ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 3 [4] 5 ... 14  Alla   Gå ned

Författare Ämne: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!  (läst 41713 gånger)

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: El-konvertera ATV - Historien om El-Dingo skrivs!
« Svar #36 skrivet: 18 augusti 2013 kl. 18:42:00 »
Inte mycket, men lite har hänt i helgen!

El Dingo är omdömpt till El-Dingo.
Yes, det är bara ett bindestreck som kom till, men det gjorde all skillnad..

Okejdå, lite mer har hänt.
Jag har måttat, testat, tittat och funderat en del.
Sen rev jag växellådan jag köpte till. Jag visste ju att en axel var av i den, men att den var av, nummer två böjd och endast nummer tre i ok skick gjorde att den lådan fick bli donator av några skruv endast.
Vet faktiskt inte ens om jag kommer använda kedje-drevet.  :)

Sen fick jag batterier av en kille från elektronikforumet som även florerar här. Jag väljer att börja anonymt, han får avgöra om han ska bli officiell, det finns ju risk att "alla" kommer tigga av honom sen.
Men jag hämtade batterierna idag och de var stora, så stora så motorn kommer nog få sitta bakom hjulingen sen, på svingen. Kommer bli snyggt.  :-\
Torrkörde lite motor också, den lät lika fint än. Och 10A vill han ha i tomgångsström, detta vid 25V, så 250w är bara för att torrköra den. Inte det effektivaste på marknaden kanske, men det är inte mitt mål.

Jag ska skaffa lite material, vinkeljärn, plattjärn och lite sånt. Sen ska jag komma på en "ny" svets då den jag har retar gallfeber på mig.
Sen kommer det byggas lite!

Bilder!
1 - Line-up av motor i ram. Skulle ju ha fungerat.
2 - Test av ett av batterierna jag fick. Verkar få plats finfint!
3 - Kapade ur all skit ur ramen och ställlde i bägge batterierna, passar ju som en smäck även med kåpor på.
4 - Torrkörning pågår.

* 1.jpg (49.35 kB, 700x419 - visat 603 gånger.)

* IMAG0531.jpg (45.27 kB, 700x419 - visat 613 gånger.)

* 2.jpg (44.22 kB, 700x419 - visat 619 gånger.)

* IMAG0532.jpg (57.18 kB, 662x1000 - visat 413 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad vespa

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1317
  • Total likes: 36
  • Kön: Man
  • Sym Quadlander
    • Visa profil
vespa
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #37 skrivet: 18 augusti 2013 kl. 18:48:58 »
Bra jobbat, trevliga bilder. Ser fram mot fortsättning. ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad g-man

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 18
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
g-man
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #38 skrivet: 18 augusti 2013 kl. 20:01:07 »
250W/10A i tomgång! Ja då behöver du ju stora batterier iallafall ;)

Jag behöver inte vara anonym... Du fick dem för att jag gillar projektet min enda tråd här handlar om samma sak i mindre skala och jag funderar på att göra precis samma sak så det är av egoistiska skäl ;) jag får ju en massa tips! Och så vet jag att du kan ro ihop motorkontrollen osv själv och det har jag med nytta av att kolla på :)

Får inte motorn plats i V formningen där bak?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #39 skrivet: 18 augusti 2013 kl. 20:43:31 »
g-man! Vi tackar dig!  ()p

Motorn för inte plats där, dels på grund av diametern på motorn, men främst för motorn är för lång och tar i bakhjulet om drevet på bakaxeln ska sitta där det sitter original.

Motorkontrollern kommer inledningsvis förmodligen bli relästyrd, har en gammal platta från en åk-staplare.
Men det ska bli PWM-styrt, och förmodligen med en arduino som återkopplas med strömmätning mm.
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad g-man

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 18
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
g-man
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #40 skrivet: 18 augusti 2013 kl. 20:59:03 »
Så du ska ha en avtryckare istället för gas först alltså?  :DV

Jag vill helst bygga en controler med men jag har kollat lite på färdiga lösningar med härifrån tex
http://jnky.en.alibaba.com/productgrouplist-200230687/12v_72v_Low_Voltage_DC_Motor_Controllers.html

Men, det får bli ett bekymmer när jag hittar rätt chassi och motor :)

Du kan inte helt enkelt förlänga atvn en bit i ramen där batterierna är?
« Senast ändrad: 18 augusti 2013 kl. 21:01:37 av g-man »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad hell-man

  • -=[ TibroTrailTrackers ]=-
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 10377
  • Total likes: 233
  • Just nu: Försöker lufta bromsar...😢
    • Visa profil
hell-man
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #41 skrivet: 18 augusti 2013 kl. 21:07:36 »
Hatten av för en underhållande och välskött projekttråd! ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad ---

  • utloggad
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 80
  • Total likes: 0
    • Visa profil
---
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #42 skrivet: 18 augusti 2013 kl. 22:16:38 »
Citat från: g-man skrivet 18 augusti 2013 kl. 20:59:03
Du kan inte helt enkelt förlänga atvn en bit i ramen där batterierna är?
Tänkte också på det när jag såg bilderna, då blir den ju samtidigt lite mer "vuxen", och kanske ev även höja den(ramen), om det går att lösa med plastkåporna på nått vettigt sätt.
Ska motorn sitta i ramen måste den ju sitta i linje med svinglagringen.
Skulle det inte gå att ordna med nån enkel växel, typ som på en cykel så att man tex flyttar kedjan mellan 2 drev med en spak eller nått, då skulle man ju kunna ha en växel där den är klätterstark och en för förflyttning... typ.
Hur Ah är batt på?
« Senast ändrad: 24 augusti 2013 kl. 00:36:06 av bgf »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad vespa

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1317
  • Total likes: 36
  • Kön: Man
  • Sym Quadlander
    • Visa profil
vespa
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #43 skrivet: 18 augusti 2013 kl. 22:32:46 »
Det blir ju lite snillen spekulerar men jag tycker det ser ut att finns plats för motorn mellan batterier och övre ramrör. Om du då bygger en hylla för batterierna så de är strax under övre ramröret får inte motorn plats under batterierna då där du vill ha den ?
I och för sig mycket vikt högt upp men .....
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #44 skrivet: 19 augusti 2013 kl. 07:24:39 »
Att förlänga den är faktiskt ingen dum idé!
Motorn sitter ju bättre i ramen, så jag tror vi kör på förlänging.

Frågan är hur långt och med vad för att inte tappa stabilitet i ramen.
Jag tror det får bli fyrkantsrör där ramens rör får passa i fyrkantsrören. Det är ju sen lättare att bygga motorfästen och sånt på fyrkantsrören.
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad hell-man

  • -=[ TibroTrailTrackers ]=-
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 10377
  • Total likes: 233
  • Just nu: Försöker lufta bromsar...😢
    • Visa profil
hell-man
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #45 skrivet: 19 augusti 2013 kl. 07:30:02 »
El-limo! :lol:
Anmäl till moderator   Loggat
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad g-man

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 18
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
g-man
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #46 skrivet: 19 augusti 2013 kl. 13:37:21 »
En kille här gjorde en liten vagn längre på just det viset, han använde 4kantsjärn från gamla skrivbord här :) Ganska tjocka i godset, sen kapade han ramen, borrade ett gäng hål i järnet och trädde på det på ramen, då kunde han punktsvetsa järnet i ramen bakom smidigt genom hålen så att det inte bara blev i ändarna. Såg smidigt ut iallafall.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
« Svar #47 skrivet: 19 augusti 2013 kl. 14:01:25 »
Behöver motorn byggas in och skyddas? Så den tål lite skit och vatten.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 3 [4] 5 ... 14  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
 


Online just nu.

679 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 705. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info