Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Turbo Konvertera Ltr:en  (lĂ€st 1338 gĂ„nger)

Utloggad Tenacious_Dboy

Turbo Konvertera Ltr:en
« skrivet: 20 september 2006 kl. 06:52:42 »
nÄn som har gjort nÄt sÄnt pÄ nÄn quadracer kanske inte just pÄ Ltr för den Àr vÀl ganska sÄ ny hÀr omkring i Sverige..men jag mailade Mc-Xpress och hörde lite vad dom rekomenderade för Turbo till min maskin och dom hade nÄn turbo som passade min och den skulle kosta 3800:- plus moms..och sen Àr det ju en massa annat sÄ pill sÄ jag vet inte vad prislappen skulle stanna pÄ..men sen kanske de inte Àr bra att börja riva i en sÄ ny maskin redan sÄ det fÄr vÀl bli om nÄt Är kanske men skulle vara kul och veta om det funkar och om de blir massa strul kanske?
Tjena jag Àr en grabb pÄ 30 Är och Àr bosatt i Eksjö..en lite stad som ligger i SmÄland..har nu gÄtt med i Vetlanda Atv Offroad Mud Ratz, sÄ nu ska min Cf moto X7:a byggas om lite med tiden sÄ den blir mer optimal, dÄ jag tyvÀrr inte kan finansiera en Can Am som jag vÀldigt gÀrna skulle vilja :)

Utloggad Xtreame

Corvette Z06 -07 import, Till Salu!!!

Senast Àndrad av Xtreame den Sön Jul 01, 1987 4:39 pm, Àndrad totalt 129 gÄng

Utloggad Jocke72

« Svar #2 skrivet: 20 september 2006 kl. 10:29:56 »
Det kommer garanterat bli strul i nÄgon form.

Du kommer inte kunna tÀvla med den heller. Risk för ras och dyra reparationer...

Satsa pÄ konventionellt trim istÀllet om du nu redan tycker den Àr slö.

/J

Utloggad benring

« Svar #3 skrivet: 20 september 2006 kl. 12:22:41 »
Strul?!

AlltsÄ om man planerar att bygga om nÄtt sÄ fÄr man ju rÀkna med att det blir vissa "problem" som mÄste lösas.

Ang ras mm sÄ beror ju det helt pÄ hur mycket man laddar och hur maskinen Àr byggd + att den SKALL vara rÀtt injusterad, annars Àr risken för ras överhÀngande.

Jag tycker du kan testa, kommer bli en riktigt kul maskin för pengarna, gör du mycket sjÀlv kostar det inte sÄ mycket alls.

Börja lÀsa pÄ om turbo över lag sÄ du vet vad du ger dig in pÄ, sÄ ska det nog gÄ bra, men rÀkna med att det kan ta lite tid att fÄ allt perfekt.

Konventionellt trim Àr inte sÄ sÀkert det heller för ofta handlar det om att man Àven ökar varvet och Àven kör pÄ ett högre varv hela tiden, det sliter mycket.

Med en turbo sÄ sliter det endast vid turbotryck, annars Àr den som en otrimmad.
Du varvar inte med en turbo heller.
Dessutom lÄter den mindre!

/B

Utloggad Jocke72

« Svar #4 skrivet: 20 september 2006 kl. 12:43:21 »
Att turboladda en redan hÄrt trimmad stÄnka Àr en utmaning. Finns inte mÄnga som har gjort det och de som har har haft mÄnga problem och gott om pengar...

Om du kör pÄ konventionellt trim Àr det massor som har gjort det och det Àr beprövat och det finns tillgÄng till delar och kunnande.

Vid all triming sÄ fÄr man i princip prioritera ner driftsÀkerhet och slitage. Med turbo lÀr du behöva lÀgre komp, alltsÄ Àr den slöare Àn original nÀr inte turbon laddar. Ergo sÄ lÀr man inte vilja befinna sig utanför omrÄdet dÀr turbon laddar och dÀrför vinner du inget/mindre pÄ slitage.

Turbo pÄ en bil Àr en annan femma. Men hur ofta pyser du bara runt pÄ en Quad? Jag gör det inte i alla fall...

/J

Utloggad benring

« Svar #5 skrivet: 20 september 2006 kl. 13:12:07 »
"Att turboladda en redan hÄrt trimmad stÄnka Àr en utmaning"

Ja?

Allvarligt sÄ framgÄr det ju inte att den redan Àr "hÄrt trimmad" och dÄ kan man ju undra omd en hÄller fÀr mer trim över huvud taget.

Är den högkompad idag? Det gĂ„r inte sĂ„ bra, om du inte kör lĂ€ttrycksturbo.

Att dra ner kompet orsakar inte mÄnga % effektsÀnkning, om du inte drar ner massor dÄ men det Àr inte nödvÀndigt.

Hellre lite bÀttre pÄ lÄga varv och lÀgre laddtryck.
Har man sedan en bra IC och en bra brÀnslestyrning kommer man lÄngt.

Men jag överlĂ€mnar detta till andra, som kan sĂ„ga ide®n i smĂ„bitar :wink:

Utloggad Jocke72

« Svar #6 skrivet: 20 september 2006 kl. 13:37:52 »
Det stÄr ju att det rör sig om en LTR450, sÄ nog framgÄr det att den redan Àr hÄrt trimmad (frÄn fabrik).

Allt gÄr, men det Àr alltid bökigt att bryta ny mark sjÀlv. Om det var sÄ enkelt och bra skulle det finnas fler med Turbo. Vad jag sett finns det fler som bytt motor istÀllet för att turbokonvertera och det borde ju finnas en anledning tycker man.

Sen var ju frÄgan "om de blir massa strul" och det lÀr det vara, som jag skrev tidigare.

Jag sĂ„gar inget. Ballt med turbokonvertering, men man ska inte inbilla sig att det Ă€r enkelt och strulfritt. MĂ„nga som pratar om turbokonvertering och det Ă€r bara att slĂ€nga pĂ„ ett sprut och bara och bara.. ÄndĂ„ har "ingen" gjort det?

/J

Utloggad benring

« Svar #7 skrivet: 20 september 2006 kl. 13:58:53 »
Jag kör Linhai 300, sÄ jag har ingen koll pÄ vad för maskin detta Àr:)

Det Àr kanske sÄ att dom flesta snackar en massa om att dom vill ha turbo o sen kommer mÄnga och talar om hur svÄrt det Àr och riskabelt etc etc och dÄ lÀgger dom flesta ner, dom som iaf har rÄd lejer bort allt o dÄ kostar det massvis.

Jag tycker det Àr lite vÀl mycket nojja över att turboladda motorer över lag.

Om man nu bestÀmmer sig för att turbokonvertera en motor sÄ fÄr man rÀkna med att fÄ lösa en massa saker, sÄnt som du kallar strul, men jag ser det som en del i utmaningen.

Först o frÀmst ska man lÀsa pÄ ORDENTLIGT, det gÀller all trimmning för det kostar ju en slant oavsett och dÄ vill man inte tabba sig, pÄ nÄtt vis.

Sen kan man ju inte anse sig som kapabel att konvertera bara för att man trimmade moppen i yngre dagar :)

DÀremot, om man lÀser pÄ, invÀntar delar till ett bra pris och laddar med förnufft sÄ tror jag visst att det gÄr bra.

Rent teoretiskt Àr det "bara o slÀnga pÄ" men sen ska det mappas rÀtt, och det Àr inte sÄ enkelt, tar tid men Àr förbaskat kul pÄ resan.

Jag vet inte, jag ser kanske annorlunda pÄ detta?!

Utloggad Tenacious_Dboy

strul :)
« Svar #8 skrivet: 21 september 2006 kl. 06:43:54 »
jo de klart att det inte kommer vara en lĂ€tt utmaning och jag vet inte om jag ska ta mig an den sjĂ€lv heller precis...men jag fĂ„r se Ă€n sĂ„ lĂ€nge Ă€r det bara en tanke jag har..och som ni nĂ€stan snackar om sĂ„ Ă€r det ju inte ute pĂ„ crossbanan jag ska hĂ„lla mig sen..blir vĂ€l en del race och sĂ„nt..men det Ă€r ju ganska mycket pengar för att bara visa upp sig..man syns ju trots allt ganska bra som man gör nu :).. och jag tycker absolut inte att maskinen Ă€r slö om det Ă€r de ni tror..det Ă€r de grymmaste jag haft mellan benen  :twisted: och det gĂ„r ju fĂ„ mer fart i den med med tiden utan större komplikationer..bara jobba mycket över tid nu under vintern hade jag tĂ€nkt..jaja men tack för alla svar iaf //tobbe
Tjena jag Àr en grabb pÄ 30 Är och Àr bosatt i Eksjö..en lite stad som ligger i SmÄland..har nu gÄtt med i Vetlanda Atv Offroad Mud Ratz, sÄ nu ska min Cf moto X7:a byggas om lite med tiden sÄ den blir mer optimal, dÄ jag tyvÀrr inte kan finansiera en Can Am som jag vÀldigt gÀrna skulle vilja :)

Online just nu.

169 gÀster, 2 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
doggcrap, Morty,
Flest online idag: 206. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme