Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Enduro quad  (lĂ€st 693 gĂ„nger)

Utloggad bersman

Enduro quad
« skrivet: 18 juni 2013 kl. 18:21:55 »
GÄr i funderingarna pÄ att skaffa quad Ä skulle vilja höra lite vad folk hÀr tycker som har dessa maskiner :)
Kommer att köra en hel del grus Ă„ landsvĂ€g Ă„ Ă€ven hĂ„rd körning efter skogs vĂ€gar. Å detta med skogs vĂ€gar kĂ€nns som de viktigaste för mig sĂ„ delad bakaxel Ă€ de enda som gĂ€ller.
Har kollat lite pÄ trx 700xx Ä outlaw 500 och 525
Ja antar att efektmÀssigt sÄ À dom ganska lika. Men vad tycker ni som Àger eller Àgt nÄgon av dessa maskiner hur dom Àr :) service intervaller Ä hÄllbarheten vid lite hÄrdare tag Àven hur dom skulle gÄ om man sadla om till vÀgdÀck Ä drog ett 10tal mil landsvÀg :) ja kanske har lite stora förhoppningar om dessa atv:s :)
cf 500 skrot
renegade 800 -07 sÄld
polaris rzr 800 -10 sÄld
honda trx 700xx sÄld
yamaha griz<zly 700 -13

Utloggad Hydro

SV: Enduro quad
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2013 kl. 20:32:48 »
Skall man Äka brett pÄ grusvÀg med Hondan sÄ tycker iaf jag att man bör byta krÀngningshÀmmaren eftersom den Àr vÀl mjuk i original.

Skall man Äka vÀg lite mer seriöst sÄ kanske en uppvÀxling behövs och pga den delade bakaxeln sÄ Àr ju inte bakdrevsbyte nÄgot man gör pÄ fem minuter.
Detta kan man "kriggÄ" genom att helt enkelt köpa asfaltshjul i större diameter.
 ()p

KvalitetsmÀssigt sÄ förvÄnas jag varje gÄng vi kör att INGET gÄr sönder, för grejerna anvÀnds minsann!

PrestandamÀssigt sÄ Àr Hondan rappare Àn en Raptor i original.

Polarismaskinerna har jag tyvÀrr inte alls samma erfarenhet utav, men vet att de Àr styvare i hÀcken original, sÄ nÄt byte av krÀngningshÀmmaren för att kunna Äka snabbt pÄ krokiga vÀgar utan hjullyft pÄ frÀmre innerhjul Àr det inte krav pÄ.

Med hÄrdare krÀngningshÀmmare sÄ minskar ju naturligtvis följsamheten i skogen en del.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad bersman

SV: Enduro quad
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2013 kl. 00:45:21 »
Tackar för svaret dĂ€r hydro :) nu efter en kvĂ€ll pĂ„ nĂ€tet Ă„ kollat Ă„ jĂ€mfört sĂ„ Ă€ de nog en 700xx som ja vill ha. Enda ja funderar pĂ„ Ă€ detta med drev byte :) tycker inte de borde vara allt för mycket jobb. Sitter drevet pĂ„ insidan av drivaxeln eller sitter de fĂ€st i diffen bak? Å de dĂ€r med kvaliten kĂ€nns bra Ă„ höra :)

SÄ de spörs Ä se om man fÄr sÄlt pÄ min nuvarande
cf 500 skrot
renegade 800 -07 sÄld
polaris rzr 800 -10 sÄld
honda trx 700xx sÄld
yamaha griz<zly 700 -13

Utloggad Hydro

SV: Enduro quad
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2013 kl. 01:12:01 »
Klart det inte Àr "alltför mycket jobb" men menade att det kanske inte Àr nÄgot man pillar med för att dra en tiomilarepa...
Byte pÄ en quad med stel bakaxel Àr ju dock fixat pÄ nÄgra minuter.

Skall man ÀndÄ ha asfaltshjul sÄ Àr ju som sagt ett tips att dÀr gÄ upp i diameter.

Men redan i original sÄ har den ju 22 bak, sÄ skall man Äka i skogen kan man gÀrna gÄ upp till 23-24 och dÄ kan man oftast hÀnga med flertalet ATV:er i terrÀngen.

Vi har tex Äkt till BrÄt, ett militÀrt omrÄde dÀr det ordnas atv-körning nÄgra gÄnger per Är och dÀr quads egentligen inte Àr tillÄtna, men sÄ lÀnge det Àr nÄgorlunda torrt klÀttrar Hondan fram utan problem.
 ()p
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

 


Online just nu.

187 gÀster, 1 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Vonpersson
Flest online idag: 209. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme