Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Tips från kunniga till TE450 ägare  (läst 1816 gånger)

Utloggad rebellen

Tips från kunniga till TE450 ägare
« skrivet: 2 juli 2013 kl. 12:38:56 »
Hej! Är ny medlem här på forumet men har varit inne å tjuvläst mycket tidigare. (Om du vill komma direkt till mina frågor så kan du bläddra förbi mitt berättande om min fyrhjuling till längst ner i inlägget).

För ca ett halvår sen köpte jag mig en Hyosung TE450 -08 som jag hade tänkt att ha som komplement till min bensinslukande Chevrolet Suburban :DV när jag åker till och från arbetet. Jag avverkar mellan 50 och 200 mil per vecka :o med min bil i vanliga fall och jag märkte ganska så snart att min fyrhjuling inte ens var kapabel till att köra mig till jobbet en enkelresa :tickedoff. Objektet som jag hade lyckats köpa var verkligen misskött, något som jag inte alls la märke till när jag köpte den. ':)

Efter flera månaders spökliknande el-fel å kortslutningar (p.g.a mulle-meck liknande omdragningar av tidigare ägare), kopplingslameller som var helt slut, överhettningsproblem osv så insåg man att det inte var det bästa köpet jag gjort. Jag har nu under våren ialf lyckats fixa ovanstående problem å har nu istället ställt in mig på att detta vrak ska bli mitt vinterprojekt  8).

Det som ska göras under vintern som komma skall är - ALLT :djump:. Hela hojen ska rivas isär, mycket ska bytas ut till nya grejer, lackeras, lagas å konstrueras om. Det är några frågor jag har till er som är lite mer hemma på den här modellen som jag dock vill ha hjälp med.

Mina frågor är följande:  :help:

1. Vad består strypningarna utav? Jag upplever den som avstrypt redan nu men kan ändå vara intressant och bra att veta.

2. Vad är det för förgasare som sitter orginal? Rekommenderar ni att byta ut den för att hojen ska gå optimalt eller räcker det med att bestycka om orginal-förgasaren?

3. Har läst att flera på det här forumet har skrivit om att koppla bort bränslepumpen (ja jag vet var den sitter), varför ska man göra det?

4. Finns det något övrigt man kan göra för att optimera vad motorn ger? Något ni upptäckt som inte är optimalt å som man kan ändra på? T.ex luftburk, tänding, avgassystem, kylsystem osv.

5. Läste även här på forumet att någon har bytt stötdämpare bak p.g.a att orginal är kass. Min bakdämp är inte kass - än - men under vintern kommer även väghållningen att optimeras så då kan det även bli aktuellt att byta fjädring.

6. Vilken butik har bäst pris på Maxxis lågprofilsdäck som vissa har på det här forumet? Någon som vet något om prisskillnaden i Tyskland/England/Staterna?

7. Har ni några övriga tips eller synpunkter får ni även dela med er av dessa  ()p

Utloggad Krigar Kaj

SV: Tips från kunniga till TE450 ägare
« Svar #1 skrivet: 2 juli 2013 kl. 13:04:22 »
7. Kolla igenom Hyo trådarna.
Can Am Leif 1000 XXC -13
Leif 2.0
-------------------------------------------
Can Am Leif 800R XXC -11
The Original Leif!
 Såld efter 5 underbara år  :cry:
Can-Am DS 450 X -08 Såld Ilsk
Goes 520 Steel -11 Såld sämre än Badboy
Hyosung Rapier 450 -07 Såld Skräp
Linhai 260 -03 Såld Grym
Bashan Badboy 200 -07 Såld Skit

Utloggad rebellen

SV: Tips från kunniga till TE450 ägare
« Svar #2 skrivet: 2 juli 2013 kl. 13:21:53 »
Har redan gjort det :whip:
men hittade inga klockrena svar på det jag undrar  :)

Utloggad Krigar Kaj

SV: Tips från kunniga till TE450 ägare
« Svar #3 skrivet: 2 juli 2013 kl. 13:30:36 »
Sitter mikuni förgasare, varför byta?
Bestycka om den ist, slip on, öppet filter.

Dämparna är skräp på dessa maskiner SMCs dämpare, stenhårda gör direkt ingen nytta.

Kolla på löffler quads


Can Am Leif 1000 XXC -13
Leif 2.0
-------------------------------------------
Can Am Leif 800R XXC -11
The Original Leif!
 Såld efter 5 underbara år  :cry:
Can-Am DS 450 X -08 Såld Ilsk
Goes 520 Steel -11 Såld sämre än Badboy
Hyosung Rapier 450 -07 Såld Skräp
Linhai 260 -03 Såld Grym
Bashan Badboy 200 -07 Såld Skit

Utloggad excelsior

SV: Tips från kunniga till TE450 ägare
« Svar #4 skrivet: 2 juli 2013 kl. 19:43:21 »
svar på frågorna i nr följd..
1: strypningarna består av plugg i ljuddämparen längst bak sugrörs liknande nois killer och i trotteln som har två hål i underkant som man antingen limmar i eller köper en ostrypt trottel.
2:förgasaren e en mikuni bds42 vakum förgasare den går att bestycka hyfsat men vill du ha det till att gå bra rekomenderar jag dig till att byta till en flatslide gasare med axpump tillsammans med ett bättre luftfilter..
3:vissa har problem att den stänger flödet vid fullt gaspådrag under längre stund." Är igentligen inte en pump utan en vakumstyrd bränsle kran"
4:som sagt gasaren byter man sen bygger man om avgassystemet så det får bra flöde, sitter bland annat en katalysator i dämpen bak, kylsystem så hade jag bytt ut kylaren till en från suzuki ltz istället jag har fått sprickor i två st kylare under ca 2 års tid..
5:ltz bakdämpare passar rakt på utan problem sänkning o breddning e att rekomendera..
6:har inte själv maxxis däck men vad jag förstått e loeffler quad i tyskland absolut billigast..
7:kolla gärna in min tråd här på forumet för o se vad jag gjort med min.. Rekomenderar dig att skaffa verkstads manualen till hyon, hittar du inte den så pm:a mig så kan jag mejla den i pdf eller zippad pdf..
Hoppas detta hjälper dig lite på traven o undrar du nått så e det bara att pm:a

Utloggad rebellen

SV: Tips från kunniga till TE450 ägare
« Svar #5 skrivet: 2 juli 2013 kl. 21:21:56 »
Tack från er både för grymt bra svar! Precis vad jag ville veta å behövde  ':)
En till fråga till dig excelsior: om jag byter förgasare, ska jag då byta till en 42mm eller ska jag trycka dit nåt en större?

/Rebellen

Utloggad rebellen

SV: Tips från kunniga till TE450 ägare
« Svar #6 skrivet: 2 juli 2013 kl. 21:34:27 »
Smilen ovanför blev lite fel efter några tequilas å pripps blå, skulle självklart vara en sån här  ()p

Utloggad excelsior

SV: Tips från kunniga till TE450 ägare
« Svar #7 skrivet: 2 juli 2013 kl. 22:25:06 »
Byter du till en flatslide förgasare med axpump ska du snarare gå ner till 39-40 då flödet i en sån e sjukt mycket bättre.. Om du inte portar toppen förstås...

 


Online just nu.

138 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
PeterDer, glamsland, TrollyQuad,
Flest online idag: 185. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme