Jag måste besvara "Norrhyttan" lite spetsigt! Jo visst, du har rätt MEN du kör inte i obygden långt borta från hjälp med din hyrbil. Det fina med hjulingar är att man kan ta sig bort från allt och komma dit man annars inte kan komma med vanliga hyrbilar. Sen är det inte så lätt att hitta fina leder eftersom de är så små att de inte finns/syns på kartan. Lokal kännedom är bra att ha.
Det kan vara så att det helt enkelt inte går att försäkra maskinerna vettigt annan än om de hyrs i grupp med ledare. Kan ju vara rejält riskfyllt att släppa iväg turister på egen hand, kanske helt utan erfarenhet på bergsvägar med en ATV.
Jo... och det är kanske just den tanken som gör att folk ibland tar risker med sina fyrhjuliga fordon och skadas/förolyckas.Välter man med fyrhjuling och får den över sig så märker man dess vikt, många dödas just på detta sätt.Ytterst få med mc dör för att de fått den över sig.Och branta upp- och nedförslut kan man med mc ta på snedden vilket avdramatiserar lutningen, så skillnaderna är många och inte alls alltid till fyrhjulingens fördel ur säkerhetssynpunkt. Men visst har fyra hjul sina klara fördelar också, men inte alltid.Sorry för OT.
Sen undrar jag vad man gör uppe på en bergsväg om fordonet lägger av. Som gäst i landet har du nog inga verktyg med i det hyrda fordonet och så även om du är hur skicklig som helst kan du inte laga utan verktyg.
Jag mekar inte med hyrbilar heller, då ringer man uthyraren som får komma med nytt fordon alt. bara komma och hämta en
Jag glömde bort att det handlade om ett u-land GPS koordinaterna borde ge en hint om vart jag är om inte telefonen hade täckning nog skulle jag nog haft med en gps