Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Surhål + TGB550 + rooki chaufför...  (läst 2616 gånger)

Utloggad Tofo76

Surhål + TGB550 + rooki chaufför...
« skrivet: 8 juni 2013 kl. 09:11:18 »
Halloij

Ny på detta med fyrhjuling och blev ägare till en TGB  550 EFI för lite drygt 1 1/2 månad sedan och mest kört lite lugna turer här ute på landet längs med skogsvägar och en och annan tur in till byn.

Igår så började jag åka längs med lokala enduro spåret och gick riktigt bra, inga problem, så kommer jag fram till en myr/mosse och ser att spåret går "bredvid", detta ser ju inte så illa ut (här kommer nybörjar fasonerna fram) så gasar vidare och kommer ett tiotal meter och så dyker höger framhjul ner... juckar av och an lite och sitter fast rejält, konstaterar att hänger på underredet i gyttjan och alla 4 hjulen spinner...  :-\   jaja börjar wincha och kommer upp ur mossen och kör hem och konstaterar att detta var riktigt amatörmässigt... ;)

KOmmer hem och börjar kika på TGB:n, skitig så in i h-lvete, jag menar inte lite skit här och var i skärmarna och på plasten utan lera/mossa överallt i chassiet! Skruvar bort hasplåtar och hälften av plastkåporna och börjar göra rent, vatten och diskborste och efter torkat, på med rejält med WD-40.

Nu till min fråga, hur illa är detta, maskinen gick som vanligt hela vägen hem, ja jag vet att dom ska tåla lite men började fundera över variatorn, fram och bakdiffar, motor etc. Finns det risk att fått in vatten/skit som skadar maskinen? Har aldrig ägt ett fordon med variator förut, behöver jag öppna upp och kika? Hur känslig är elsystemet osv?
Vad rekommenderar ni erfarna ATV chaufförer efter ett äventyr som detta? Tips mottages tacksamt!
Maskinen är en TGB 550 EFI


Lite bilder på spektaklet...

Utloggad oliwer_98

SV: Surhål + TGB550 + rooki chaufför...
« Svar #1 skrivet: 8 juni 2013 kl. 09:32:12 »
nej, borde inte vara fara. diffen borde överleva om du inte misshandlar den med tex att lägga i den när du gasar osv. variatorn är ingen fara för på det där djupen, insuget sitter trogligen under huven o utblåset sitter säkert i nåt bakre hjulhus.
så kör på bara ()p
//oliwer

Utloggad rally nizze..

SV: Surhål + TGB550 + rooki chaufför...
« Svar #2 skrivet: 8 juni 2013 kl. 09:51:31 »
Ingen fara ibland kör en så nästan bara huven sticker upp ovanför ytan det håller det för men innan du dränker maskinen helt så kan det vara läge att kolla luftintagen sitter. Att köra på myr i spår efter andra brukar sluta med att man får vinscha tyvärr men det har ju också sin charm, annars är det att köra på lågväxel bredvid spåret som gäller bara krypköra fram annars gräver du ner dig och får vinscha som följd..Ut nu lorta ner maskinen den håller ()p
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (Såld)
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Gummiankan

  • If u have no balls u can not hurt them!
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 819
  • Totalt antal gillanden: 0
  • Kön: Man
  • följ mig på ( Outlander 800 max projekt )
    • Visa profil
SV: Surhål + TGB550 + rooki chaufför...
« Svar #3 skrivet: 8 juni 2013 kl. 11:27:32 »
Fram och bak diffarna är slutna så där är ingen risk att få in vatten, ut luften från variatorn sitter bredvid ljuddämparen, in luften till variatorn vid styret, till luftburken framkant på sadeln, så undvik vatten upp till sadeln  ()p Bara å gasa på  :headbang:
Outlander 800r max Ltd -09
Lifan 250 St -05 street projekt såld
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=42329.msg379158#msg379158

Utloggad Decson

SV: Surhål + TGB550 + rooki chaufför...
« Svar #4 skrivet: 8 juni 2013 kl. 13:08:05 »
Kan svara av erfarenhet att med tgb kommer du inte så långt eller djupt så länge det finns nån form av fast material, du hänger på hasplåten med hjulen i luften istället som du just erfarit  :-\
Mvh David
TGB Blade 550 -11

Utloggad Gummiankan

  • If u have no balls u can not hurt them!
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 819
  • Totalt antal gillanden: 0
  • Kön: Man
  • följ mig på ( Outlander 800 max projekt )
    • Visa profil
SV: Surhål + TGB550 + rooki chaufför...
« Svar #5 skrivet: 8 juni 2013 kl. 14:20:54 »
Är det någon som provat montera större hjul på sin tgb?
Outlander 800r max Ltd -09
Lifan 250 St -05 street projekt såld
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=42329.msg379158#msg379158

Utloggad gyttorpsbjörnen

SV: Surhål + TGB550 + rooki chaufför...
« Svar #6 skrivet: 16 juli 2013 kl. 13:31:06 »
Ja om inte hjulingen klara av det där lilla så kanske gräsmatte körning ä å föredra, altså det är ju surhål man letar efter, ibland kanske bara styret sticker upp men nog fn funkar maskin efteråt i alla fall grizzly...... O0 :sunny: ()p

Utloggad holken_

SV: Surhål + TGB550 + rooki chaufför...
« Svar #7 skrivet: 18 juli 2013 kl. 10:12:10 »
Vi hade med en tgb när vi åkte på myren här hemma och han fastna flera gånger så vi fick ta upp han igen men dom är så jäkla låga tycker :)

 


Online just nu.

121 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 183. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme