Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Bra dubbar för vinterns största nöje, isåka!  (läst 1102 gånger)

Utloggad Mrpalmer

Bra dubbar för vinterns största nöje, isåka!
« skrivet: 28 januari 2013 kl. 22:37:48 »
   Hej!

Köpte för ett tag sedan ett par svindyra isdubbar, i mitt tycke för 430 kr för 250 st!

Köpte med rätt längd men de satt inte många km innan de försvann! Sedan är det så att min far jobbar på Berner då kom han med den smarta idén att testa en 6-kantig montage skruv ifrån hans jobb! Sagt och gjort! Vi fick hem dessa och prövade de dagen efter! Inte en ända dubb hade åkt ur efter 5 mils körning! De har ett pris på ca 250kr för 1000 stycken!

Grymt fäste men går ändå att leka rejält! Nu kan detta låta som de skulle vara någon slags smyg reklam, men det är de inte! Ett bra tips helt enkelt inför vinterns största nöje, isåka!!

http://shop.berner.eu/berner/se/productgroup/889761

Utloggad Hydro

SV: Bra dubbar för vinterns största nöje, isåka!
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2013 kl. 22:46:05 »
Sök lite på forumet på "Biltemadubb" så kommer du till likadana skruvar.
De har inte alls samma grepp som många av de "riktiga" dubbarna och noll livslängd på asfalt, men de är som sagt billiga och på is duger de rätt långt!
Berners 250 spänn per 1000 låter billigt i förhållande till "riktiga" dubbar, Biltema tar dock 29:90 för 250 styck i samma dimension.
(dvs under halva Bernerpriset)
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad toyboy

SV: Bra dubbar för vinterns största nöje, isåka!
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2013 kl. 05:20:01 »
Jag kör montageskruv i framdäcken!!! Funkar fint!
Bakdäcken sprutade tyvärr ur sig skruvarna efter några mil  >:( En bra grej kan ju vara att limma skruvarna!!
Dinli 450!

Utloggad Mrpalmer

SV: Bra dubbar för vinterns största nöje, isåka!
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2013 kl. 12:15:47 »
Sök lite på forumet på "Biltemadubb" så kommer du till likadana skruvar.
De har inte alls samma grepp som många av de "riktiga" dubbarna och noll livslängd på asfalt, men de är som sagt billiga och på is duger de rätt långt!
Berners 250 spänn per 1000 låter billigt i förhållande till "riktiga" dubbar, Biltema tar dock 29:90 för 250 styck i samma dimension.
(dvs under halva Bernerpriset)

Bara för att de ser lika ut, behöver det inte vara samma skruv! Denna har ett annat typ av förzinknings överdrag, som gör att de biter sig fast på ett annat sätt, oavsett om det gäller plast, gummi eller plåt!

Därför är även priset högre, då det är "kall-överdrag" på dessa!  :)

I fram har de åkt ur några på min hjuling men inte ibak  ()p

Utloggad Hydro

SV: Bra dubbar för vinterns största nöje, isåka!
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2013 kl. 12:21:24 »
Nä, exakt samma skruvar är det så klart inte... men skillnaden mellan dessa är marginell om man jämför mot riktiga skruvdubb.
Och det är väl det tråden handlar om?

Sen huruvida de uppför sig i spirorör i utemiljö är ju av underordnad betydelse... tråden gällde ju dubbfunktionen.

Jag har kört en hel del på olimmade Biltemadubb i lite olika däck och aldrig tappat en enda skruv, så det där skiljer tydligen lite...

Kör man på asfalt så slits de dock rätt fort, särskilt om man ligger på tvären och sprutar gnistor.
 ':)
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Mrpalmer

SV: Bra dubbar för vinterns största nöje, isåka!
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2013 kl. 12:32:29 »
Nä, exakt samma skruvar är det så klart inte... men skillnaden mellan dessa är marginell om man jämför mot riktiga skruvdubb.
Och det är väl det tråden handlar om?

Sen huruvida de uppför sig i spirorör i utemiljö är ju av underordnad betydelse... tråden gällde ju dubbfunktionen.

Jag har kört en hel del på olimmade Biltemadubb i lite olika däck och aldrig tappat en enda skruv, så det där skiljer tydligen lite...

Kör man på asfalt så slits de dock rätt fort, särskilt om man ligger på tvären och sprutar gnistor.
 ':)

Hehe får jag väl pröva feltemas med! Men skruvarna ifrån berner kostade 50 kr då pappa får ta personal köp så för oss lönade de sig hehe  ()p

Jag har dessvärre varit tvungen att köra lite asfalt för att ta mig till vissa ställen, men jag upplever att det blir halare med dubbar på ren asfalt, men lite halvfräckt när de sprutar gnistor är de iaf  ;D

Utloggad toyboy

SV: Bra dubbar för vinterns största nöje, isåka!
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2013 kl. 12:38:08 »
Jag vet flera som kört och kört med dessa skruv utan att tappa några alls! Den enda teori jag har är att jag köpte nya däck och att dessa var så mjuka så skruven lossnade! :dntknow: men som sagt i framdäcken har jag tappat en enda på ca 12 mil iskörning ()p
Dinli 450!

Utloggad Delarium

SV: Bra dubbar för vinterns största nöje, isåka!
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2013 kl. 12:57:30 »
Som Hydro sa, finns det fler trådar i snarlik karaktär om detta. Jag har kört "Biltemadubb" i form av 13mm skruv, med gott resultat (inte perfekt/optimalt). I förhållande till priset och arbetsinsats att få i dem i däcket är jag mkt nöjd. Men som sagt, asfalt är den största fienden... =)

Håller man efter däcken, och skruvar i skruv när man tappar dem, så tror jag de som som satt i innan sitter längre. Tänker att den ensamma/få på just den kontaktytan blir väldigt stor, så förlorar du några på samma ställe, försvinner nog de sista också rätt fort om man inte drar i ny dubb.
Hyosung TE450 Rapier -08
- Sänkt fram och bak
- Avstrypt, egengjord quitecore
- Douglas Redlabel 10" med Maxxis Spearz 165/70-10, 255/40-10
- Dekaltrimmad till +40HK

SMC CBW 300 -06 (såld)
SMC Ares 170 -04 (såld)

 


Online just nu.

155 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
skogsbonne, PerGrein,
Flest online idag: 186. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme