Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Byta från 4x4 till quad???  (läst 1967 gånger)

Utloggad Fredde82

Byta från 4x4 till quad???
« skrivet: 8 februari 2013 kl. 14:57:53 »
Tänkte kolla lite med er som bytt från 4x4 till quad, eller kanske köra båda delar.....

Jag vet att det är två helt olika maskiner och två helt olika användningsområden, men kommer man ångra sig om man byter???

Maskinen som jag har är min första hjuling och jag har bara provkört en Dinli 450 en gång, däremot så har jag kört cross i många år så man kanske tycker att jag borde ha en quad då de är mer lika cross.....

Då det är ekonomin som styr så finns det inte utrymme till att skaffa en värre 4x4 och min Cf 500 är ju inte direkt någon wow upplevelse ;D, så då var min tanke att kanske skaffa en quad för motsvarande summa som jag får för min Cf.
Det är ju egentligen bara i skogen som man maskin är rolig, på vägen så är den ju inte så imponerande och man får ju den knappt att släppa på en grusväg......

Så ni som har erfarenhet av bägge maskiner, ös på med kommentarer, för och nackdelar osv.....
CF Moto Black Edition -11

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Byta från 4x4 till quad???
« Svar #1 skrivet: 8 februari 2013 kl. 15:05:46 »
Jag har spenderat de flesta av mina mil på Quad innan jag köpte 4x4.

Frågan är ju hur du ska använda din maskin och vad du är ute efter för typ av körning?

Quad är bra mycket busigare då man kan åka bakhjul, hoppa, och köra generellt snabbt.

Att jag bytte till 4x4 var för jag tröttnade på köra på platt underlag.
Jag hittade istället spänning i trailåkande, dvs testa sig fram på nya underlag.

Det jag saknar med Quaden är just det där att man så lätt kunde kasta upp den på ställ, hoppa och var kontrollerbar på ett helt annat sätt än en 100kg tyngre 4x4 maskin.

Så ställa dessa mot varandra är svårt.
De är ju anpassade för helt olika körstilar.
Så vill du har fart byt mot en t.ex. LTR450/YFZ450/DS450
Finns ju även bättre Kinamaskiner som Dinli 450, Goes/Hyosung 450
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Fredde82

SV: Byta från 4x4 till quad???
« Svar #2 skrivet: 8 februari 2013 kl. 15:39:52 »
Förstår att man inte direkt kan ställa dessa maskiner mot varann men en Quad är antagligen kul på is, grusväg, stubbåker, crossbana och såna underlag medans min Cf egentligen bara är rolig i skogen då det inte finns tillräckligt med effekt för mer sportig körning.... Jag använder ju visserligen min maskin till plogning och dra vagn på familjeutflykten osv och sånt är ju bara glömma med en quad.

Samtidigt så är jag orolig för att jag kommer ångra mig om jag byter då de praktiska användandet av en 4x4 försvinner.....svårt val!!!
CF Moto Black Edition -11

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Byta från 4x4 till quad???
« Svar #3 skrivet: 8 februari 2013 kl. 15:43:45 »
Förstår att man inte direkt kan ställa dessa maskiner mot varann men en Quad är antagligen kul på is, grusväg, stubbåker, crossbana och såna underlag medans min Cf egentligen bara är rolig i skogen då det inte finns tillräckligt med effekt för mer sportig körning.... Jag använder ju visserligen min maskin till plogning och dra vagn på familjeutflykten osv och sånt är ju bara glömma med en quad.

Samtidigt så är jag orolig för att jag kommer ångra mig om jag byter då de praktiska användandet av en 4x4 försvinner.....svårt val!!!


Det finns ju faktiskt vettiga Quadmaskiner att få tag i för ca 15 000:-
Har du den för att testa kan du sälja den igen med typ 0 i förlust.
Säljer du din CF och ångrar dig kanske det är svårt att hitta en som passar ditt tycke för samma pengar?
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Pv544

SV: Byta från 4x4 till quad???
« Svar #4 skrivet: 8 februari 2013 kl. 16:05:00 »
Det är ju rätt många som går från quad till atv också, fler än tvärtom tycker jag vad det verkar här på forumet.

Så att byta din maskin mot en quad kanske skulle intressera någon. Och atv är ju lite hetare nu medans det är snö, så kanske läge för ett bättre byte nu.

Om du ändå inte är nöjd med prestandan i din cf så kan du ju lika gärna testa quad, och sen kanske gå tillbaks till atv och större maskiner om du längtar hem igen.
Finns ju trots allt begagnat till bra pengar ibland.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Thyrén

SV: Byta från 4x4 till quad???
« Svar #5 skrivet: 8 februari 2013 kl. 17:05:54 »
Behöver den vara vägreggad?

Själv hade jag valt ett mellanting, dvs. en quad med delad bakaxel.
Vad är det för pengar det pratas om?
Polaris Outlaw 500/525 ligger ju ute för runt 30k ibland, Honda TRX700XX för runt 50k.

Har faktiskt själv funderat på att byta bort Kawan mot en Honda, verkar vara grym framkomlighet på de där maskinerna för att bara vara tvåhjulsdrift ()p
Sålda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV åkandet lagts på hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bästa maskin jag någonsin kört.

Utloggad Fredde82

SV: Byta från 4x4 till quad???
« Svar #6 skrivet: 8 februari 2013 kl. 17:54:48 »


Om du ändå inte är nöjd med prestandan i din cf så kan du ju lika gärna testa quad, och sen kanske gå tillbaks till atv och större maskiner om du längtar hem igen.
Finns ju trots allt begagnat till bra pengar ibland.
De är sant, och längtar man tillbaka så blir det garanterat större maskin och troligtvis ingen Cf igen.
« Senast ändrad: 8 februari 2013 kl. 17:56:41 av Fredde82 »
CF Moto Black Edition -11

Utloggad Fredde82

SV: Byta från 4x4 till quad???
« Svar #7 skrivet: 8 februari 2013 kl. 17:59:57 »
Behöver den vara vägreggad?

Själv hade jag valt ett mellanting, dvs. en quad med delad bakaxel.
Vad är det för pengar det pratas om?
Polaris Outlaw 500/525 ligger ju ute för runt 30k ibland, Honda TRX700XX för runt 50k.

Har faktiskt själv funderat på att byta bort Kawan mot en Honda, verkar vara grym framkomlighet på de där maskinerna för att bara vara tvåhjulsdrift ()p
Som det känns just nu så är det inget krav på vägreggat och budgeten blir ju vad jag får för min maskin, mellan 30-35k kanske.
CF Moto Black Edition -11

Utloggad Fenrisulven

SV: Byta från 4x4 till quad???
« Svar #8 skrivet: 8 februari 2013 kl. 19:36:28 »
Jag har ju både quad och atv.
De är roliga på sitt sätt.

Cfen är kul som fan i skogen, på små slingriga vägar och på löst underlag i 4x4 ställ

Raptorn är kul som fan på allt, förutom i skogen.

1000R

Utloggad Fredde82

SV: Byta från 4x4 till quad???
« Svar #9 skrivet: 8 februari 2013 kl. 20:47:10 »
Jag har ju både quad och atv.
De är roliga på sitt sätt.

Cfen är kul som fan i skogen, på små slingriga vägar och på löst underlag i 4x4 ställ

Raptorn är kul som fan på allt, förutom i skogen.
Då är de ju som jag misstänkte ;)
CF Moto Black Edition -11

Utloggad Hydro

SV: Byta från 4x4 till quad???
« Svar #10 skrivet: 8 februari 2013 kl. 21:26:16 »
Allt är relativt.
Personligen använde jag knappast aldrig min Raptor på asfaltsvägar, endast på grusvägar och i skogen på stigar eller liknande.
...fast då främst vår-sommar-höst.
Körde även på terrängträffar, åkte endurospår, mm, mm, mm...

Vintertid med snö i skogen så blir det tufft.

Men det var just det där motståndet jag gillade!
Med ATV så bara sitter man ovanpå allt och gungar runt, medan med quad med stel bakaxel minsann får KÖRA och trixa!

Min Raptor hade jag i tre år, så skogsrustad det går:




I lera funkar det dock sämre.
Ursäkta kass bild.
(ja, turboRaptor)


...men visst, med fullgas löste sig just detta passage:



Det snackades om Honda 700XX, vilket är en helt sanslöst högkvalitativ maskin!
...med bra effekt och framkomlighet.
Med originalkrängningshämmaren är den dock lite svajig på grusväg mm, finns dock styvare att montera om man vill...

Har kört mycket ihop med sådana, här är några bilder på en av dem:


Lera funkar dock sämre.



 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Fredde82

SV: Byta från 4x4 till quad???
« Svar #11 skrivet: 8 februari 2013 kl. 21:41:27 »
Så med andra ord så är det inte helt omöjligt med lite skogsåka även fast man har en quad ()p
Vilken maskin är den bästa i prisklassen 30-40k?
Som jag förstått så är de flesta, eller kanske alla 450 maskiner mer crossmaskiner och övriga lite mer allroad maskiner, stämmer de?
CF Moto Black Edition -11

 


Online just nu.

144 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
flyh, raptor350, WiseDuck, PerGrein,
Flest online idag: 200. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för på lördag är det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme