Menu ≡
×
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
ATV-Projekt
(Moderator:
cARLBOM
) »
Ämne:
Ltr250 Special
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
1
[
2
]
3
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Ltr250 Special (läst 10123 gånger)
jonas 4923
ATV Extreme
Antal inlägg: 879
Total likes: 21
Kön:
jonas 4923
SV: Ltr250 Special
«
Svar #12 skrivet:
10 juni 2013 kl. 09:57:16 »
Hej,
Ser fiint ut, hur är den att köra? och hur blev geometrin, Lt 250r lider ju av bumbsteer orginal, verkar den okej nu ? och en sista fråga, vilken bredd fick du på framvagnen nu ?
Nu är det bara att komplettera upp med Bakhubbar från en Banshee så får du yamaha bultmönster bak oxå
Mvh
Anmäl till moderator
Loggat
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"
Mvh
Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86
FredrikForsberg
ATV Amatör
Antal inlägg: 31
Total likes: 0
Kön:
Lt250r
FredrikForsberg
SV: Ltr250 Special
«
Svar #13 skrivet:
10 juni 2013 kl. 11:43:05 »
Den blev mycket stabilare att köra även fast jag har lite toe-out, castern hamna som yfz original så den låter jag nog vara så. Även hårdare i dämpningen vilket var önskat, kommer gå på asfalt och grusväg mest.
Vet inte bredden exakt men ltr:en är ca 8cm bredare över ramen än yfz plus att jag vändt fälgarna så den är bra bred. Dock så var det därför jag fick punka, ventilerna tar o bromsoken lite vilket gjorde att ena innerventilen lossna.
Har lite bumpsteer, helt kommer jag aldrig bli av med det men ska pröva att flytta styrstaget till ovansidan på spindeln men tveksam o det hjälper då ligger bra i linje redan.
Kommer låta bakhjulen vara kvar då jag behöver 10" fälgar till asfaltdäcken sen, mina yfz är 9"
Dock så behöver både fram och bak riktas lite! Nån på forumet som kan sånt eller kan tipsa o en bra firma?
Men FAN vilken maskin!!! Känslan är mer drag än min yfz, älska tvåtakt!!
Har en yz490 motor ligger, man kanske skulle....? Näe originalmaskinen är fin, lite renovering och trimning så blir det bra!
Anmäl till moderator
Loggat
jonas 4923
ATV Extreme
Antal inlägg: 879
Total likes: 21
Kön:
jonas 4923
SV: Ltr250 Special
«
Svar #14 skrivet:
11 juni 2013 kl. 08:37:04 »
Tjena,
Jo det är en grym maskin, kul att framvagnen funkar så bra.
Fälgarna kan väl någon fälgfixar nisse rikta, kolla med däcksfirmorna dom brukar ha koll på vilka som sysslar med sånt.
Annars är det bara att beställa nya från Motosport, standard ITP T9 brukar vara sjukt billiga där och då frå du ett annat offset så den breddar lite bak, orginal fälgens offset är ju 0.
Släng på en lite pipa så får du lite mer flås i den.
Ang motorbyte till yz 490 så har jag gjort den "manövern" på en av mina gamla lt som nu körs av min svåger.
Den går nått så j¤"&¤ulsk, grymmast maskinen jag kört men tyvärr vibrerar den lite då den saknar balansaxel.
Främre motofästet går att använda, man måste svarva en hylsa till sving fästet då hålet i motorn är större än på LT´n
Undre fästet behöver flyttas typ 10 mm, minns dock inte år vilket håll.
Det största mecket var pipan, jag tog orginal pipan från min Lt 500r och moddade lite tog lite tid men tillslut gick den dit. Resultatet ser du nedan.
Vad blir nästa steg, bara köra och ha skoj eller ??
«
Senast ändrad: 11 juni 2013 kl. 08:42:54 av jonas 4923
»
Anmäl till moderator
Loggat
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"
Mvh
Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86
FredrikForsberg
ATV Amatör
Antal inlägg: 31
Total likes: 0
Kön:
Lt250r
FredrikForsberg
SV: Ltr250 Special
«
Svar #15 skrivet:
11 juni 2013 kl. 22:38:56 »
Ringde en kille idag som kunde rikta fälgar men det kosta ca 800/fälg så då köper jag hellre nya och innan det kan jag prova rikta själv.
Verkar ändå ganska "enkelt" att byta motor! Får fundera lite mer på det, har som sagt en 490 motor jag håller på att byta lager i men just tänkte jag hitta nån som kan glasblästra i Örebro.
Idag fixa jag "punkan" som var en ventil som släppt dock inget åkt.
Nästa steg blir fixa fälgarna och byta till motard däck.
Efter det blir det att leta efter ny plast och samtidigt lacka ramen tror jag
«
Senast ändrad: 11 juni 2013 kl. 22:42:18 av FredrikForsberg
»
Anmäl till moderator
Loggat
FredrikForsberg
ATV Amatör
Antal inlägg: 31
Total likes: 0
Kön:
Lt250r
FredrikForsberg
SV: Ltr250 Special
«
Svar #16 skrivet:
12 juni 2013 kl. 23:07:39 »
FRÅGA!!
Vad har ni för hjulinställning? Kanske lika gärna kan fråga hur långt är ett snöre?
Funderar mest på toe-in och caster (inte camber)
Provat justera toe-in men den blir orolig i lite högre hastigheter.
Känns som vibrationer, kanske att däcken "hoppar" inåt + vinglig.
Detta på asfalt.
Ska sänka lite bak också för nu kan castern stå lite fel.
Anmäl till moderator
Loggat
jonas 4923
ATV Extreme
Antal inlägg: 879
Total likes: 21
Kön:
jonas 4923
SV: Ltr250 Special
«
Svar #17 skrivet:
13 juni 2013 kl. 11:34:02 »
Hej,
Caster orginal är 9 gr om jag inte minns fel sedan så har jag mindre hjul än standard bak vilket ökar castern lite till så 10 gr på min Lt 250 är nog en bra gissning.
Jag brukar köra toe in på 5 mm med mej sittande på med full utrustning, jag ändrat geometrin lite (styrstags infästning) för mindre Bumbsteer. (gjorde grym skillnad) rekomenderad toe orginal är typ 15mm.
Denna inställning är för MX / XC
Du borde väl få en stablilare hoj med toe in?
Mvh
«
Senast ändrad: 13 juni 2013 kl. 11:36:12 av jonas 4923
»
Anmäl till moderator
Loggat
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"
Mvh
Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86
FredrikForsberg
ATV Amatör
Antal inlägg: 31
Total likes: 0
Kön:
Lt250r
FredrikForsberg
SV: Ltr250 Special
«
Svar #18 skrivet:
14 juni 2013 kl. 23:39:56 »
Jo men nu har jag nog 15-20mm toe-in
Ska ändra det såklart men måste mäta upp castern också efter jag sänkt den bak och efter jag bytt stötdämparna fram!
Eftersom förra ägaren sa att han bytt ut? Svinglagrena till nållager så har jag i mitt omedvetna struntat i att kolla det men såklart glappa det så nu är jag i full fart med att fixa svingen och byta svinglager och bakaxellager.
Bilder:
Framdämparna från yfz får lite puts och byte av olja. Vet någon hur mycket olja som ska i?.
Såhär blir dom när de är klara
Bakaxeln får sig en tvätt, ska blästras.
Svarva lite på hubben.
Montera fettnipplar och beställde nya oljebronsbussningar istället för nållager!
Som sagt! HJÄLP mig med att få i rätt mängd olja i dämparna och hur fyller jag dessa?
Anmäl till moderator
Loggat
Julle74
ATV Pro
Antal inlägg: 338
Total likes: 14
Kön:
Julle74
SV: Ltr250 Special
«
Svar #19 skrivet:
15 juni 2013 kl. 09:58:27 »
Att byta olja i dämparna är inte helt lätt om man aldrig gjort det förut. Finns ingen exakt mängd som ska i, utan man fyller och pumpar , fyller och pumpar tills all luft är borta. sedan monterar man tillbaka den tömda nitrogen blåsan som förfyllts till rätt storlek. Slutligen fylls nitrogen till tillverkarens bestämda tryck. Vanligtvis mellan 130-150 psi(13-15bar) Du bör även ta reda på vilken viskositet dämparen ska ha, finns från 2,5W till 10w. Finns säkert många bra guider på youtube
Anmäl till moderator
Loggat
Atc250r-82(300r) LT50-98 LT500r-88 LTZ400-03(såld)
jonas 4923
ATV Extreme
Antal inlägg: 879
Total likes: 21
Kön:
jonas 4923
SV: Ltr250 Special
«
Svar #20 skrivet:
15 juni 2013 kl. 12:04:32 »
ang olja julle har rätt bökigt och svårt men det går att få till ang nållagring
i svingen, momentum har ett lite bredare nållager som jag använt som
funkar riktigt bra det är ca 7mm bredapre.
mvh
Anmäl till moderator
Loggat
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"
Mvh
Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86
FredrikForsberg
ATV Amatör
Antal inlägg: 31
Total likes: 0
Kön:
Lt250r
FredrikForsberg
SV: Ltr250 Special
«
Svar #21 skrivet:
16 juni 2013 kl. 11:26:41 »
Får ta och skicka iväg dämparna till någon som kan helt enkelt!
Angående nålades så litar jag inte alls på dessa jävulsting!
Anser att dom finns för att lagra en roterande axel i trånga utrymmen. Finns ingen mening med dessa i en sving tycker jag
När jag blästrat svingen så kommer "FullFloater" loggan försvinna någon som vet var man kan köpa dessa?
Anmäl till moderator
Loggat
Julle74
ATV Pro
Antal inlägg: 338
Total likes: 14
Kön:
Julle74
SV: Ltr250 Special
«
Svar #22 skrivet:
16 juni 2013 kl. 11:54:23 »
Det är sjukt hög belastning och stress på svinglagringen, nållager är nog att föredra där. Grejjen är ju att underhålla med årlig infettning. Dyker upp full floater klibbor på ebay emellanåt. Orginal klibbor är säkerligen ej tillgängliga längre
Anmäl till moderator
Loggat
Atc250r-82(300r) LT50-98 LT500r-88 LTZ400-03(såld)
jonas 4923
ATV Extreme
Antal inlägg: 879
Total likes: 21
Kön:
jonas 4923
SV: Ltr250 Special
«
Svar #23 skrivet:
16 juni 2013 kl. 19:46:12 »
Hej,
Var rädd om orginal loggan den går inte att få tag på, varför blästra svingen ? den är ju "hálvpolerad orginal"
Ang svinglagring, som Julle säger det finns nog inget som funkar bättre men det krävs att man fettar in med jämna mellanrum, jag brukar göra sånt när det är "mellan" säsong, mellan höst och skoterledsföre.
Då kan man ju ändå inte köra.
Mvh Jonas
Anmäl till moderator
Loggat
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"
Mvh
Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
1
[
2
]
3
Alla
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
ATV-Projekt
(Moderator:
cARLBOM
) »
Ämne:
Ltr250 Special
Online just nu.
618 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Tomterna
Flest online idag:
629
. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Traxter
:
Någon som vet om de finns något avgassystem te hd9 base
11 juli 2025 kl. 22:28:43
Högdahl
:
ðªð¼ðªð¼ðªð¼
12 juni 2025 kl. 23:53:36
Traxter
:
Morgon på er. Finns det några häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
24 februari 2025 kl. 10:23:25
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
21 februari 2025 kl. 09:25:52
Oscar5
:
Någon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
4 februari 2025 kl. 19:20:50
Oscar5
:
44
4 februari 2025 kl. 19:15:36
Greger59
:
Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
15 januari 2025 kl. 23:49:44
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃÂ¥ mig pÃÂ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
4 januari 2025 kl. 00:28:39
kampersvik
:
schema vaccumssangar cf moto 500 2013
26 november 2024 kl. 17:48:35
trailboss
:
Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
3 oktober 2024 kl. 12:08:54
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
16 september 2024 kl. 11:29:29
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dåliga bromsar på den. Finns det bromsvåg på den?
11 september 2024 kl. 19:41:14
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
11 september 2024 kl. 19:40:02
Kalle33
:
Hej.
11 september 2024 kl. 19:39:40
Olkip
:
Vart hittar man en ny plast kåpa till goes access mortor 450SM?
1 juli 2024 kl. 11:59:20
Livgan20
:
Hej, har en barossa silverhawk 250. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda på vilka drev som sitter på (storlek och typ av drev) helst både fram och bak. Mvh
1 juli 2024 kl. 02:22:58
skarpsynt
:
Någon som vet mellan vilka år Honda Rancher såldes i FE (knappväxel) utförande? Min fråga gäller senaste modellen (2014-).
2 juni 2024 kl. 22:56:10
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
9 maj 2024 kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
9 maj 2024 kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info