på den gamla goda tiden då jag gick skola så pendlade jag med buss 20mil tur o retur men de va bara till gällivare
Jag fick en tomvecka över på semestern och tänkte att man kanske skulle kolla lite hur det ser ut norrut...Körde först till Kiruna och sen lite runtom där uppe och det första som slog mig var deras vägnät.Här nere är många av våra gamla 90-vägar "omtypade" till 70-vägar för att det på så vis blir lägre prioritering på dem, de behöver inte hållas snörena vintertid osv......och många andra 90-vägar är sänkta till 80 pga avsaknad av mitträcken och allt vad det nu är.Och på dessa vägar ligger bilisterna och trycker tio km/h under skyltad fart.Där uppe är alla vägar 100-vägar!...och de flesta ligger på 120, gps-fart.Som vanligt körde jag från tidig morgon till sen kväll och körde 495 mil på fem dagar, trafiken är obefintlig, hastigheten hög, osv osv osv... så de där enorma avstånden där uppe är liksom sällan ett egentligt problem.Det tar längre tid att åka fem mil i Stockholm än 20 i Norrland.
va blire istället för du kan väll inte vara utan?