Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp  (läst 1696 gånger)

Utloggad Harne

LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
« skrivet: 22 april 2013 kl. 20:19:39 »
Hej alla glada ATV åkare!
Lämnade crossåkande i sommar och inhandlade en LTZ 400 -06 och hunnit köra 10mil ca.. Riktigt skoj!:)
Genomförde ikväll första service på den i min ägo;
Se bild, de runda locket.. Misstog mig, trodde oljefiltret satt där men ikket, var ju på andra sidan..

Den hjälp jag behöver från er. (Se bild) Antar de är växellådsolja som kom ut när jag öppnade upp där och drog ut "dreven" som satt där.. Vars fyller jag på det? Mängd? Och hur tusan får jag tillbaka det?

Samt, visst är det ca 2L olja för motorn?

Nåt mer jag bör tänka på vid service på dom här maskinerna? Byt luftfilter,oljefilter,olja !

tack på förhand!:)

Utloggad Midget

SV: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
« Svar #1 skrivet: 22 april 2013 kl. 22:31:26 »
Maila mig så skickar jag dig manualen (RARformat). Luftfiltret sitter under sadeln. Kan behövas göras rent ibland beror på hur mycket det dammar.. Skumfilter original. Det finns 2 oljepluggar en under motorn och en under den lilla svarta behållaren fram. Om du tömmer båda är det exakt 2 liter som ska i. Det är samma olja på koppling som i motorn så det gör inget att du öppnade på den sidan. Kolla klipp på youtube finns en kille där som visar exakt hur det ska sitta ihop. maila mig så får du manualen.. midja_@hotmail.com lycka till
Yfm700seR
Lt400z

Utloggad Midget

SV: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
« Svar #2 skrivet: 22 april 2013 kl. 22:39:32 »
Jo förresten byt oljefilter. Kolla pilen på locket den ska vara uppåt. Och på insidan av filtret brukar gummipackningen fastna så kolla att du sätter tillbaka den försiktigt. Jag kör på Penzoil mineralolja det tycker jag är toppen. Men alla har sin version av vilken olja som är bäst..  ;D
Yfm700seR
Lt400z

Utloggad Harne

SV: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
« Svar #3 skrivet: 23 april 2013 kl. 16:41:05 »
Midget: Kanon mailar dig. Bara för att få det 100%, i "Starter Gear Level" är det motoroljan som cirkulerar? Ingen separat olja?

Jo jag byt oljefilter,luftfilter och olja.. :) Ca 2L olja.

Ska ut med datorn i handen och försöka få ihop kopplingen..!

Utloggad Lizard

SV: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
« Svar #4 skrivet: 23 april 2013 kl. 21:19:55 »
Du är inte ensam. Jag gjorde precis likadant på min LTR 450, fast jag hade manualen... Locken ser ju nästan likadana ut, skiljer lite på storlek och på vilken sida det sitter på iofs.....

//Lizard
Suzuki LTR-450 -08

Utloggad Harne

SV: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
« Svar #5 skrivet: 5 maj 2013 kl. 15:15:47 »
Nu är den servad sedan ca 5mil tillbaka.. :) Hoppas på lite varmare bredgrader snart så man kan bränna lite!

Fick hem idag ny glykol till den, vill bara vara säkra på sidan så byter till de alla rekommenderar på forum,
min fråga till er
Hur tömmer man hela systemet?:) Räcker de pluggen under glykol behållaren samt alla slangar ?

MVh

Utloggad Fenrisulven

SV: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
« Svar #6 skrivet: 5 maj 2013 kl. 15:36:39 »
Nu har jag ju Yamaha men när jag bytte kylarvätska så skruvade jag loss slangen från kylaren till motorn där nere och då kom allt ut.
Sen spolade jag med vattenslang upp i motorn och i kylaren.
Efter det fyllde jag med vanligt vatten, ställde fronten högt, körde motorn lite, tömde och gjorde så två gånger.

Sen fyllde jag bara på i kylaren upprepade gånger till systemet var fullt.

Säkert helt fel sätt men funkade kanon för mig.
1000R

Utloggad Pelle_jkpg

SV: LTZ 400 Enkla Funderingar/Hjälp
« Svar #7 skrivet: 5 maj 2013 kl. 15:41:32 »
Lossa en slang o spola med vattenslang så får du ut all gammal skit :)
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

 


Online just nu.

147 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
mdk, doggcrap,
Flest online idag: 180. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme