Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: driver klent framåt. dinli 100cc  (läst 2385 gånger)

Utloggad Öhlund

driver klent framåt. dinli 100cc
« skrivet: 10 augusti 2013 kl. 20:16:22 »
Hejsan!

i vanliga fall meckar jag bil men det här med fyrhjuling är nytt.
grannens grabb har en dinli t-rex 100cc automat som jag bytt lite bromklossar, olja osv. Märkte idag när jag testa den att den driver betydligt segare framåt än bakåt. på löst grus framåt blir det inte ens hjulspinn vi full gas.
däremot börnar den utan problem bakåt på betonggolv.
Vad beror detta på? antar ju att det är något med variator drivningen, sliten rem eller nått

lite tips och råd till en nybörjare som mej

Mvh Peo

Utloggad Pelle_jkpg

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2013 kl. 20:51:42 »
Det är lättare att få hjulsläpp på backen än framåt. Så är nog bara en inbillning.

Nu vet jag inte vilken typ av koppling det är på dessa. Men är det slungkoppling är det viktigt man använder mc-olja. Annars börjar snart kopplingen slira.

Vissa maskiner har även en bult mitt i sidokåpan. Denna är för att justera tillslaget på kopplingen.

Ta gärna nån bild på maskinen och lägg upp så kanske jag kan hjälpa dig bättre.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad tomas l

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2013 kl. 23:26:53 »
utväxlingen på backen är mycket lägre med

Utloggad Britsmar

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 01:30:38 »
Blir även mindre vikt på bakhjulen rent tekniskt sett när du backar pga viktfördelningen när du börjar röra på maskinen.

Behöver väl inte googla nån länk men enligt fysikens lagar så flyttar man ju vikten mer till framhjulen när du backar.


Ok, lite långsökt men dom ovannämda inläggen pekar nog mer åt sanningen i detta fallet  ;D
braaaaaa braaaaaa braaap
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46744.0 - Världens snabbaste fyrhjuling

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44317.0 - Världens bästa raptor belysning

Utloggad Öhlund

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 01:55:12 »
Blir även mindre vikt på bakhjulen rent tekniskt sett när du backar pga viktfördelningen när du börjar röra på maskinen.

Behöver väl inte googla nån länk men enligt fysikens lagar så flyttar man ju vikten mer till framhjulen när du backar.


Ok, lite långsökt men dom ovannämda inläggen pekar nog mer åt sanningen i detta fallet  ;D

Tack för idiot förklaringen.

Utloggad Öhlund

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 02:01:59 »
Jag får helt enkelt skruva bort och kika lite hur det ser ut och få en uppfattning hur det fungerar på egen hand,

Utloggad Britsmar

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 08:32:18 »
Tack för idiot förklaringen.
Det var så lite så, ta det inte personligt.
Ordet nybörjare fanns med i ditt inledande inlägg samt att du precis är nyregistrerad. Jag idiotförklarar dom flesta tills dom bevisar mig motsatsen, då minskar risken för att någon kanske skulle missuppfatta mig och framförallt vad jag säger.
För inte vad det ju helt orrelevant vad jag påpekade.
Men ta du o mecka isär kåpor o dylikt o kläm lite på grejor är säkert nått enkelt o lösa.
Ta gärna och återkom med vad du kommer fram till så behöver jag inte idiotförklara nästa person också  ;)
braaaaaa braaaaaa braaap
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46744.0 - Världens snabbaste fyrhjuling

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44317.0 - Världens bästa raptor belysning

Utloggad Pv544

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #7 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 08:41:15 »
Jag hade lika på vår access 100cc, tog isär variatorn och gjorde rent allt. Blev bra då.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Kent70

  • Gäst
Kent70
SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #8 skrivet: 26 juli 2018 kl. 08:06:15 »
Märkte idag när jag testa den att den driver betydligt segare framåt än bakåt. på löst grus framåt blir det inte ens hjulspinn vi full gas.
däremot börnar den utan problem bakåt på betonggolv.

Har exakt samma problem med en sprillans ny 110 cc ( tror det är Loncin och Cobra heter modellen) med fram och back.

Att tyngden förflyttar sig mellan fram och back är faktiskt en ganska bra förklaring,
men jag tycker väl ändå att den inte bara ska stå och slira och knappt kunna ta sig upp för en backe utan att behöva ta fart.

Den borde vara starkare än en vanlig moped rimligtvis och särskilt när de redan är så lågt växlad, men den känns då inte starkare än en moped.
Tror faktiskt inte utväxlingen skiljer sig nämnvärt mellan fram och back - verkar nästan gå lika fort fram som bakåt.
Har visserligen inte vågat köra fullt bakåt än :)

Frågan är om det hjälper att prova justera på justerskruven, antingen slirar de ( som det känns att det gör framåt) eller så går det inte att få i växeln till slut om man justerar för mycket åt andra hållet.
Någon som provat det här?

/ Kent

 


Online just nu.

164 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen
Flest online idag: 222. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Jocke83b: Arbetsbelysning
    6 juli 2019 kl. 15:32:17
  • SunnySideUp: Här var det aktivt! :P Någon som har erfarenheter av polaris spotsman 570 x2 eps?
    1 juli 2019 kl. 21:16:22
  • Thomas ahola: Glykol
    24 juni 2019 kl. 20:50:34
  • Emil Eriksson: Nej det gör det inte men jag har tästat att bytt relä men funkar inte heller
    6 juni 2019 kl. 23:03:06
  • Cummins: Klickar det i startrelät.
    27 maj 2019 kl. 00:06:32
  • Emil Eriksson: Hej skulle vela ha lite hjälp med en ATV 110cc loncin motor det är att när jag klickar på startknappen så snurrar inte motorn runt har testat att hålla inne bromsen choke och har ett nytt batteri som är laddat. Jag har kollat igenom kablar det ser fint ut men vet inte vad felet är SNÄLLA KAN NÅN GE TIPS VAD DET KAN VAR FÖR FEL
    24 maj 2019 kl. 20:11:22
  • gunnell: Hej Pontus! Jag har det! Kom hem till mig så fixar vi det. Bor i Uppsala, Flogsta.
    15 maj 2019 kl. 14:51:00
  • PontusN: Vem har CDI box till min Linhai 520 vtwin förgasare???? Finns ju inte att få tag i!
    22 april 2019 kl. 20:41:22
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nån aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: Någon körning i uppland i vår?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd växelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: Någon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögväxlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: Fartbegränsningen på en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra så den inte spärrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme