Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Bygga drivaxelskydd, materialval.  (lĂ€st 2293 gĂ„nger)

Utloggad scrambler

Bygga drivaxelskydd, materialval.
« skrivet: 12 april 2013 kl. 17:40:59 »
Eftersom jag totalvÀgrar betala drygt 3000:- för 4 smÄ plÄtbitar sÄ ska jag bygga drivaxelskydd sjÀlv.
Dom kommer byggas i vanlig plÄt, och min enda frÄga Àr hur tjock denna plÄten bör vara. RÀcker 1 mm ?
POLARIS SCRAMBLER 850 XP H.O EPS  2013

Utloggad rally nizze..

SV: Bygga drivaxelskydd, materialval.
« Svar #1 skrivet: 12 april 2013 kl. 17:45:39 »
Ă„k in pĂ„ lecab eller helmia och frĂ„ga om dom har ett gĂ„ngbord som du kan bli ved i alu dom Ă€r ca 4mm tjocka rĂ€cker fint och bocka och kapa sjĂ€lv till storlek och vinkel  ()p 
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo V70 2.4D 07
Nissan King Cab Navara 02 (SĂ„ld)
Audi A4 1.8T 97 (SĂ„ld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (SĂ„ld)
Volvo 945 turbo 96.(SĂ„ld)
VW Passat 1.8t 98 (SĂ„ld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (SĂ„ld)
VW Golf IV 98 (Fugans)SĂ„ld.
VW Bubbla 75 (frugans)SĂ„ld.
Opel Omega 03(frugans)SĂ„ld.
Audi A4 95

Utloggad scrambler

SV: Bygga drivaxelskydd, materialval.
« Svar #2 skrivet: 12 april 2013 kl. 17:54:43 »
Ă„k in pĂ„ lecab eller helmia och frĂ„ga om dom har ett gĂ„ngbord som du kan bli ved i alu dom Ă€r ca 4mm tjocka rĂ€cker fint och bocka och kapa sjĂ€lv till storlek och vinkel  ()p

Ja just de!  Tack för tipset.
POLARIS SCRAMBLER 850 XP H.O EPS  2013

Utloggad AtvNerd

SV: Bygga drivaxelskydd, materialval.
« Svar #3 skrivet: 12 april 2013 kl. 19:59:31 »
Eller sÄ gör du pappmallar och ger mig ( eller ritning ) sÄ skÀr jag ut dem i min skÀrmaskin :)
Har Àven kantpress 4 m lÄng 400 ton... Bockar 15mm tjock weldox 650 om du vill ha nÄt sÄnt :))
Hör av dig pĂ„ fejjan P-Å sĂ„ hjĂ€lper jag dig :))

Utloggad scrambler

SV: Bygga drivaxelskydd, materialval.
« Svar #4 skrivet: 12 april 2013 kl. 20:05:03 »
Eller sÄ gör du pappmallar och ger mig ( eller ritning ) sÄ skÀr jag ut dem i min skÀrmaskin :)
Har Àven kantpress 4 m lÄng 400 ton... Bockar 15mm tjock weldox 650 om du vill ha nÄt sÄnt :) )
Hör av dig pĂ„ fejjan P-Å sĂ„ hjĂ€lper jag dig :) )

Hade dig i Ă„tanke, men man vill ju liksom inte utnyttja  :-\
Oerhört vÀnligt av dig!
 
« Senast Ă€ndrad: 12 april 2013 kl. 20:07:49 av scrambler »
POLARIS SCRAMBLER 850 XP H.O EPS  2013

Utloggad ekeroth

SV: Bygga drivaxelskydd, materialval.
« Svar #5 skrivet: 13 april 2013 kl. 11:25:03 »
haha weldox 650 ja den e nog hÄrd nog i alla fall haha ! jag kan sÀlja dig materialet frÄn material center uddevalla

 :djump:
Thundercat 1000cc  2008

Polaris 500cc h.o    2006

Utloggad StefanN

SV: Bygga drivaxelskydd, materialval.
« Svar #6 skrivet: 13 april 2013 kl. 12:40:05 »
1mm skyddar vÀl inget?
Polaris XP delar sÀljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka dÀr -> www.satvf.se

Utloggad Jockegubben

SV: Bygga drivaxelskydd, materialval.
« Svar #7 skrivet: 13 april 2013 kl. 13:41:29 »
Hade inte heller vÄgat mig pÄ 1 mm plÄt, tror du kommer böja in dom i damaskerna om du rÄkar trÀffa pÄ ett större föremÄl.
4mm alu lÄter mer vettigt.

Utloggad scrambler

SV: Bygga drivaxelskydd, materialval.
« Svar #8 skrivet: 13 april 2013 kl. 13:44:02 »
Det Ă€r dĂ€rför jag frĂ„gar, för att jag inte vet  ()p
FÄr nog bli alu av nÄgon sort iaf tydligen.
Hur Àr det med durkaluminium, Àr det hÄrt nog? Finns det i olika tjocklekar?
Det Àr ju rÀtt snyggt ocksÄ!
 
POLARIS SCRAMBLER 850 XP H.O EPS  2013

Utloggad Persson-

SV: Bygga drivaxelskydd, materialval.
« Svar #9 skrivet: 13 april 2013 kl. 13:56:00 »
Eller sÄ gör du pappmallar och ger mig ( eller ritning ) sÄ skÀr jag ut dem i min skÀrmaskin :)
Har Àven kantpress 4 m lÄng 400 ton... Bockar 15mm tjock weldox 650 om du vill ha nÄt sÄnt :) )
Hör av dig pĂ„ fejjan P-Å sĂ„ hjĂ€lper jag dig :) )


Jahaja. DÄ Àr det du som snidar ihop en hasplÄt till min sp800 dÄ? :)

Utloggad ATVeeler

SV: Bygga drivaxelskydd, materialval.
« Svar #10 skrivet: 13 april 2013 kl. 14:03:31 »
Det Ă€r dĂ€rför jag frĂ„gar, för att jag inte vet  ()p
FÄr nog bli alu av nÄgon sort iaf tydligen.
Hur Àr det med durkaluminium, Àr det hÄrt nog? Finns det i olika tjocklekar?
Det Àr ju rÀtt snyggt ocksÄ!


Durkaluminium Àr bra dÀr som det Àr menat för som tex pÄ bÄtar och trallar och andra platser som man vill ha ett bra fÀste/grepp vart man stÄr.
Men som hasplÄt eller skyddsplÄt Àr rÀfflorna pÄ durkplÄten bara till besvÀr.
Om du rÄkar köra fast pÄ en sten sÄ vill du ju "glida" över med sÄ lite friktion som möjligt. Inte kÀrva fast pga rÀfflorna.



Loncin LX300ST ATVeeler BlackEdition

If you got everything under control, youÂŽre not going fast enough

Utloggad AtvNerd

SV: Bygga drivaxelskydd, materialval.
« Svar #11 skrivet: 13 april 2013 kl. 14:29:28 »
NÄn lÄg kvalisort rostfritt Àr ju ofta billigare Àn att lacka svartplÄt.
Jag gillar nÀr man gör det i stÄl, sÄ kan man alltid enkelt svetsa fast beslag , muttrar och annat som hÄller grejerna pÄ plats.
Rosttrögt eller svart spelar mindre roll..

 


Online just nu.

174 gÀster, 4 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
UFR, Honda-Robban, Hisun utv, skogsvarelse,
Flest online idag: 204. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    Idag kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    Idag kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: JassĂ„? PĂ„ vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjĂ€lper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla pĂ„ testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sĂ€nker vĂ€rmen dĂ€r det Ă€r monterat. Nackdel, det som Ă€r lindat rostar bort jĂ€vligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man anvĂ€nda avgasbandage pĂ„ hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött pĂ„ detta jĂ€vla vĂ€dret nu,om det Ă€ndĂ„ kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! nĂ„gon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit mĂ„nga droppar pĂ„ 5 mĂ„nader... Bytt kopplings lamell och nu Ă€r det nĂ„got som klunkar inne i maskinen pĂ„ tomgĂ„ng
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig pĂ„ midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom hĂ„ller till pĂ„ Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i VĂ€rmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme