Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: driver klent framåt. dinli 100cc  (läst 1995 gånger)

Utloggad Öhlund

driver klent framåt. dinli 100cc
« skrivet: 10 augusti 2013 kl. 20:16:22 »
Hejsan!

i vanliga fall meckar jag bil men det här med fyrhjuling är nytt.
grannens grabb har en dinli t-rex 100cc automat som jag bytt lite bromklossar, olja osv. Märkte idag när jag testa den att den driver betydligt segare framåt än bakåt. på löst grus framåt blir det inte ens hjulspinn vi full gas.
däremot börnar den utan problem bakåt på betonggolv.
Vad beror detta på? antar ju att det är något med variator drivningen, sliten rem eller nått

lite tips och råd till en nybörjare som mej

Mvh Peo

Utloggad Pelle_jkpg

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2013 kl. 20:51:42 »
Det är lättare att få hjulsläpp på backen än framåt. Så är nog bara en inbillning.

Nu vet jag inte vilken typ av koppling det är på dessa. Men är det slungkoppling är det viktigt man använder mc-olja. Annars börjar snart kopplingen slira.

Vissa maskiner har även en bult mitt i sidokåpan. Denna är för att justera tillslaget på kopplingen.

Ta gärna nån bild på maskinen och lägg upp så kanske jag kan hjälpa dig bättre.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad tomas l

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2013 kl. 23:26:53 »
utväxlingen på backen är mycket lägre med

Utloggad Britsmar

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 01:30:38 »
Blir även mindre vikt på bakhjulen rent tekniskt sett när du backar pga viktfördelningen när du börjar röra på maskinen.

Behöver väl inte googla nån länk men enligt fysikens lagar så flyttar man ju vikten mer till framhjulen när du backar.


Ok, lite långsökt men dom ovannämda inläggen pekar nog mer åt sanningen i detta fallet  ;D
braaaaaa braaaaaa braaap
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46744.0 - Världens snabbaste fyrhjuling

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44317.0 - Världens bästa raptor belysning

Utloggad Öhlund

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 01:55:12 »
Blir även mindre vikt på bakhjulen rent tekniskt sett när du backar pga viktfördelningen när du börjar röra på maskinen.

Behöver väl inte googla nån länk men enligt fysikens lagar så flyttar man ju vikten mer till framhjulen när du backar.


Ok, lite långsökt men dom ovannämda inläggen pekar nog mer åt sanningen i detta fallet  ;D

Tack för idiot förklaringen.

Utloggad Öhlund

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 02:01:59 »
Jag får helt enkelt skruva bort och kika lite hur det ser ut och få en uppfattning hur det fungerar på egen hand,

Utloggad Britsmar

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 08:32:18 »
Tack för idiot förklaringen.
Det var så lite så, ta det inte personligt.
Ordet nybörjare fanns med i ditt inledande inlägg samt att du precis är nyregistrerad. Jag idiotförklarar dom flesta tills dom bevisar mig motsatsen, då minskar risken för att någon kanske skulle missuppfatta mig och framförallt vad jag säger.
För inte vad det ju helt orrelevant vad jag påpekade.
Men ta du o mecka isär kåpor o dylikt o kläm lite på grejor är säkert nått enkelt o lösa.
Ta gärna och återkom med vad du kommer fram till så behöver jag inte idiotförklara nästa person också  ;)
braaaaaa braaaaaa braaap
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46744.0 - Världens snabbaste fyrhjuling

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44317.0 - Världens bästa raptor belysning

Utloggad Pv544

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #7 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 08:41:15 »
Jag hade lika på vår access 100cc, tog isär variatorn och gjorde rent allt. Blev bra då.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Kent70

  • Gäst
Kent70
SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #8 skrivet: 26 juli 2018 kl. 08:06:15 »
Märkte idag när jag testa den att den driver betydligt segare framåt än bakåt. på löst grus framåt blir det inte ens hjulspinn vi full gas.
däremot börnar den utan problem bakåt på betonggolv.

Har exakt samma problem med en sprillans ny 110 cc ( tror det är Loncin och Cobra heter modellen) med fram och back.

Att tyngden förflyttar sig mellan fram och back är faktiskt en ganska bra förklaring,
men jag tycker väl ändå att den inte bara ska stå och slira och knappt kunna ta sig upp för en backe utan att behöva ta fart.

Den borde vara starkare än en vanlig moped rimligtvis och särskilt när de redan är så lågt växlad, men den känns då inte starkare än en moped.
Tror faktiskt inte utväxlingen skiljer sig nämnvärt mellan fram och back - verkar nästan gå lika fort fram som bakåt.
Har visserligen inte vågat köra fullt bakåt än :)

Frågan är om det hjälper att prova justera på justerskruven, antingen slirar de ( som det känns att det gör framåt) eller så går det inte att få i växeln till slut om man justerar för mycket åt andra hållet.
Någon som provat det här?

/ Kent

 


Online just nu.

176 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Johan U, Jonesy,
Flest online idag: 188. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme