ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: can am 800 vs thundercat 1000 diff...  (läst 5700 gånger)

Utloggad mart

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 222
  • Total likes: 0
    • Visa profil
mart
can am 800 vs thundercat 1000 diff...
« skrivet: 1 mars 2013 kl. 10:27:05 »
som rubriken lyder...

jag har fastnat för dessa två..å av dem blir det, vägreggat.

Har sett div tester på nätet och fått uppfattningen att can ams diff verkar skit i jämförelse med dunderkattens..? Nån som har erfarenhet? har bara kört thundercat och det är ju ett monster mot när man kört cf moto innan, skall ge mig iväg och kika några 800:or med.. men kanske svårt o få en uppfattning på diffen på provkörning...så lite råd önskas!

mvh Mart
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am 800 xt -07
Snorklad
Variatorkittad (säjs det..)
Bra däck
Lite extra lampor

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
« Svar #1 skrivet: 1 mars 2013 kl. 10:42:45 »
Vilken typ av körning har du tänkt dig att göra mest?

Jag har ju en 07, och det är väl den långsammaste och "sämsta" diffen dom har. Men det är inte ofta jag har lidit av det, då har jag nog oftare haft nytta av att den sköter sig själv automatiskt.
Men då nöjeskör jag mest, och där passar den fint tycker jag. Och hamnar man i problem är det ju bara att gasa så diffar den.
Enligt en del så är det ju ett stort problem att den diffar själv, livsfarligt och helt uselt på alla sätt. Men det är aldrig can-am ägarna som säger så, och det är trots allt en riktigt vanlig maskin.

Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pelle_jkpg

  • Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8570
  • Total likes: 107
    • Visa profil
Pelle_jkpg
SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
« Svar #2 skrivet: 1 mars 2013 kl. 10:46:46 »
Vet inte hur AC funkar.

Men jämför man med CF och CA
CF 3hjulsdrift (Inget vidare)
CF Diffspärr (=krypkörning och värdelös att svänga) Dock mycket bra framkomlighet.

CA (3/4hjulsdrift)  Lättstyrd, kan hålla hög fart. Och bara gasa över hindren så blir det 4x4.

En smaksak, vid krypkörning är ju Diffspärr svårslaget.
CA är smidigt och funkar bra enl. mig.
Anmäl till moderator   Loggat
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad tobbe77s

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 287
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • ATV
    • Visa profil
tobbe77s
SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
« Svar #3 skrivet: 1 mars 2013 kl. 10:56:44 »
Tror diffen uppgraderats ett par ggr tror 2007-2008 har samma (sämsta versionen) sen en lite bättre 2009, sen 2010 o framåt så är ju diffen enligt mitt tycke grymt jävla bra. En smidig välfungerande diff helt enkelt. Nya diffen sätter väl i nästan direkt på hjul släpp, gamla diffen spann ju nått varv innan den slog i.
Anmäl till moderator   Loggat
Can am outlander Max xtp 1000 2014
Can am renegade xxc 800r 2010 -såld-

Utloggad Thyrén

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1377
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Vasaloppet nästa
    • Visa profil
Thyrén
SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
« Svar #4 skrivet: 1 mars 2013 kl. 13:44:01 »
Vad är det för årsmodell det pratas om?
Som tidigare nämnts så har ju Can-am uppdaterat sin diff några ggr.
2007 låste den väl efter typ 14?! varv. Det är rätt segt och kan bli problem om man ska snedda över träd, stenig terräng osv. Dom är dock inte helt odiffad fram till 14? varv utan låser gradvis från 0 men är inte helt låst förrän vid 14. Så länge man kan hålla farten uppe och rull på däcken är det ju inga problem, men vid krypkörning blir det ju som trehjulsdrift...
Sen har den uppdaterats år till år fram till 2010 när det blev ett halvt varv, vilket är i stort sett direkt.
Det ser jag som bästa diffen på marknaden, riktigt skönt att slippa fundera på att diffa eller stanna för att lägga i den!

Så jag hade kört på Can-am, om det nu enbart är diffen det sitter i och om det är årsmodeller efter 2010 ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Sålda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV åkandet lagts på hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bästa maskin jag någonsin kört.

Utloggad mys pappan

  • Vill också ha en odes
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 611
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
mys pappan
SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
« Svar #5 skrivet: 1 mars 2013 kl. 14:21:36 »
Håller med föregående skrivare  ()p
diffen är helt grym i lera å snö så
där är den helt oslagbar enligt mig iaf
Är den inte snabbare också från 12orna?
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha kodiak 99 (The best a man can get)
Can-am outlander 1000cc Max (för riktiga män)
Loncin 110cc Kinaskitet

Utloggad Lowest

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2558
  • Total likes: 45
  • Kön: Man
  • Södra-Dalarna
    • Visa profil
Lowest
SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
« Svar #6 skrivet: 1 mars 2013 kl. 17:06:07 »
Jag åkte Kawa tidigare och då fick man dra i ett handtag för att diffa och nu åker jag Canam 2010 och är helnöjd med framdiffen  ()p

Så jävla skönt att inte behöva bry sig om handtag eller att behöva stå still för att diffa utan bara ge full gas och den sköter sig själv  :headbang:

Tänk på att ArticCat har skitdålig laddning. Vinchar man lite och/eller har lite lampor på så är risken stor att batteriet blir tomt.

Vi hade 6-timmars lagtävling här och 3 timmar gick i mörker och det stog ArticCat lite överallt med strömtorsk.

Anmäl till moderator   Loggat
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad Persson-

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1979
  • Total likes: 53
    • Visa profil
Persson-
SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
« Svar #7 skrivet: 1 mars 2013 kl. 17:50:35 »
Här kommer en pedagogisk länk!

ARCTIC CAT Front Differential Lock and Can-am Visco-Lok så fungerar diffarna. Jag har bara en kompis med can am och han vill gärna kunna låsa sina....

Men jag skulle köpa en can am alla dagar. AC verkar inte ha så bra rykte.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
« Svar #8 skrivet: 1 mars 2013 kl. 20:30:29 »
Fi fan vilket jobbigt ljud det klippet hade!

Men generellt visar den skillnaden rätt bra, jag hade Renegade -07 i tre år och körde nästan uteslutande i terräng, och visst är det som sagt så.

MEN, det är lite teknik också!
Och att det eventuellt tar 14 varv innan framaxeln LÅSER på en -07:a är av mindre betydelse då den ju BÖRJAR greppa betydligt tidigare.

Men man bör inte släppa gasen, alltså stanna mitt i ett trixigt parti och börja fundera och leta andra spår eller nåt, då blir det trassel.
Då är all eventuell form av början till låsning borta.

Nä, man kör mjukt och lugnt, i samma fart hela tiden över ett hinder, då funkar det oftast rätt bra.
När det kommer till lite mer "extrema" saker som att tex köra över en stock eller en sten med ETT framhjul, passera att dike eller trädstam diagonalt eller liknande, så är det mer eller mindre kört med en tidig Can-Am.

Enda lösningen är att typ "flyga" över, precis som quadfolket... när de är i skogen är det ju farten som är deras vän.
(se film nedan)

Att smyga går inte.

Här är en liten bildserie på min ena Grizzly, som är tagna just som jämförelse... detta skulle aldrig en Can-Am av de äldre modellerna klara.
Grizzlyn smög upp lugnt och smidigt.
Totalt odramatiskt och helt utan minsta hjulspinn.
(och nä, det gick inte att köra ÖVER stubben, men det var inte det saken gällde)
De nyare med servo och betydligt snabbare diff har jag inte testat, men när man kört ihop med sådana så märks ändå en viss skillnad, även om de är hundra gånger bättre än de utan servo (och som alltså har de mer långsamma låssystemen).




Här är en filmsnutt där jag i en rätt brant uppförsbacke försöker köra över en sten... som har lite gamla björkar aningen diagonalt över sig.
Och lite snö.
Jag provade först att smyga, sen att köra aningen snabbare, sen lite snabbare, sen ännu lite mer med attack och sen med ytterligare liiite mer fart.
Men som synes ändå inte i vidare hög fart så sett, men ändå tillräckligt för att få farten med sig och för att kunna ha driv på båda framhjulen.
Att det lutar framgår inte av filmen tyvärr... men det gör det, detta är i en rätt brant uppförsbacke och om Johan fortsatt att film hade det framgått... för Renegaden rullade en bit.
Men oroa er inte, den gick inte sönder knappt alls eftersom den landade mjukt.
Dvs på mig.
 :tickedoff


 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Magnum500

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst fyra hjul ska de va!
    • Visa profil
Magnum500
SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
« Svar #9 skrivet: 1 mars 2013 kl. 21:11:18 »
Fyrhjulingar med delad bakaxel, har dem differential bak eller driver dem lika hela tiden?
Anmäl till moderator   Loggat
Mina projekt:

Snöplogsprojekt cyclone modell
ATV Tippvagn vinterprojekt

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
« Svar #10 skrivet: 1 mars 2013 kl. 21:12:25 »
De flesta saknar diff.
Vissa Polarismodeller och Cektek har dock differential bak.
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Magnum500

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst fyra hjul ska de va!
    • Visa profil
Magnum500
SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
« Svar #11 skrivet: 1 mars 2013 kl. 21:21:08 »
Citat från: Hydro skrivet  1 mars 2013 kl. 21:12:25
De flesta saknar diff.
Vissa Polarismodeller och Cektek har dock differential bak.

Så om dem flesta alltid är diffade bak så förstår jag inte problemet med diffspärr fram, kan inte va ofta man inte klarar sig med odiffat fram
Anmäl till moderator   Loggat
Mina projekt:

Snöplogsprojekt cyclone modell
ATV Tippvagn vinterprojekt

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
 


Online just nu.

785 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 790. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info