Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: driver klent framåt. dinli 100cc  (läst 1910 gånger)

Utloggad Öhlund

driver klent framåt. dinli 100cc
« skrivet: 10 augusti 2013 kl. 20:16:22 »
Hejsan!

i vanliga fall meckar jag bil men det här med fyrhjuling är nytt.
grannens grabb har en dinli t-rex 100cc automat som jag bytt lite bromklossar, olja osv. Märkte idag när jag testa den att den driver betydligt segare framåt än bakåt. på löst grus framåt blir det inte ens hjulspinn vi full gas.
däremot börnar den utan problem bakåt på betonggolv.
Vad beror detta på? antar ju att det är något med variator drivningen, sliten rem eller nått

lite tips och råd till en nybörjare som mej

Mvh Peo

Utloggad Pelle_jkpg

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2013 kl. 20:51:42 »
Det är lättare att få hjulsläpp på backen än framåt. Så är nog bara en inbillning.

Nu vet jag inte vilken typ av koppling det är på dessa. Men är det slungkoppling är det viktigt man använder mc-olja. Annars börjar snart kopplingen slira.

Vissa maskiner har även en bult mitt i sidokåpan. Denna är för att justera tillslaget på kopplingen.

Ta gärna nån bild på maskinen och lägg upp så kanske jag kan hjälpa dig bättre.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad tomas l

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2013 kl. 23:26:53 »
utväxlingen på backen är mycket lägre med

Utloggad Britsmar

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 01:30:38 »
Blir även mindre vikt på bakhjulen rent tekniskt sett när du backar pga viktfördelningen när du börjar röra på maskinen.

Behöver väl inte googla nån länk men enligt fysikens lagar så flyttar man ju vikten mer till framhjulen när du backar.


Ok, lite långsökt men dom ovannämda inläggen pekar nog mer åt sanningen i detta fallet  ;D
braaaaaa braaaaaa braaap
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46744.0 - Världens snabbaste fyrhjuling

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44317.0 - Världens bästa raptor belysning

Utloggad Öhlund

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 01:55:12 »
Blir även mindre vikt på bakhjulen rent tekniskt sett när du backar pga viktfördelningen när du börjar röra på maskinen.

Behöver väl inte googla nån länk men enligt fysikens lagar så flyttar man ju vikten mer till framhjulen när du backar.


Ok, lite långsökt men dom ovannämda inläggen pekar nog mer åt sanningen i detta fallet  ;D

Tack för idiot förklaringen.

Utloggad Öhlund

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 02:01:59 »
Jag får helt enkelt skruva bort och kika lite hur det ser ut och få en uppfattning hur det fungerar på egen hand,

Utloggad Britsmar

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 08:32:18 »
Tack för idiot förklaringen.
Det var så lite så, ta det inte personligt.
Ordet nybörjare fanns med i ditt inledande inlägg samt att du precis är nyregistrerad. Jag idiotförklarar dom flesta tills dom bevisar mig motsatsen, då minskar risken för att någon kanske skulle missuppfatta mig och framförallt vad jag säger.
För inte vad det ju helt orrelevant vad jag påpekade.
Men ta du o mecka isär kåpor o dylikt o kläm lite på grejor är säkert nått enkelt o lösa.
Ta gärna och återkom med vad du kommer fram till så behöver jag inte idiotförklara nästa person också  ;)
braaaaaa braaaaaa braaap
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46744.0 - Världens snabbaste fyrhjuling

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44317.0 - Världens bästa raptor belysning

Utloggad Pv544

SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #7 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 08:41:15 »
Jag hade lika på vår access 100cc, tog isär variatorn och gjorde rent allt. Blev bra då.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Kent70

  • Gäst
Kent70
SV: driver klent framåt. dinli 100cc
« Svar #8 skrivet: 26 juli 2018 kl. 08:06:15 »
Märkte idag när jag testa den att den driver betydligt segare framåt än bakåt. på löst grus framåt blir det inte ens hjulspinn vi full gas.
däremot börnar den utan problem bakåt på betonggolv.

Har exakt samma problem med en sprillans ny 110 cc ( tror det är Loncin och Cobra heter modellen) med fram och back.

Att tyngden förflyttar sig mellan fram och back är faktiskt en ganska bra förklaring,
men jag tycker väl ändå att den inte bara ska stå och slira och knappt kunna ta sig upp för en backe utan att behöva ta fart.

Den borde vara starkare än en vanlig moped rimligtvis och särskilt när de redan är så lågt växlad, men den känns då inte starkare än en moped.
Tror faktiskt inte utväxlingen skiljer sig nämnvärt mellan fram och back - verkar nästan gå lika fort fram som bakåt.
Har visserligen inte vågat köra fullt bakåt än :)

Frågan är om det hjälper att prova justera på justerskruven, antingen slirar de ( som det känns att det gör framåt) eller så går det inte att få i växeln till slut om man justerar för mycket åt andra hållet.
Någon som provat det här?

/ Kent

 


Online just nu.

164 gäster, 5 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
UFR, Honda-Robban, Hisun utv, DaLu, skogsvarelse,
Flest online idag: 204. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    Idag kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    Idag kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme