Drar man med moment blir det bra!!
Välsmorda gängor blir ju såklart hårdare dragna än osmorda; )
använd inget fett på gängor/bultar om inte tillverkaren rekommenderar detrengör gängor + annliggningsytorna & dra med rätt moment i ställetefter att BOSSE puckot var med i tv & kletade kopparpasta på alltså tror folk att man måste använda det på varenda skruv
Nejnej, alla vet ju att Bosse inte kan och vet allt. Det är MacGyver som är den som kan, vet och fixar allt!
En del smörjer visst anliggningsytan på navet där fälgen ligger så att den inte ska ärga fast eller nåt Gör man då det med kopparpasta och man har alufälgar så blir det som sagt en kemisk reaktion mellan kopparpastan och aluminiumet och fälgen sitter sedan som svetsad på navet. Till hjulbultarna är det ingen fara att använda kopparpasta. En liten tumregel jag använder när jag skruvar på utsatta ställen tex byter belägg/lossar oken på bilen är att lägga en droppe vanlig motorolja på skruvarna, då lossnar dom hur fint som helst tills nästa gång man är där å skruvar
Om du har problem med att fälgen fastnar i navet kanske du kan testa med torrsmörjning på sprayburk. Jag har iofs. aldrig noterat ökad korrosion eller microsvetsning pga. kopparpasta i kombination med aluminiumfälgar, däremot brukar man få pastan på fälgbanans insida efter en stunds körning om man inte snålar med doceringen. Att tvätta bort den kräver i regel nån form av lösningsmedel och kan vara besvärligt att komma åt när väl hjulen blivit monterade.Eftermarknadsfälgar brukar ha lite större centrumhål så de passar flera olika bilar och hålets storlek anpassas sedan med lösa ringformade adaptrar. Dessa går även att få i plast istället för aluminium. Kolla hur det ser ut på din bil.ps. Bosse ÄR kung