Om du inte har maskin utomhus och gör allt för många kallstarter kan kanske en rak30 olja vara något? Blir inte så speciellt stor skillnad på tryck när den blir riktigt varm
Nja. En multigradeolja är ju bara mer anpassad för olika temperaturer Eller?Bör väl underlätta att ha en kanske 0-50 eller liknande då? Tjock vid varm temperatur.Oliwer: OK. I alla volvodieslar?
Det sägs iaf att man ska ha rak olja i motorer som blir extra varma allt från gräsklippare till stora 2takts dieslar Och sen får dom påstå vad som helst med 0-40, 5-50 och allt som finns men en rak olja är alltid bättre på och hålla tryck när de blir riktigt varmt
ja i alla dislarna. (d1, d2, d3, d4, d5)
Fulknep å fulknep, har man en motor som oljan blir väldigt varm i så tappar ju multigradeolja sin funktion till viss del. Självklart är det noga med varmkörning men jag tror nog att man vill varmköra en fyrhjuling med diesel rätt noga ändå Edit: jag själv skulle tycka det är bättre och ha bra oljetryck varm men att man får ta det lite lugnt kall
Nu är jag inte oljeexpert men jag har fattat det som att högre siffra är trögare olja.Och olja blir ju tunnare när den är varm?Så alltså en 0-50(finns det?)Är som sirap kall och vatten varm.30rak håller samma wiscositet oavsett temperatur Det är vad jag hört