Vilka a-armar, fälgar och dämpare rekomenderas?
Beror ju på vad du vill ha, Houser gör ju bra a-armar som du kan ställa in allt på.Men lugna dig du tills du fått köra lite.Fälgar har den ju från start samma med dämpare...Byt däck bara och justera fjädringen med kanske styvare fjädrar så går det fint.Köpte de billigaste plåtfälgarna jag hittade till min Raptor och mina crossdäck då jag varken är putsbög eller finåkare.Gissa vad, plåtfälgarna är också runda och gör sitt jobb Dessutom får jag 4 uppsättningar för samma pris som en dyr uppsättning kostar.ska du putsa och glida bara så kör fina blanka dyra saker.ska du härja i grus,lera och damm så slits grejerna fort.
Hiper har svarta fälgar.Skall man åka gata så spelar fälgarna mindre roll, däremot kommer crossdäck att slitas snabbt.Tänk på att flertalet eftermarknadshjul är betydligt tyngre än originalet.Yamahas fälgar är det fjädervikt på, de flesta andra väger mångdubbelt mer.Detsamma gäller däcken.Och att sätta ett tungt hjul i rörelse kräver mer hästar än att sätta igång ett lätt.Jämför tex med bilvärlden, de som envisas med 19-tumsfälgar har ett helt annat soppakonto än de som nöjer sig med 17.Hipers fälgar är dock lätta, men asfaltsdäck är generellt alla betydligt tyngre än de originalmonterade crossdäcken, helt enkelt pga att det är mer gummi på asfaltsdäcken.Så att trimma för tusentals kronor och få tex fem hästar extra, och sedan hänga på tunga bling-hjul kan anses dumt....men om man ändå skall ha tunga bling-hjul så är det självklart bättre med fem extra hästar.Personligen anser jag dock fullt och fast att en Raptor (liksom flertalet övriga fyrhjulingar) bästa passar på andra underlag än just asfalt.För BRA blir det aldrig.
Orginal däcken är från dunlop på dom raptor jag settDom grymma på asfaltsvägar i högre hastigheter med i princip noll i obalans. Slits dock väldigt fortFunkar även fint i skog o sand
Har du den bakgrunden så bör du nog lägga de första kronorna på bensin och personlig utrustning och sen KÖRA!...för en Raptor räcker rätt långt helt i original och det är att KÖRA som är kul.
Ja, jag kommer nog le varje mil