Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Guide/Uthyrning vägreggade quads  (läst 3186 gånger)

Utloggad hell-man

Guide/Uthyrning vägreggade quads
« skrivet: 21 mars 2013 kl. 21:45:20 »
Hej. Jag har surfat runt på lite kvällsnöjen i Tyskland inför jobbresor och hittat förvånansvärt många uthyrningsfirmor för vägreggade quads. Dels kan man hyra och köra enskilt, och dels finns det guidade turer.


När man gör motsvarande sökningar i Sverige finns det förvisso ATV-turer (alltså skogskörning) lite här och var, men när det gäller gatmaskiner är det knapert. Jag hittade bara någon enstaka i Stockholm.




Eftersom man släpar ut kunder på diverse aktiviteter har man ju lite koll på vad som funkar, och när man kört gocart, bowlat, spelat paintboll, kört grävmaskin, mm känns det lite tomt på idéer.




Fråga: Tror ni att det skulle kunna gå att ha enskild firma på lediga stunder med ett tiotal NYA Dinli 350 (TYYYYP, tjafsa inte om modellval här, bara ett exempel) som man kör vägturer med som man själv (eller någon partner) leder. Lokal får man såklart hyra för service och parkering. Dela gärna med er av tankar kring detta. Pga familjesituation är detta inte aktuellt inom överskådlig framtid, men drömma får man väl?


Här har ni en länk så fattar ni vad jag menar:
http://touren.quadrausch.de/



Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad hell-man

SV: Guide/Uthyrning vägreggade quads
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2013 kl. 18:32:56 »
Edit: Jag förtydligar:
Det går bra att skriva här om man har några tankar kring detta. Tryck på "svara" och skriv nåt! ()p
« Senast ändrad: 23 mars 2013 kl. 09:58:30 av hell-man »
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad hell-man

SV: Guide/Uthyrning vägreggade quads
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2013 kl. 09:58:46 »
någon? :dntknow:
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Pv544

SV: Guide/Uthyrning vägreggade quads
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2013 kl. 12:02:49 »
Jag har bara åkt safari på små eu-moppe kymco mxer 50cc. Det var terräng och en del grusväg, det var svinkul! Det som fick mig att köpa maskin.
Men det var ju naturen och gemenskapen som var det roligaste.

Kan tänka mig att det är skoj att nöta lite asfalt också i grupp, men där finns ju lite andra faror i högre fart och annan trafik.
Blir ju gärna lite bus och lek, och med ovana förare kanske det kan bli farligt ibland.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad hell-man

SV: Guide/Uthyrning vägreggade quads
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2013 kl. 14:36:56 »
Ja, precis de tankarna kring risker har jag med. Men varför verkar det funka i Tyskland? Jag kommer forska mer i detta!
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Pv544

SV: Guide/Uthyrning vägreggade quads
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2013 kl. 20:18:24 »
Sen beror det väl på vilken kundgrupp man siktar på, och vilka möjligheter man har gällande vägval och om man har möjlighet till lite terrängkörning eller sand/grustag.
Det är ju mycket trevligare att åka fyrhjuling på grus än på asfalt, kan man dessutom klämma in en enklare slinga på kraftledningsgata eller lite lek i sandtag så blir nog många nöjda tror jag.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad hell-man

SV: Guide/Uthyrning vägreggade quads
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2013 kl. 20:32:58 »
Ja, fast jag tänkte nog mer hålla mig enbart på allmänna vägar grus/asfalt för att ge en upplevelse av motorcykelns frihet. Rena lekplatser tror jag det finns bättre koncept för.
Som du är inne på är ju kundgruppen viktig att reda ut. De actionsökande extremkillarna kommer nog tycka att detta är lite mesigt, men jag försöker tänka mer som de som går på bowling eller gocart. Inte de som hoppar bungyjump med andra ord.
 :dntknow:
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad hell-man

SV: Guide/Uthyrning vägreggade quads
« Svar #7 skrivet: 26 april 2013 kl. 13:00:07 »
Det går lite trögt det här, men undertiden bokas det in firmaevenemang med chokladprovning och annan skit. Hjälp mig tänka!
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad FormerMazda

SV: Guide/Uthyrning vägreggade quads
« Svar #8 skrivet: 26 april 2013 kl. 13:52:55 »
Jag åkte en guidad tur på island med Safari quads ( http://www.quad.is/ )


Det viktigaste de hade i fokus var säkerhet. Det stod mycket om det i foldern, och på plats var det först säkerhetsgenomgång, sen genomgång av maskinen mm.
Dessutom hade de ett papper med viktiga saker att tänka på, jag minns inte om det räckte med muntligt, eller om det var skriftligt godkännande på det sen.
Sen bar det av, först lite landsväg, sen ut på grusväg, sen på atv-spår upp på ett berg typ.


Själva turen var det inga problem med, jag hade iofs. pratat en del om att jag hade en egen atv hemma, men tempot var riktigt bra. Jag gissar att de åker långsammare med nybörjare. Men han höll ofta kolla bakåt så vi var med och allt var ok.
Han berättade också lite allmänt om en del som inte skött säkerheten och nu gått i kk.
Han har vid flera tillfällen stoppat hela kolonnen och "inför publik" dragit reglerna igen för de som ska vara tuffa. Och vid ett tillfälle fick en helt enkelt inte köra mer då han aldrig lärde sig.


Det kan låta hårt såhär, men för mig som deltagare kändes det bara seriöst med säkerhetstänket.


Så det är mitt tips: säkerhet är inte a och o, det är a och Ö!


Sen måste man ju såklart se till att maskinparken hålls fräsch, laglig och fungerande.


Fixar man ovan så är det väl bara att räkna på det. Satsa på en maskin som fått bra betyg överlag, hör med åf om mängdrabatt, kolla vad försäkringar och sånt kostar. Sen är det bara att räkna ut hur ofta du måste ha uthyrt för att det ska löna sig.


Det är förövrigt min dröm också.
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad Fenrisulven

SV: Guide/Uthyrning vägreggade quads
« Svar #9 skrivet: 26 april 2013 kl. 15:25:23 »
Jag åkte en guidad tur på island med Safari quads ( http://www.quad.is/ )


Grymt tips!
Det ska jag kolla närmare på absolut  :)
Fick en chock när jag såg priset, men omräknat så var det inte så blodigt  ()p
1000R

Utloggad FormerMazda

SV: Guide/Uthyrning vägreggade quads
« Svar #10 skrivet: 27 april 2013 kl. 19:47:16 »
Haha! Ja det är jättekul att göra saker på island, ändå tills kvittot kommer, då får man en chock. Sen får man en till när man räknar ut vad det blir i SEK och ser hur billigt det är.
Glöm inte att det i regel ingår hämtning/lämning på hotellet i priset. Helt sjukt.


Det var OT, sorry.
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad hell-man

SV: Guide/Uthyrning vägreggade quads
« Svar #11 skrivet: 28 april 2013 kl. 20:30:22 »
Tack för inputen ang säkerheten och avbrott för extra uppsträckning! Självklart bygger konceptet på ett större antal (7-15) exakt likadana quads, nya såklart. Sen är det ju en klar fördel om ÅF är "med på tåget" när det är dags för service mm...
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

 


Online just nu.

163 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, CFM,
Flest online idag: 180. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme