Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: frusna vajrar  (lĂ€st 1440 gĂ„nger)

Utloggad oge

frusna vajrar
« skrivet: 13 januari 2013 kl. 15:44:29 »
Min backvajer respektive handbromsvajer fryser vÀldigt lÀtt fast vid nÄgra fÄ minusgrader.
Vad göra, lÀgga dom i ett glykolbad ? kan det hjÀlpa ?
/oge

Utloggad oliwer_98

SV: frusna vajrar
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2013 kl. 15:46:01 »
5-56?
smörj

Utloggad oge

SV: frusna vajrar
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2013 kl. 15:47:41 »
5-56 och liknande har provats, hjÀlper inte :-(

Utloggad LAHA

SV: frusna vajrar
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2013 kl. 15:56:40 »
Dom mÄste vara torra annars hjÀlper ingen smörja i vÀrlden, ta loss dom ha dom pÄ tork inomhus gÀrna dÄ pÄ typ ett element eller en annan vÀrmekÀlla minst ett dygn!

Sen Àr det bara att smörja med olja, inte 556 eller annat skit!
Jag brukar fixa till en liten tratt av bred eltejp mot ena Ă€ndan av vajern och fylla pĂ„ med typ teflonolja medans vajern hĂ€nger lodrĂ€tt, nĂ€r det kommer ut i andra Ă€nden Ă€r det klart.  ()p
Can Am Spyder RS

Utloggad Emil^

SV: frusna vajrar
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2013 kl. 16:04:48 »
Hade problemet med det pÄ min förra maskin och dÄ smorde jag med lite lÄsspray med ptfe och efter det frös den inte lÀngre en enda gÄng.

Utloggad Lunna

SV: frusna vajrar
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2013 kl. 21:07:20 »
Detta problem har jag med dÄ min hjuling stÄr ute ':)
Men de Àr min gas o back vajer som fryser.
Funkar eran trix pÄ dom med??


Utloggad ludde98

SV: frusna vajrar
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2013 kl. 21:12:32 »
Hade problem med det förut men det bĂ€sta Ă€r att ha dem torra för dĂ„ kan det inte frysa och nĂ€r dem Ă€r torra kan man smörja med lite olja om man vill!  ()p
cf moto x7 white edition
plog 
snö kedjor
winch
Ctek laddare

Kina hoj 50cc
Yamaha PW80 (cross)

http://www.youtube.com/user/LudvigKitzberger

Utloggad Gunnarsson

SV: frusna vajrar
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2013 kl. 23:00:43 »
Problemet Àr i grund och botten att det Àr vatten inne i dom, och förmodligen att det fortsÀtter komma in vatten uppifrÄn. SÄ se först och frÀmst till att fÄ dom torra (rÀkna med ett antal dagar inne i vÀrmen), smörj dom sedan med "trattmetoden" (ordna en "tratt" i ena Ànden av vajerhöljet, hÀlla i olja* tills det rinner ut i andra Ànden), och se till att fÄ till nÄgon form av vattenskydd över vajerÀndarna sÄ vatten inte kan komma in igen - kommer det in vatten sÄ fryser det garanterat fast.
Vid gashandtaget brukar det sitta nÄn gummitÀtning runt vajern dÀr den gÄr in i handtaget, Àr den skadad/borta/felmonterad Àr det en rÀtt trolig orsak, kan t.ex. ersÀttas med lite eltejp mÄnga gÄnger. Eftersom det Àr du som har maskinen fÄr du titta pÄ grejerna sjÀlv, fundera över vilken vÀg vatten skulle kunna tÀnkas ta in i vajern, och fundera ut en lösning!

*: AnvÀnd inte 5-56, WD40 och liknande tunnflytande sprayoljor. Dom Àr bra för att ha pÄ nÄn skruv som gÄr kÀrvt nÀr den ska loss och annat liknande, men dom smörjer betydligt sÀmre Àn tjockare oljor och dom försvinner ganska fort sÄ smörjeffekten gÄr förlorad. Vanlig motor/vÀxellÄdsolja fungerar mycket bÀttre i vajrar, men tÀnk pÄ att om man tar nÄgon riktigt tjock kan det ta ett bra tag för den att sippra ner genom hela vajern.
There is no such thing as material failure, all failures are human in origin.

Utloggad Fridolf

SV: frusna vajrar
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2013 kl. 03:44:41 »
Rekommenderar att du undviker tjocka motoroljor i vajrarna dÄ det kan bli segt som sirap redan vid 10-15 minusgrader.
 :stuck:

Viktigast Àr att hÄlla dom torra och rena. DÄ borde det inte behövas nÄgon extra smörjning.
« Senast Ă€ndrad: 15 januari 2013 kl. 03:48:04 av Fridolf »
Yammaha Grizzly 700     Yamaha XT550

 


Online just nu.

164 gÀster, 6 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
monster, M_Ă„berg, Fenrisulven, MSP, akai, doggcrap,
Flest online idag: 184. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme