ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 12 [13] 14  Alla   Gå ned

Författare Ämne: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!  (läst 40715 gånger)

Utloggad Krigar Kaj

  • Garanti
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8204
  • Total likes: 295
  • Kön: Man
  • En Can Am går inte sönder en Can Am kör man sönder
    • Visa profil
Krigar Kaj
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #144 skrivet: 5 september 2013 kl. 19:04:26 »
Film film film ;)

Vill höra motorvrålet ':)
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Leif 1000 XXC -13
Leif 2.0
-------------------------------------------
Can Am Leif 800R XXC -11
The Original Leif!
 Såld efter 5 underbara år  :cry:
Can-Am DS 450 X -08 Såld Ilsk
Goes 520 Steel -11 Såld sämre än Badboy
Hyosung Rapier 450 -07 Såld Skräp
Linhai 260 -03 Såld Grym
Bashan Badboy 200 -07 Såld Skit

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #145 skrivet: 5 september 2013 kl. 19:05:11 »
Hahaha! Faan vad trög jag är! :P
Men totalt 9km. Nästan en mil!

Film kommer när jag får filmhjälp. Svårt själv..
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad Krigar Kaj

  • Garanti
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8204
  • Total likes: 295
  • Kön: Man
  • En Can Am går inte sönder en Can Am kör man sönder
    • Visa profil
Krigar Kaj
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #146 skrivet: 5 september 2013 kl. 19:06:56 »
Pappa :sunny:
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Leif 1000 XXC -13
Leif 2.0
-------------------------------------------
Can Am Leif 800R XXC -11
The Original Leif!
 Såld efter 5 underbara år  :cry:
Can-Am DS 450 X -08 Såld Ilsk
Goes 520 Steel -11 Såld sämre än Badboy
Hyosung Rapier 450 -07 Såld Skräp
Linhai 260 -03 Såld Grym
Bashan Badboy 200 -07 Såld Skit

Cummins

  • Gäst
Cummins
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #147 skrivet: 5 september 2013 kl. 19:16:17 »
Har du så tung kedja som 520 delning, det hade räckt med vanlig 420 även den är i största laget. Det finns mycket mera att välja på i 420 än vad ens 520 kan erbjuda, fördelen är ju att med 420 så får du mera kuggs på samma diameter på dreven du har nu om byte skulle vara möjligt + mindre amp snällare mot motor.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #148 skrivet: 5 september 2013 kl. 19:26:14 »
Jag kan förtydliga med att i stort sett inget på detta bygget är valt med annan tanke än att det ska vara billigt/gratis.  ;)
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad g-man

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 18
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
g-man
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #149 skrivet: 5 september 2013 kl. 19:37:59 »
Åkte du 9km? Var det på en laddning eller råkade det bara bli 9km? :)

Om det var exakt 25V när du började åka så var det 70% av batterikapaciteten i dem.. 25,44V är 100% men dessa är AGM Så det kan väl vara lite högre ändå när det är 100% laddning.
« Senast ändrad: 5 september 2013 kl. 19:46:39 av g-man »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad hell-man

  • -=[ TibroTrailTrackers ]=-
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 10377
  • Total likes: 233
  • Just nu: Försöker lufta bromsar...😢
    • Visa profil
hell-man
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #150 skrivet: 5 september 2013 kl. 19:44:54 »
Citat från: FormerMazda skrivet  5 september 2013 kl. 19:26:14
Jag kan förtydliga med att i stort sett inget på detta bygget är valt med annan tanke än att det ska vara billigt/gratis.  ;)
:hmmm: Låter bekant på något vis... :lol:
Anmäl till moderator   Loggat
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #151 skrivet: 5 september 2013 kl. 21:58:41 »
Citat från: g-man skrivet  5 september 2013 kl. 19:37:59
Åkte du 9km? Var det på en laddning eller råkade det bara bli 9km? :)
Om det var exakt 25V när du började åka så var det 70% av batterikapaciteten i dem.. 25,44V är 100% men dessa är AGM Så det kan väl vara lite högre ändå när det är 100% laddning.

Det var enligt min fluke DMM 25,01v när jag lämnade garaget för en tur som borde ha blivit 7km om inte sista 500m var uppför. På plan mark hade jag nog kommit en bit till.
Men enligt GPS-Pucken så hade jag en total sträcka på 8,36km idag då jag snurrade lite innan jag åkte till pappa och hem.
Innan jag tog ut den så hade en CTEK fått ladda batterierna till den visade färdigt.

Nu står dom på laddning igen, när de är färdigladdade så kan jag ju mäta dom innan jag lastar dom igen.

Hur laddar man AGM bäst? Spänningsbegränsat bara? Kanske bättre med labbagget menar jag.
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad g-man

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 18
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
g-man
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #152 skrivet: 5 september 2013 kl. 22:36:08 »
Det går att ladda AGM på 14,4V precis som ett öppet batteri, men mot slutet så tar det lite längre tid på sig att vända på blysulfatet eftersom syran är upptagen i glasfiber, det blir en tröghet när det inte cirkulerar så att säga. Så även om laddaren visar klart, så kan man låta laddaren sitta kvar, för efter en stund kommer syran ha kunnat "flytta runt" i mattan så att laddningen startar igen. Syra densiteten blir alltså ojämn i batteriet en stund eftersom den inte kan "skvalpa runt" på samma sätt som i ett öppet.  Brukar visa sig fint på en ctek just att den slår på laddningen igen.

Du råkar ut för samma situation bakvänt när du lastar dem hårt under lång tid. Först sjunker spänningen ganska mycket och när syran har fått jämna ut sig så går spänningen upp igen "som om bara kraften kom tillbaks" ;)

Vill man undvika detta förlopp så laddar man direkt med 14,7V, en del Ctek har detta läge som en "kallstart" med symbol med en snöstjärna.

Fördelen med dem kontra andra sorter är att de tål djupurladdningar bättre, och har lägre innre förluster, längre hållbarhet och fler cykler. förutom att det inte gasar och tål höga strömuttag bättre.

Men ja, spänningsbegränsat är vägen att gå! :)

Jag tror att du kommer få bra mycket längre sträcka när du kör med strömbegränsningen, då chockar du inte batteriet med toppar av strömuttag som ligger mycket högre än motorns märkström. Som du sa :) det ändrade ju lite färg så den har krämat på ordentligt vid några tillfällen :)
« Senast ändrad: 5 september 2013 kl. 22:38:22 av g-man »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #153 skrivet: 5 september 2013 kl. 23:02:43 »
Vilket trevligt projekt!
Härligt med lite elsnack också, där är jag helt borta och det är roligt att följa och kanske får man lite mer förståelse.

Det där 6-tänders drevet som länkades till tidigare, det är väl till dom små 2-takt minicrossar eller fyrhjulingar va? Finns det så små drev till din kedja?
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad hell-man

  • -=[ TibroTrailTrackers ]=-
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 10377
  • Total likes: 233
  • Just nu: Försöker lufta bromsar...😢
    • Visa profil
hell-man
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #154 skrivet: 5 september 2013 kl. 23:08:52 »
G-man är ju guld i denna tråden! Njutning att läsa nu när vi halkar över mot elporr. :D
Anmäl till moderator   Loggat
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #155 skrivet: 17 september 2013 kl. 07:41:53 »
Nu höll jag på att börja skriva en massa ursäkter om jobb och annat som tagit orken för mig, men man är väl bara lat antar jag.
Men hur som helst, sen sist så är det ju konstaterat att den måste drevas ner, jag har några lösa löften från enduroåkarn om andra drev. 11 fram och 52 bak. Men innan jag har dom så .. har jag dom inte.  :)

Igår tog jag tag i att börja bygga motorkontrollern däremot!
Det är mycket koppar som skulle lödas, första idén var att löda fast kopparkabeln direkt på det som blir strömfördelarskenan till mosfetarna, men det gick minst sagt dåligt. Den gasbrännare jag lånat var i stort sett tom och tog slut ganska direkt. Sen sög kabeln i sig sannslösa mängder tenn, vilket i sig inte är några problem, men det går åt värme. Som jag nu inte hade.
Kunde ju inte ge upp direkt, tänkte en stund och kom på att jag har ju ett campingkök!  ()p
Fram med det och börja värma! Dock helt hopplöst att få det bra med naken kabel.. Grävde fram kopparrör som passade fint på kabeln och började värma och mata med metervis med tenn. Sen var det ju bara att platta till änden och löda fast den på kopparskenan. Så nu är bägge strömfördelarna gjorda!

Kikade lite på monteringen på kylflänsen, helt odokumenterat så är drain gemensam med tab på mosfetarna, så själva flänsen kommer bli samma som batteri -. Blir bra. Kommer dock behöva förlänga benen till kopparskenan, vilket inte heller gör nåt egentligen, då får jag ju mer  avstånd mellan dom till kylningens fördel.

Nästa steg är mekanisk montering på kylflänsen. Det blir i nästa program!

(Fa-an vilka dåliga bilder jag tagit! Jag får skärpa mig!)

* 20130916_193708.jpg (41.36 kB, 700x393 - visat 514 gånger.)

* 20130916_204742.jpg (47.84 kB, 562x1000 - visat 268 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 12 [13] 14  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
 


Online just nu.

653 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 676. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info