ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Dränkt Outlander 500
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Dränkt Outlander 500  (läst 4361 gånger)

Utloggad LindeMan

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 3
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
LindeMan
Dränkt Outlander 500
« skrivet: 20 april 2013 kl. 13:17:56 »
körde i/på :hmmm:  en bäck idag, självklart så maskin gick igenom  :banghead: å det var betydligt djupare än vad ja trodde, 190 lång å vatten till midjan. Själv va man ju också i väntan på dom andra skulle orka vakna och fli sig ut, hade vatten upp till dynan bitvis.
lönlöst å köra då vatten kom in i variatorkåpan. men lyckades efter mycket om å men komma upp med vinschen, Nu vet ja ju varför man även ha en i bak också :tickedoff
 
Men förutom å tömma å rensa variatorhuset vad mer bör jag göra? fick meddelande att den gick in i limphome mode eller vad det heter, gick dock till sig då jag kom upp ur vattnet efter en stund.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Thyrén

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1377
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Vasaloppet nästa
    • Visa profil
Thyrén
SV: Dränkt Outlander 500
« Svar #1 skrivet: 20 april 2013 kl. 13:27:45 »
Kolla och byt oljan, gärna flera gånger om du fått vatten i motorn. Den brukar bli lite vit och "skummig" om du fått det och då kan det vara bra att byta några gånger för att spola igenom systemet. Även filter bör bytas.

Limpmode eller limphome eller vad det heter betyder väl att den är varm om jag inte missminner mig. I såfall är det ju inget att oroa sig för, de brukar vilja bli det när det blir mycket vatten/lera i kylaren.

Men det var väl skönt med ett bad så här på vårkanten då i alla fall! ()p ;)
Anmäl till moderator   Loggat
Sålda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV åkandet lagts på hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bästa maskin jag någonsin kört.

Utloggad Bamse-

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 573
  • Total likes: 20
  • Kön: Man
  • Kawa 650 -14
    • Visa profil
Bamse-
SV: Dränkt Outlander 500
« Svar #2 skrivet: 20 april 2013 kl. 18:09:34 »
limphome kom nog upp pga låg battrispänning
efter att du använt vinschen brukar bli så på ca
Anmäl till moderator   Loggat
Renegade 800xxc 2010 såld
Xtp Max 1000 -13 såld
Commander 800r -14 såld
Polaris scrambler 850 -13 såld
xt-p max 1000 -13 i bamse utförande.. Såld👍
polaris rzr 800s mcx turbo såld
outlander 1000xt -12 såld
can-am outlander 800r xmr -11 stulen!
can-am 800r ltd -09 såld!
CAN-AM 800+XT 07 såld!
bpr outlander 400 xt 06 SÅLD!
tidigare linhai 2x4

Utloggad LindeMan

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 3
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
LindeMan
SV: Dränkt Outlander 500
« Svar #3 skrivet: 21 april 2013 kl. 22:04:02 »
olja osv ser hur fräsch som helst ut, dock inte tittat i diffarna, så det lär väl bytas hursom, tråkigt nog fick ja hem den från service denna vecka så oljan ha inte ens gått 5mil :(
Men ett annat bekymmer som uppkom i denna veva e att den inte alltid känner igen dessnyckeln, efter lite vridande så går det, dock kändes de som om det blev bättre med tiden, fukt som störde?

tog bort luftfiltret som var rent å tort så där var inga konstigheter, dock mycket olja innanför filtret?

Remmen slirar då man kör asfalt på lågen, när man kommer upp i högre varv under en acceleration rätt som det är så börjar den tokvarva å varvstopp går i. kör man högvxl så märks de inget, likt om man kör i skogen märks det inte heller. Öppnade cvt kåpan igår å det ser fräscht ut, inga trådar lr liknande. tips?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad LindeMan

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 3
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
LindeMan
SV: Dränkt Outlander 500
« Svar #4 skrivet: 28 april 2013 kl. 22:13:42 »
Vad gömmer sig bakom denna kåpa?
Då det är generator så bör det ju inte va nå stator?
Variatorerna bör utesluta nån sorts slungkoppling?
Remmen ser bra ut men den slirar för mycket på den, kanske beror på att ja inte drevat ner den sen ja monterade nya hjul "Trech verkar ta tid på sig, är väl 3 veckor sen ja beställde" Men det uppkom efter ja dränkte den.

* 2013-can-am-outlander-dps_main_body_billboard.jpg (17.94 kB, 275x183 - visat 775 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad OutlanderXT

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 130
  • Total likes: 33
  • Det är aldrig försent att lära sig...
    • Visa profil
OutlanderXT
SV: Dränkt Outlander 500
« Svar #5 skrivet: 29 april 2013 kl. 07:39:47 »
 
Bakom den kåpan finns statorn.
 

 
Du har således ingen separat "generator"
Du har ej heller någon slungkoppling, tyvärr.
 
Normalt sett så bör du få "battery low" i displayen om du vinchat mycket.
 
Prova att lossa samtliga kontakter på hojen och spraya med kontaktspray om Limp home kommer och går.
 
Remsliret borde väl "nöta" till sig om det har blivit någon sorts beläggning på remmen och/eller variatorerna
Anmäl till moderator   Loggat
____________________________
Can am Outlander 650XT -07 såld
Can am Outlander 650XT -12 såld
Can am Outlander xmr 1k -16

Utloggad LindeMan

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 3
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
LindeMan
SV: Dränkt Outlander 500
« Svar #6 skrivet: 29 april 2013 kl. 14:48:20 »
limphome försvann då jag kom upp, problemet som ja hade några dagar efter var att den sa ifrån då den inte kände igen dess nyckeln då man skulle starta, men av å på, på tändningen så kände den igen den tillslut, men inte märkt det dom senaste dagarna, så det som är kvar nu e att remmen slirar, men skivorna såg fina ut, remmen likaså.
Hade tänkt å vänta med att byta rem tills efter ja fått variatorkittet, om den passerade gränsen på slitage i samma veva som ja dränkte den och med tanke på större hjul.

Men generellt sett så är det på högre varv på asfalt den börjar slira. Nån som vet nå brädd så man kan mäta org remmen?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Canamdaniel

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Canamdaniel
SV: Dränkt Outlander 500
« Svar #7 skrivet: 29 april 2013 kl. 15:45:15 »
Minimibredd på remmen är 30mm mätt i höjd med corden.  ()p
Kan det inte vara så att variatorn växlar ut till max när du kör på lågen som är orsaken till att den tokvarvar?
Då kan det ju upplevas som det är variatorn som slirar.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad LindeMan

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 3
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
LindeMan
SV: Dränkt Outlander 500
« Svar #8 skrivet: 29 april 2013 kl. 16:29:43 »
Citat från: Canamdaniel skrivet 29 april 2013 kl. 15:45:15
Minimibredd på remmen är 30mm mätt i höjd med corden.  ()p
Kan det inte vara så att variatorn växlar ut till max när du kör på lågen som är orsaken till att den tokvarvar?
Då kan det ju upplevas som det är variatorn som slirar.

Säg man kör 50-60 och rätt som det är ökar den som fan i varv och går upp på varvstoppet, farten fortsätter öka, dock sakta. Nu på rak arm vet jag inte om det bara är lågen, men hade den uppfattningen förut. Det sjuka e ju att det blev efter ja dränkte den, och då ja stod i vattnet så hände ju ingenting då ja försökte köra tror inte ens framhjulen snurra fast 4x4 var i, så antog cvt huset var vattenfyllt och den slirade på remmen. När ja lyckades vinscha mig lös så ringde ja sambon som skulle få komma med kingcabben å dra hem mig, men då ja var på en oplogad väg å sommardäck så fick ja lov å slira mig ut på den plogade vägen, tog dock bara 10-20m med slirande rem/felväxlad variator kan de ju även va, sen gick den till sig. Men när ja öppnade senare på em så fanns det inget spår till vatten.

körde 1 vecka med nya hjulen innan ja dränkte den och ingen tendens till detta.

Men hade hoppats få variatorkittet vilken dag som helst så ja kan mäta remmen å kolla.
 
På bilden är det ju lindrigt, när jag höll på så slutade med att andra halvan av maskin även gick igenom.

* bild1.jpg (69.38 kB, 700x525 - visat 574 gånger.)
« Senast ändrad: 29 april 2013 kl. 16:32:03 av LindeMan »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Canamdaniel

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Canamdaniel
SV: Dränkt Outlander 500
« Svar #9 skrivet: 29 april 2013 kl. 17:00:52 »
Vid 50-60 på lågen så har nog variatorn växlat ut maximalt så att den då ökar i varv är helt normalt. Men det kan också vara att det har kommit smuts i variatorn  som hindrar den att växla ut normalt.

Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Dränkt Outlander 500
 


Online just nu.

611 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 645. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info