Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Seriösa funderingar om oerfaren förare  (läst 9522 gånger)

Utloggad hell-man

Seriösa funderingar om oerfaren förare
« skrivet: 3 februari 2013 kl. 22:30:06 »
Man upphör aldrig att förvånas, men:
Till sommarn blir det lite ombytta roller i familjen, då jag ska sköta hemmaplan och frugan jobba. I förbifarten konstaterade hon att "hon nu skulle lära sig köra raptorn" så jag kunde ha bilen med ungarna. Personen i fråga har aldrig ens åkt med på någon av mina hojjar.
Det handlar om 2+2mil landsvägspendling på Sveriges farligaste väg.

Detta väcker ju en del frågor som jag vill ha SERIÖSA svar på:
1. Är det farligt för henne?
2. Är det farligt för min raptor?
3. Kan hon lära sig fotväxla?
4. Kan hon lära sig handbromsa?
5. Borde jag skaffa något mindre istället?
6. Klarar jag mig utan bil, dvs att vi åker kines med släp fullt med ungar till stranden istället?

Som ni förstår kom detta som en blixt från klar himmel. Jag vet fortfarande inte om det är seriöst menat, men jag måste vara förberedd.
Ni som har något VETTIGT att tillföra får gärna skriva här.
//fundersam
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Tictic

SV: Seriösa funderingar om oerfaren förare
« Svar #1 skrivet: 3 februari 2013 kl. 22:38:01 »
Har du inte växlar på kinesen?? Så hon kan träna på att köra och komma in i växling och så sedan kanske börja köra med den hem i kring (vet ej hur ni bor) sedan gå över till att köra Raptorn ligga och köra lite grusvägar och så. inte lek utan bara vanlig körning.
För att känna hur det är att köra sedan komma in i växlingar dragläge och lite så på den för att senare ge sig ut på större vägar.
Sedan får du väl vara en pedagogisk lärare och förklara noga hur hon ska göra..
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

Utloggad Hydro

SV: Seriösa funderingar om oerfaren förare
« Svar #2 skrivet: 3 februari 2013 kl. 22:41:48 »
Nä, generellt kan fruntimmer ingenting och är dessutom olärbara.
Raptorn lär inte gå sönder eftersom de inte kan det, däremot är den liten och har opraktiska skärmar.
Kvinns gillar stora och praktiska fordon, kolla i USA där alla damer kör SUV:s.
Du bör därmed lösa problemet genom att även köpa en Grizzly, då får hon både skärmar, size och automat.
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Pv544

SV: Seriösa funderingar om oerfaren förare
« Svar #3 skrivet: 3 februari 2013 kl. 22:44:03 »
Om hon verkligen vill lära sig, och vill pendla med den så är det nog svårt att säga nej. Och hon kommer nog klara det rätt bra.

Men annars behöver det väl inte vara så jäkla dyrt att skaffa en till bil.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad hell-man

SV: Seriösa funderingar om oerfaren förare
« Svar #4 skrivet: 3 februari 2013 kl. 22:56:34 »
Mest seriösa och nyttiga inlägget från Tictic någonsin!
Och att Hydro går ut och helt subjektivt rekommenderar en grizzly får väl också ses som en skräll!
Men en bil till??!!? Är pv helt galen? Vi är ju en miljöfamilj med en-bils-policy!
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Tictic

SV: Seriösa funderingar om oerfaren förare
« Svar #5 skrivet: 3 februari 2013 kl. 23:06:39 »
Mest seriösa och nyttiga inlägget från Tictic någonsin!!
Det är bara för jag har hjärnskakning...:(
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

Utloggad Hydro

SV: Seriösa funderingar om oerfaren förare
« Svar #6 skrivet: 3 februari 2013 kl. 23:08:27 »
Jag har helt seriöst mycket svårt att tänka mig att en kvinna skulle vara sämre på att köra fyrhjuling än en man och eftersom det dessutom heter "lika barn leka bäst" så borde knappast hell-mans barns mor vara av det mest korkade slaget, så de där "seriösa" frågorna vetefan........

Fråga ETT kan jag dock möjligtvis sträcka mig till att besvara seriöst.
Ja, det kan vara farligt för henne.
(precis som för alla andra trafikanter, och då främst oskyddade sådana)
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Seriösa funderingar om oerfaren förare
« Svar #7 skrivet: 3 februari 2013 kl. 23:35:19 »
Du så sjukt rolig Hellman :)

Lovisa körde min LTZ innan hon ens hade körkort.
Renegaden har hon kört några mil t.o.m
CFen gick inte så bra. Men det va omständigheterna.

Men till sak. Hon är TOTALT ointresserad av fordon. Mer eller mindre hatar dom. Men trots detta hanterar hon det bara man visar dom och sitter bakom i början.
Kan va rätt mysigt faktiskt.

Men hur du än vrider och vänder på det tror jag inre Raptorn är en lösning.
Vad säger hon när hon kommer till jobbet blöt och frillan förstörd?

Ne om jag får ge ett råd.
Köp en golf eller liknande. Kostar några tusenlappar och är lättmekade.

Säkrare, billigare, miljövänligare (om den har kat)

Jag skrattade gott när jag läste detta och tro mig jag fick bita mig i tungan och vänta med att svara för att skriva nåt seriöst ;)
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad hell-man

SV: Seriösa funderingar om oerfaren förare
« Svar #8 skrivet: 4 februari 2013 kl. 06:36:18 »
Ojdå. Nu har man ställt till det. Jag är alltså seriöst orolig kring detta. Uppriktigt. Men det kanske är lite svårt att förstå det när det kommer ur min mun.


Självklart måste grundförutsättningarna vara soligt och varmt, alltså regn går bort.
Sen Hydro, är jag inte generellt kritisk mot kvinnor som förare, det finns många bra exempel på det bara runtikring här. Men i detta specifika fallet har jag goda själ...
Och Pelle, just det där fordonshatet känner jag igen, det är ju det som känns lite konstigt att då frågan ens kommer upp.
Men bil är uteslutet. Då tror jag hellre på att hon tar bilen och jag kinesen med släp.


Som input i frågan övningskörde hon för bil med mig, och ja, det gick ju till slut. Men sen fick man läggas in på psykakuten emellanåt.


Nja, jag tror jag avstyr detta. EN sak kan få mig att se detta som rimligt, och det är att hon under våren intresserar sig och vill följa med på turer osv. Men, det ser ju ni alla som lika osannolikt som att ett kärnkraftverk i Harrisburg skulle haverera. :banghead:



Och nästa inlägg kommer vara mitt 2.000:e så då måste jag ju skriva nått fint.... :hmmm:
« Senast ändrad: 4 februari 2013 kl. 06:38:06 av hell-man »
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Persson-

SV: Seriösa funderingar om oerfaren förare
« Svar #9 skrivet: 4 februari 2013 kl. 08:40:43 »
Hon får väl köpa en egen fyrhjuling! ..:)    rent trafiksäkerhetsmässigt så röstar jag på att hon ska åka bil.

Utloggad oliwer_98

SV: Seriösa funderingar om oerfaren förare
« Svar #10 skrivet: 4 februari 2013 kl. 08:47:16 »
Eller ser man det så här att hon inte åker runt och leker i trafiken utan använder det som ett fordon på ett ansvart fullt sätt. Vilket inte vi kanske gör ':)
tror att när hon har lärt sig att köra så är väll det nog inte dummt ()p 

Utloggad Hydro

SV: Seriösa funderingar om oerfaren förare
« Svar #11 skrivet: 4 februari 2013 kl. 08:49:06 »
Även jag har gjort misstaget att övningsköra med kvinns man levt ihop med.
Två gånger dessutom.
Nu har jag dock lärt mig...

När väl körkortet var klart var jag den tveklöst mest lycklige.

Aja, nu gällde det dock inte det.

Det handlar ofta om uppfostran, bakgrund, inställning (attityd) och rädsla för att "göra bort sig" när folk inte kan eller vill.

Dvs diverse sociala "hinder", vilka samtliga är lätta att övervinna, dock kan det för vissa krävas att man får prova själv.
Utan att nån kollar på.
Rädslan för att göra misstag är tyvärr nästan oövervinnerlig för en del, men om de får leka på egen hand och testa lite, då kommer oftast självförtroendet och glädjen i ämnet.

Undantag finns säkert, men när väl självförtroendet kommit och ansiktet fylls med fartvind och sommar så gillar de flesta att köra!

Om något skall läras så är det just detta med riskerna, men kvinnor har ofta bättre förstånd och självbevarelsedrift än män så inte heller där bör det finnas något problem.

Mindre än Raptor behövs väl knappast, eller räcker hon inte fram till styret, eller vad..?
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

 


Online just nu.

186 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Honda-Robban, rogun, WiseDuck,
Flest online idag: 210. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för på lördag är det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme