Enligt lagen får Du bara korsa allmän väg, inte köra på den. Enskild väg får Du köra på. Sen vad som händer om man blir stoppad är ju en annan sak.Det jag skulle vara rädd för själv är ju mer om man blir inblandad i en olycka.finns bra info om reglerna här:http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdfOm du har inkomster från fastigheten bör Du kunna skriva av en terrängreggad på några år samt lyfta momsen. Verkar ju vettigt om Du ska använda den i skogen , om det inte är bara till husbehov
Egenmark och vid arbete är det bara att köra.Ang om olyckan är framme så är även terrängreggade försäkrade.Du kan använda din 4x4 pickup om det krävs för ett jobb i din skog...
Man får korsa väg, eller åka i 20km/h om det inte är möjligt att köra vid sidan av vägen .Jag har under mina dryga 15 år med Atv aldrig blivit stoppad med terrängreggad maskin och bötfälld för att jag kör på väg.Men allt beror väl på hur man kör.
Det är lite lurigt att jämföra 20 hästar på en strypt maskin jämfört med en maskin med liknande effekt i ostrypt utförande. En strypt maskin får svårt att få variatorn att jobba som den ska pga av strypningen och upplevs då riktigt slö och är inte alls särskilt bra att jobba med framförallt inte dra tunga timmerlass ur skogen. Angående regler o bestämmelser hur man får använda en fyrhjuling bör man nästan strunta i skulle jag tycka då man igentligen inte får använda maskinen någonstans om man ska följa reglerna.. Ju mer man läser om det desto mindre förstår man .. Försök att hitta traktor reg då blir det lättare med det mesta..!
Jo, men om olyckan är framme när fordonet används på ett sådant sätt man ej får använda det. Dvs, på en väg eller något. Försäkringsbolag brukar vara väldigt duktiga på att inte betala ut något när dom inte "behöver" det så att säga. I min ungdom så hade jag bekanta som totalkvaddade sin bil som var reggad på sin mor/far, där försäkringsbolaget utredde att det inte var mammans eller pappans bil och således inte betalade ut en krona för bilen =/
Nejdå Robban, terrängkörningslagen är riktigt tydlig, all terrängkörning är förbjuden med några undantag. Vid arbete i skog eller jordbruk är körning tillåtet, hämta ut fälld älg, Björn, vildsvin, t.e.x Veterinär, läkare, polis, räddningstjänst får köra under tjänsteutövning. Körning på snötäckt mark är tillåten om det innebär att du inte kör sönder planterad skog eller går igenom snötäcket, vid körning på odlad snötäckt mark komprimeras snön, tjälen kommer då åt att frysa sönder grödan där du kört. Körning på snötäckt mark är alltså vanskligt. MC reggad eller inte spelar ingen roll, används den i arbete får även den köras i terräng. Att lägga in en mc reggad i företaget och yrka avdrag för kostnader är dock inte möjligt, vissa har lyckats, men reglerna angående detta är tydliga. Nöjeskörning i egen terräng är under inga förhållanden tillåtet oavsett registreringsform.