Menu ≡
×
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
ATV-Projekt
(Moderator:
cARLBOM
) »
Ämne:
FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a (läst 4523 gånger)
FormerMazda
Herr
ATV Pro
Antal inlägg: 525
Total likes: 1
Kön:
CF MOTO Allroad X5 -09
FormerMazda
FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
«
skrivet:
2 april 2013 kl. 08:22:48 »
Då var det dags för tråd!
Jag har haft min X5:a ett tag nu och det har kanske blivit dags för en lite ordentligare genomgång, men mest ser jag fram emot alla nya prylar som ska på!
Listan är lång på allt som ska dit/göras: (utan inbördes ordning och hälften glömt, lär fyllas på..)
Montera Dial-A-Jet -
LÄNK
Montera ny CDI -
LÄNK
Montera tumvärme - (Osäker på märke)
Montera nytt avgas - (Biltema gott och blandat i 2")
Byta bromsbelägg runtom -
LÄNK
Rengöra, måla och rostskydda under alla plåtar - (Biltemas färger, Dinitrol rostskydd)
Räta plåtarna - (Mc-Hammer)
Montera Jula's kombi-drag
LÄNK
Byta vinsch - (Osäker på märke)
Det mesta av påskhelgen gick åt till en del av sakerna på listan.
Och eftersom mycket av sakerna ska ge en prestandaförbättring så testades maskin original mot brorsans GOES 625i. Och upp till 70km/h är det bannemig jämt skägg. Sen drar hans ifrån och min seeeegar sig upp till 80km/h om jag tvingar han. Film på detta kommer.
Mekandet började med vinschen då den behövdes som smidigt lyft av maskin.
Vinschen var i stort sett bolt-on. Behövde bara kapa fästena till gamla grinden och förstora upp hålen i maskin för vinschplattan.
Tyvärr var medföljande kablage för kort. Men det finns oändligt mycket i gömmorna hemma, så den skarvades bara.
Och vilken skillnad! Kommer bli kul att köra fast så man får vinscha på riktigt sen!
På det spolades maskin noga med högtrycken överallt. Det satt en del mög lite här och där som man inte kommer åt med plåtarna på. Efter att den fått torka lite så gick jag lös med thinner och trasa på alla ytor undertill. Målade som skavda. Sen målades de upp med kallgalv, svart färg och sist rostskydd. I alla öppningar och andra skrymslen blåste jag i rätt friskt med rostskydd.
Monteringen av CDI'n var föga upphetsande då det bara var att byta en kontakt..
Men nya avgaset bjöd på mer utmaning. En färdig krök i 2" köptes begagnad, sen en ljuddämpare på biltema tillsammans med en meter rostfri flexslang. Allt i 2". Efter en del riktande och kämpande med min irriterande svetsjävel så satt allt på plats, riktigt bra dessutom. Bilder på det kommer, missade det tyvärr.
Dial-A-Jet:en gav en del huvudbryn.. Den ska sitta i insuget på förgasaren. Men det finns inte en chans att den kan sitta på förgasaren då slangen till filterboxen träs på förgasaren och tar all plats. Så DAJen fick sitta på den slangen istället. Materialet i slangen är ganska tilltaget så det gick bra att borra och skruva fast DAJen i slangen. Picken som sticker ner i slangen säkrades med låsmutter dock.
Sen borrade och gängade jag för nippel på flottörhuset till DAJen. Det gick smärtfritt och blev riktigt fint tyckte jag själv.
Nu var det dags att testa lite mot bror igen! Och förutom att min fortfarande tvekar i starten så bror får ett par maskiners försprång så drar jag ifrån upp till 80km/h! Sen efter ett tags nötande så segar han sig förbi, min vill nu nästan göra 90km/h. Så det bådar ju gott!
Det ska pillas lite med DAJen då jag inte tycker han gör som han ska riktigt. Ska maila benny och se vad han säger.
Sen är det ju bara resten kvar! Men det får vänta till nästa helg då jag gärna har bilen i garaget när det är kalla mornar.
Bilderna uppifrån och ner:
1-En CF utan plast, lite streetfighter, kanske den nya looken?
2-Så såg de flesta skruven ut som höll plåten. Herr vinkelslip förklarade vad som gällde.
3-Alla krokiga plåtarna innan tvätt.
4-Maskin uppallad enligt konstens alla regler. För snabb och säker död vid olycka.
5-Nya vs. gamla vinschen. Jag gillar den nya!
6-Monterad vinsch! Den fick ju plats.
7-Renblåsning efter tvätten.
8-Underredet galvat.
9-Och målat med färg och rostskydd.
10-Provisoriskt montage av auspuff. Snyggt!
11-Brandsäkert test av DAJen innan han fick egen försörjning via flottörhuset.
12-Herr DAJ himself på slangen till insuget.
13-Och farbror nippel i flottörhuset.
«
Senast ändrad: 2 april 2013 kl. 08:30:47 av FormerMazda
»
Anmäl till moderator
Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.
FormerMazda
Herr
ATV Pro
Antal inlägg: 525
Total likes: 1
Kön:
CF MOTO Allroad X5 -09
FormerMazda
SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
«
Svar #1 skrivet:
2 april 2013 kl. 08:23:40 »
Mer bilder! Max 10 per inlägg..
Anmäl till moderator
Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.
oliwer_98
ATV Guru
Antal inlägg: 2077
Total likes: 8
Kön:
Yamaha slider 2013 Cf moto x7 lång
oliwer_98
SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
«
Svar #2 skrivet:
2 april 2013 kl. 08:58:14 »
Hej.
Går det att ha sådant där mjukt kör nästan helavägen från motorn till dämparen?
Hur blir det med besiktking och katalysator?
Vad är en dail a jet???
Anmäl till moderator
Loggat
FormerMazda
Herr
ATV Pro
Antal inlägg: 525
Total likes: 1
Kön:
CF MOTO Allroad X5 -09
FormerMazda
SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
«
Svar #3 skrivet:
2 april 2013 kl. 10:00:14 »
Vet inte hur det skulle gå, det kanske behöver lite stöd på vägen.
Besiktningen hoppas jag kommer gå bra. De lär inte ha kunskap om vad som fanns original eller inte. Mitt samvete är lugnt då det knappast lär ha renat nåt original ändå.
Har du ens läst länken? Börja där, fråga sen om det behövs.
Anmäl till moderator
Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.
oliwer_98
ATV Guru
Antal inlägg: 2077
Total likes: 8
Kön:
Yamaha slider 2013 Cf moto x7 lång
oliwer_98
SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
«
Svar #4 skrivet:
2 april 2013 kl. 10:03:12 »
srry fattade inte att det gick att tryck på den
Anmäl till moderator
Loggat
FormerMazda
Herr
ATV Pro
Antal inlägg: 525
Total likes: 1
Kön:
CF MOTO Allroad X5 -09
FormerMazda
SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
«
Svar #5 skrivet:
2 april 2013 kl. 10:27:56 »
Haha! Lugna puckar! Nu är saken klarare hoppas jag då!
Nåväl, en film på när bror och jag "rejsar", detta alltså för att få en bild av skillnaden i hur den går före och efter.
Ljudet i filmet är mest ett jävla liv, så jag dränkte det lite med musik. Filmen är viktigast dock.
Första rejset så var det från tomgång, men i klassisk förgasar-manér så tvekar min lite först och brorsans förvinner ur bild, men jag låg precis bakom typ.
I andra rejset så höjer jag varvet lite innan vi drar, då sticker min bättre och man ser hur de är jämfört med varandra.
Länk till filmen:
Anmäl till moderator
Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.
chrilled
ATV Entusiast
Antal inlägg: 126
Total likes: 1
Kön:
chrilled
SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
«
Svar #6 skrivet:
2 april 2013 kl. 12:47:27 »
Tilläggas skall väl göras att jag var en smula sen i starten andra rejset, annars hade jag tagit starten där med. Men som du säger, det skiljer inte mycket på dem original och vad vi har kunnat se hittills så lär jag få bra med pisk inom en snar framtid
/Chrille
Anmäl till moderator
Loggat
Goes 625 LTD MAX -12
FormerMazda
Herr
ATV Pro
Antal inlägg: 525
Total likes: 1
Kön:
CF MOTO Allroad X5 -09
FormerMazda
SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
«
Svar #7 skrivet:
2 april 2013 kl. 13:04:25 »
Sen o sen, det var ju lite med flit för att du skulle vara med i bild.
Anmäl till moderator
Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.
FormerMazda
Herr
ATV Pro
Antal inlägg: 525
Total likes: 1
Kön:
CF MOTO Allroad X5 -09
FormerMazda
SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
«
Svar #8 skrivet:
7 april 2013 kl. 20:07:27 »
Nu är helgen snart slut, så klart har det skruvats!
Om än bara en sväng idag, igår var jag och kollade på och hjälpte till lite vid ett dragkamps SM här i byn.
Men idag så byttes det bromsbelägg, det var dags kan man säga. Fast bak såg de knappt använda ut, så de får väl sitta kvar.
En kik i variatorkåpan var spännande. En massa skit mest. Så en ordentlig rengöring utfördes, mätte remmen också, den snittade 35,2mm.
På andra sidan motorn sitter snörstarten, och den har på senare tid endast häktat i om man rykt ut snöret i mach 4 ungefär. Det är dock lite obehagligt, så ska den ändå sitta där kan den ju fungera. Lite rengöring och nytt fett löste den saken, ny fungerar den fantastiskt bra. Dock började idioten inom mig spåna på att skita i det där snöret och montera hydraulpump där.
Såg över detta med bromsljus också, det har jag inte haft på ett tag. Kontakten till fotbromsen hade mer eller mindre brunnit upp, och kontakten för handtaget var mest i små bitar som såg allt annat än nöjda ut.
Fotkontakten lagades med lite nylindad tråd som löddes igen och sen slipades ner till en ny hylsa. Stiften löddes på plats och titt på tusan! Nu fungerar den!
Handtagskontakten däremot.. Den fick ny mikrobrytare i sig, vände den fel dock så funktionen blev omvänd. Kände att jag ledsnde där. Trech! Order kommer!
Tumgasen åkte dit också! Hade ingen krympslang som passade, men jag gjorde rent med thinner och superlimmade. Jag tror den sitter nu för all framtid, för det var värst vad den satte sig!
Och sista meket för idag blev multidraget från jula som moddades lite för att bultas fast i ramen. Behöver ett par stöd känner jag, hade inte material till detta idag, så nu får den nöja sig med en M10 ett tag. Till nästa gång liksom.
Tog ett ärevarv i skidbacken här hemma också, och den känns bra mycket starkare nu faktiskt. Det är kul!
Bilder också såklart!
Och först blir det på avgaset som jag glömde fota sist.
Sen kommer det bilder på det som gjordes idag, i kronologisk ordning.
«
Senast ändrad: 7 april 2013 kl. 20:09:37 av FormerMazda
»
Anmäl till moderator
Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.
FormerMazda
Herr
ATV Pro
Antal inlägg: 525
Total likes: 1
Kön:
CF MOTO Allroad X5 -09
FormerMazda
SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
«
Svar #9 skrivet:
7 april 2013 kl. 20:08:38 »
Mer bilder!
«
Senast ändrad: 7 april 2013 kl. 20:11:45 av FormerMazda
»
Anmäl till moderator
Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
ATV-Projekt
(Moderator:
cARLBOM
) »
Ämne:
FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
Online just nu.
682 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
kenthas
Flest online idag:
683
. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Traxter
:
Morgon på er. Finns det några häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
24 februari 2025 kl. 10:23:25
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
21 februari 2025 kl. 09:25:52
Oscar5
:
Någon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
4 februari 2025 kl. 19:20:50
Oscar5
:
44
4 februari 2025 kl. 19:15:36
Greger59
:
Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
15 januari 2025 kl. 23:49:44
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃÂ¥ mig pÃÂ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
4 januari 2025 kl. 00:28:39
kampersvik
:
schema vaccumssangar cf moto 500 2013
26 november 2024 kl. 17:48:35
trailboss
:
Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
3 oktober 2024 kl. 12:08:54
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
16 september 2024 kl. 11:29:29
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dåliga bromsar på den. Finns det bromsvåg på den?
11 september 2024 kl. 19:41:14
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
11 september 2024 kl. 19:40:02
Kalle33
:
Hej.
11 september 2024 kl. 19:39:40
Olkip
:
Vart hittar man en ny plast kåpa till goes access mortor 450SM?
1 juli 2024 kl. 11:59:20
Livgan20
:
Hej, har en barossa silverhawk 250. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda på vilka drev som sitter på (storlek och typ av drev) helst både fram och bak. Mvh
1 juli 2024 kl. 02:22:58
skarpsynt
:
Någon som vet mellan vilka år Honda Rancher såldes i FE (knappväxel) utförande? Min fråga gäller senaste modellen (2014-).
2 juni 2024 kl. 22:56:10
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
9 maj 2024 kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
9 maj 2024 kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Högdahl
:
🍻🍺
9 mars 2023 kl. 14:10:18
Jennil
:
Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
18 februari 2023 kl. 09:40:29
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info