Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Bygga höjjning själv brute -09  (läst 1879 gånger)

Utloggad offroader

Bygga höjjning själv brute -09
« skrivet: 15 april 2013 kl. 10:02:43 »
Som sagt, visst borde det väl gå att bygga en höjning själv? Nån som gjort det, som har bild eller tips å trix. Använde sökningen men hittade inget. Skulle va kul om man kunde bygga så att man kan välja 1" eller 2" beroende på vart man kör, dvs ställbar höjd. Mkt praktiskt, och borde va standard enl mig.
Brute force -09

Utloggad Lowest

SV: Bygga höjjning själv brute -09
« Svar #1 skrivet: 15 april 2013 kl. 16:51:41 »
Tänk på att det blir en jävla brytning på drivaxlarna med höjning.
 
Jag hade en tum längre gazdämpare på Kawan och det knakade ganska bra i drivknutarna.
 
Även hjulvinklarna blir konstiga med höjning.
Toe-in blir ändrad om man höjer och det går knappt att ställa in den så den går bra igen.
 
Svårt att förklara men om du lyfter den fram så får du toe-in och trycker du ihop fjädringen får du toe-in.
Bästa sättet att se det är om nån filmar framifrån och du hoppar eller åker på bakhjulet och släpper ner den i backen så har du toe-in på 20cm när den fjädrar ner.
 
Man tror fan det inte är sant men jag har det på kort så jag har sett det  :hmmm:
Lite dålig bild framvagnen står perfekt men så här mycket ändras vinkeln på dom när fjädringen trycks ihop.

 
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad offroader

SV: Bygga höjjning själv brute -09
« Svar #2 skrivet: 20 april 2013 kl. 00:27:45 »
Ok, men de flesta kitten man köper är väl två tum va :hmmm:  Om man skulle bygga själv å bara höja kanske en tum. Lite ger mkt i skogen. Åker man leder där det gått mkt fyrhjulingar kan det bli lite djupa spår och det vill hänga sig lite mitt under. Har fått på 27" för denna sesong iaf, åkte org 25" förra sommarn å det var hopplöst. Visst är det en enorm skillnad på däck, men skulle inte skada med nån cm till mitt under. Tror du det knarrar i knutarna redan vid ca en tum? Förstår hur du menar med hjulvinklarna ()p
Brute force -09

Utloggad Lowest

SV: Bygga höjjning själv brute -09
« Svar #3 skrivet: 20 april 2013 kl. 22:28:59 »
Ok, men de flesta kitten man köper är väl två tum va :hmmm:  Om man skulle bygga själv å bara höja kanske en tum. Lite ger mkt i skogen. Åker man leder där det gått mkt fyrhjulingar kan det bli lite djupa spår och det vill hänga sig lite mitt under. Har fått på 27" för denna sesong iaf, åkte org 25" förra sommarn å det var hopplöst. Visst är det en enorm skillnad på däck, men skulle inte skada med nån cm till mitt under. Tror du det knarrar i knutarna redan vid ca en tum? Förstår hur du menar med hjulvinklarna ()p

Bättre att sätta på högre däck än höja maskinen.
Vilket märke har du på däcken ? 
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad Persson-

SV: Bygga höjjning själv brute -09
« Svar #4 skrivet: 21 april 2013 kl. 15:20:41 »
Köp 30" och ett variatorkit vettja :)
Finns ju större däck ändå om man nu vill det...

Vill du kränga dina "gamla" 27or så är det nog inget problem heller. Undertecknad kanske tillochmed är intresserad!

Utloggad enduro roger

SV: Bygga höjjning själv brute -09
« Svar #5 skrivet: 28 april 2013 kl. 08:45:16 »
jag har till och med "höjningsdäck" ligger. 30 tum gorilla silverback som ja haft på min kawa. Den blir hög!!


Mvh


Roger

Utloggad offroader

SV: Bygga höjjning själv brute -09
« Svar #6 skrivet: 5 maj 2013 kl. 00:11:31 »
Kör med maxxis zilla 27" orörd variator, funkar kalas. Skulle vilja göra nått åt variatorn med men allt kostar. :dntknow:  Har varit ut och testat rejält nu och än så länge var markfrigången inga problem. ()p 
Brute force -09

Utloggad Ace

SV: Bygga höjjning själv brute -09
« Svar #7 skrivet: 5 maj 2013 kl. 20:39:24 »
Hadde 2" höjkitt på min brute i 260 timmar utan vare sig knakningar eller haverier under den tiden,och några större däck än 27" blir trångt utan höjkitt,min tog i redan med ett par 27"bighorn i vissa situationer men då är ju dom 27,7" i verkligheten också.Och så sant att allt kostar annars kunnde du köpt dämpare där du kunnde höja och sänka maskin med dom .

 


Online just nu.

155 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Atheos, MSP, doggcrap,
Flest online idag: 184. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme