Ok så banken tar aldrig maskinen som säkerhet?? va kan man räkna med för ungefärlig ränta om man lånar direkt av banken?
Lån på Tex 50.000 Hypotekslån/bolån utökas: c:a 2-3 % ränta amortering valfri mmen rekommenderas 20% per år minst (5 år) blir ju c:a 150 i månaden typ med ingen amortering och sen uppåtDirektlån/Blanco lån i bank , kan nog få 6% ränta och amortering på 5 år Lån av 'kreditinstitut' räntan 'individuell' mellan 5-15 % (c:a) Lurendrejeri, blir ofta 13-14 oavsett din ekonomi. Kreditkortsskuld effektiv ränta runt 25-30 % amortering 1-3 % /månad 'medlemslån' via facket , c:a 6% ränta Fordonslån via ÅF , 20% kontant resten på 5-7% och valbart 3-7 år På dessa finns ett ägarförbehåll , Du kan inte registrera om fordonet innan skulden är betald. Privatlån av tex Anhörig , här är ju allt förhandlingsbart men några % ränta bör det väl bli och avbetalat på några år.Alla siffror c:a , men det finns ju som sagt en massa olika alternativ för lån av pengar och räntan är mellan drygt 2% och 30% !Att låna med längre amorteringstid än 5 år tycker jag är vanskligt på ett fordon, man kanske vill byta och då ska den gamla vara betald.Att hyra på bolån till annat än bostaden är accepterat hos banker , men känns för de flesta lite olämpligt , även om det blir billigaste krediten , tänk dock på avgift för pantbrev några procent.
hej! ska köpa ett fordon att transportera mig själv o kanske nån mer o lite packning upp o ner till huset i skärgård. undrar vad en flakmoppe orkar? är flakmoped alltid max 50cc? dom nya flakmopederna verkar ju starka men dom är också lite dyra.. undrar vad en lite äldre klassisk moppe runt 10.ooo-15.ooo klarar? vad orkar en yamaha grizzly 125?flesta säger att 200-300cc på en atv är för svagt men d är ju 4-6 gånger mer än en flakmoppe..?? då borde d väl orka ganska mycke eller? d står 140cc på min gräsklippare så jag är lite förvirrad ang detta med cc o hästkrafter.jag behöver alltså inte alls åka fort eller i skog utan jag vill ha nått som orkar upp för backarna, nått hyffsat starkt.
Jag blir alldeles nervös av denna tråden. Karln har dessa behov:Jag sätter 1000spänn på att jag och min 200cc neddrevade (max30km/h) skitbajskines för 3.000 hade klarat det jobbet galant. Inte kan ni väl se någon rimlighet i att åka till banken för att låna pengar till detta? Och bankerna, hur f*n kan de låna ut pengar så lättvindligt?!? Visst, lån till hus, bil, osv är helt ok. Men ett skitjobb som en skottkärra klarar, hallå?!?
Det är väl viktigare vad grannarna ser än vad man egentligen behöver?
Jo, många tycker det (även jag), men just ts här tyckte jag var ute efter en enkel lösning på ett problem. Om en flaka är ett altetnativ så känns en 50pappsmaskin rätt långt ifrån....Och vad hade grannarna sagt om en skruttflaka då?