Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Obalans i däcken..  (läst 2871 gånger)

Utloggad mart

Obalans i däcken..
« skrivet: 27 april 2013 kl. 08:12:04 »
Tjena!
Har kört lite med min, för mig, nya 800 2008...
Tycker att uppe i 60-70 börjar det skaka/vibrera/vobbla rätt rejält..kan det va obalans, eller är det de relativt grovmönstrade däcken som kan göra det? jag har mest erf. av cf500 innan, där kunde man åka runt 80/90 rätt bekvämt....

//mart
Can Am 800 xt -07
Snorklad
Variatorkittad (säjs det..)
Bra däck
Lite extra lampor

Utloggad Thyrén

SV: Obalans i däcken..
« Svar #1 skrivet: 27 april 2013 kl. 08:17:13 »
Du rullar på Mudlite däck va? Brukar gärna bli lite vobbligt med grova däck, dock brukar just Mudlite vara rätt runda vad man har läst.
Men prova pumpa dom hårt och åk en sväng, annars får du lämna dom på balansering och hoppas på att det hjälper.
« Senast ändrad: 27 april 2013 kl. 08:18:50 av Thyrén »
Sålda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV åkandet lagts på hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bästa maskin jag någonsin kört.

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Obalans i däcken..
« Svar #2 skrivet: 27 april 2013 kl. 08:17:52 »
Troligen obalans om det blir värre i högre farter, kan även vara ett däck som är lite ovalt eller en skadad fälg.

Det har funkat skitbra att lämna in på däckhandlaren för ballansering för mig tidigare  ()p
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad mart

SV: Obalans i däcken..
« Svar #3 skrivet: 27 april 2013 kl. 14:47:13 »
perfekt, tackar för svaren... och, ja, tror det är Mudlite..
då är det bara att lämna iväg och hoppas på det bästa!

//Mart
Can Am 800 xt -07
Snorklad
Variatorkittad (säjs det..)
Bra däck
Lite extra lampor

Utloggad mart

SV: Obalans i däcken..
« Svar #4 skrivet: 3 maj 2013 kl. 19:42:32 »
fick tillbaka mina ITP Mudlite idag ifrån balansering...det var räääätt mycket obalans, hoppas alla vikter hjälper... för er som förstår med balansvikter var det på ett av däcken 135 g vikter han satt dit..rätt mycket enl. honom. Sen var det 0,5 bar i han sänkte till 0,3...vad skall man ha.. Kör både väg o skog. Tror jag hade nästan 1,0 på min cf..?

Mvh Mart
Can Am 800 xt -07
Snorklad
Variatorkittad (säjs det..)
Bra däck
Lite extra lampor

Utloggad Hydro

SV: Obalans i däcken..
« Svar #5 skrivet: 3 maj 2013 kl. 21:13:44 »
Komforten i skogen blir bättre med 0,3 och livslängden på asfalt blir längre... stabiliteten minskar dock lite.
Har för övrigt haft närmare 300 gram någon gång när man engagerade sig i obalans.
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad mart

SV: Obalans i däcken..
« Svar #6 skrivet: 3 maj 2013 kl. 21:40:51 »
aha, taget, tackar för det. Då blir det till o prova en sväng asfalt i veckan med 0,3 o se hur det går!

//Mart
Can Am 800 xt -07
Snorklad
Variatorkittad (säjs det..)
Bra däck
Lite extra lampor

Utloggad Max650xt

SV: Obalans i däcken..
« Svar #7 skrivet: 19 juli 2014 kl. 13:49:26 »
Gammal tråd men
Bytte däck till Bighorn  men har problem med obalans
Däcksgubben påstår att det inte går att balansera atv däck
Har varit till 2 däcksnasare men samma svar (Luleå)
Can anm 650-13
Can am Max 650 xt -13
Maxxis Bighorn 25"
Avesta 3,4 Timmervagn

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Totalt antal gillanden: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
SV: Obalans i däcken..
« Svar #8 skrivet: 19 juli 2014 kl. 14:00:42 »
Borde väl inte vara några problem att balansera dem? Jag körde med 1 bar i däcken första dagarna, sedan 0,3 o ingen obalans what so ever.. Ändå kör ja kinakopior på bighorn..
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad Max650xt

SV: Obalans i däcken..
« Svar #9 skrivet: 19 juli 2014 kl. 14:40:29 »
Det finns en gul prick på ena däckssidan har läst någonstans att den ska vara på motsatt sida om luftventilen
Vet inte om det ligger någon sanning i det
Can am Max 650 xt -13
Maxxis Bighorn 25"
Avesta 3,4 Timmervagn

Utloggad Mackan2

SV: Obalans i däcken..
« Svar #10 skrivet: 19 juli 2014 kl. 15:10:13 »
Jag jobbar bla med däck och det går visst att balansera dom men en del fälgar är lite knepigare att få dit klistervikter "snyggt" ;) Har inte fälgen ett navhål så kan det iofs inte gå på vissa balanseringsmaskiner.

/Marcus
Gul fyrhjuling

Utloggad Fenrisulven

SV: Obalans i däcken..
« Svar #11 skrivet: 19 juli 2014 kl. 15:27:32 »
Gammal tråd men
Bytte däck till Bighorn  men har problem med obalans
Däcksgubben påstår att det inte går att balansera atv däck
Har varit till 2 däcksnasare men samma svar (Luleå)
Can anm 650-13

Både ja och nej, de flesta däck har så stor obalans att allt inte går balansera bort.
Men inget man märker på en Atv.
En del can-am fälgar är centrumlösa och därmed svårbalanserade.
1000R

 


Online just nu.

158 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 179. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme