Menu ≡
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Banor med mera
»
Ämne:
En markägares bekymmer och goda vilja
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: En markägares bekymmer och goda vilja (läst 9789 gånger)
Kristina S
ATV Nybörjare
Antal inlägg: 1
Total likes: 0
ATV eller Fyrhjuling?
Kristina S
«
skrivet:
8 januari 2013 kl. 15:26:17 »
Som nybliven markägare och hemvändare har jag stöt på ett problem som jag hoppas få hjälp med.
Sedan något år tillbaka har mina marker (då i min fars ägo) brukats av okända ungdomar för offroadkörning med fyrhjulingar. De har visserligen inte bett om lov, men jag har egentligen inga problem med att mina marker används för "sunda aktiviteter". Jag, familjen, grannar och jaktlagskamrater tar sig fram över markerna med fyrhjulingar såväl som med snöskoter och vi njuter alla. Jag vill gärna se att fler får göra det med lagen och samtycket på sin sida.
Problemet är dock att deras upprepade turer över markerna har inneburit nedskräpning, förstörda motionsspår, sönderkörda marker och skador på trädrötter.
Vidare är jag orolig för att de nu befinner sig på koalitionskurs med motionärer (förstörda skidspår m.m), hästägare, jägare, vilt, markägare och lagen (för visst är det olagligt, det de gör?)
Jag skulle gärna se att landsbygden hölls attraktiv genom tillgänglighet och att erfarna fyrhjulingsförare finns tillgängliga i samhället för de tillfällen som uppstår (event, olyckor, inventeringar m.m), men givetvis måste dessa fordon och aktiviteter integreras på rätt sätt.
Till poängen!
Jag behöver hjälp med hur jag:
- får fyrhjulingsförare att känna sig välkomna att använda mina marker med ömsesidig respekt.
- får angränsande markers ägare att också se fördelarna med dessa aktiviteter.
- minimerar risken för personskador (såväl som på förarna själva som på andra i omgivningarna).
- avskriver mig allt ansvar (om olyckan ändå är framme).
- minimerar uppsåtlig skadegörelse (nedskräpning m.m).
- minimerar skador på mark, egendom och växtlighet*
Tacksam för alla tips, åsikter, frågor och information!
*
I egenskap av markägare, fyrhjulingsförare och skogsmästare vill jag bara säga:
för en dialog med markägaren på de marker ni kör. Skadorna som dessa tillsynes små och harmlösa fordon kan orsaka kan var förödande.
Det är många arbetstimmar, stora pengar och planering i generationer tillbaka som ständigt plöjs ned i vårt skogs- och jordbruk. Där ni för fram era fordon växer Sveriges ekonomiska ryggrad (skogsnäringen är den största enskilda sektorn i vår nettoexport och sysselsätter omkring 100.000 människor, vilket är fler än Postnord, Volvo, Volvo Lastvagnar, Ericsson och Samhall sysselsätter
tillsammans
.) Visa respekt och erkänn era egna begränsningar. Era personliga kunskaper om vart, hur och när fordon framföras i skog och mark kanske inte räcker till. Varför måste du t.ex kunna se skillnaden mellan ett 4 och 6 år gammalt hygge? Vet du vad du måste vara extra försiktig med när temperaturen stiger över +5 grader?
Fråga en skogsägare! Tack på förhand.
Anmäl till moderator
Loggat
StefanN
ATV Guru
Antal inlägg: 3446
Total likes: 3
Kön:
Från: 08
StefanN
SV: En markägares bekymmer och goda vilja
«
Svar #1 skrivet:
9 januari 2013 kl. 01:49:54 »
Kul att höra så possitiva tongångar från en markägare, tummen upp
Anmäl till moderator
Loggat
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka
Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där ->
www.satvf.se
loosegoose
ATV Entusiast
Antal inlägg: 83
Kön:
loosegoose
«
Svar #2 skrivet:
9 januari 2013 kl. 12:48:15 »
Fler skogs- och markägare borde ha dina värderingar. Jag tror "ungdomarna" som kör är livrädda för att bli påkomna och förstår nog inte att man kan föra en dialog. Får du bara chansen att snacka med dem så kommer dom garanterat visa respekt. Framförallt med din inställning.
Lycka till!!
Anmäl till moderator
Loggat
Cf Moto Terralander X5 -12 Lång
E-ton 300 Vector -08 Såld
Rooz
Tubbel
ATV Entusiast
Antal inlägg: 109
Total likes: 2
Kön:
Tidigare: Smc 300
Rooz
«
Svar #3 skrivet:
9 januari 2013 kl. 12:57:28 »
Ja det är stor risk att det ligger till just så. Vet man bara vilka som kör så kan man prata om saken kanske till och med lägga en offroad slinga genom marken som visar vart man får vara. Och kanske sätta up en skylt med vad som gäller körning på egen risk måndag till torsdag 16.00 - 20.00 tex.
Då kan dom som åker hjälpa till och röja och snygga till runt sitt spår och det tror jag kan fungera.
*edit*
Skulle vara kul med lite input från er som kör atv slingor om hur det fungerar. Om det skulle vara en lösning på kristnas problem eller om det är blir förmycket jobb för hennes del.
«
Senast ändrad: 9 januari 2013 kl. 13:02:48 av Rooz
»
Anmäl till moderator
Loggat
Kör: Suzuki GT 750K
Pelle_jkpg
Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
ATV Guru
Antal inlägg: 8570
Total likes: 107
Pelle_jkpg
«
Svar #4 skrivet:
9 januari 2013 kl. 13:04:35 »
Jag kan vara ärlig och säga jag kör i skogen, på traktorvägar och ibland kalhyggen. Vet detta ej är tillåtet, men visar full respekt för markägarna vid konfrontation.
Men skulle det sitta en skylt att det är en plantering eller liknande skulle jag aldrig köra där. Så det kanske är ett alternativ? Oftast kör ju de flesta på vägar inte rakt ut i skogen.
Anmäl till moderator
Loggat
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400
Rooz
Tubbel
ATV Entusiast
Antal inlägg: 109
Total likes: 2
Kön:
Tidigare: Smc 300
Rooz
«
Svar #5 skrivet:
9 januari 2013 kl. 13:21:52 »
Jag satt och läste lite i den andra tråden om skogs körning och då kommer en annan fråga upp.
Om man lägger ett avt / skoter? spår genom sina marker hur får man det då till att det inte inte bara är skog.. så man inte åker på något genom TK lagen. Sätta up skoter skyltar och säga att det är ett skoter spår ?
"Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet"
Anmäl till moderator
Loggat
Kör: Suzuki GT 750K
AtvNerd
ATV Guru
Antal inlägg: 3926
Total likes: 5
Kön:
AtvNerd
«
Svar #6 skrivet:
9 januari 2013 kl. 14:15:36 »
Länsstyrelsen måste godkänna en led, bl.a. .
I vilket län eller kommun ligger marken ifråga?
Jag skulle sätta upp förbudsskyltar eftersom inte ens markägaren kan ge tillstånd till körning.
Vore det så lätt att fixa en led så fanns det alldeles säkert fler än en laglig led i hela Sverige.
Anmäl till moderator
Loggat
tompeng2
ATV Entusiast
Antal inlägg: 89
Total likes: 1
Kön:
tompeng2
«
Svar #7 skrivet:
9 januari 2013 kl. 16:37:46 »
Kristna S tar upp ett problem som är ett samhälleligt problem. Det finns två huvudgrupper privata skogs ägare. De som bor i närheten av sin skog och känner varje gran, tall och kvist i sin skog,, och de som inte bor i närheten av sin skog. Den senare gruppen har ofta ärvt sin skog och är inte dagligt aktiv i sin skog. Det kan också vara folk som i huvudsak köpt skog för t.ex jakt ändamål. Privat ägd skog kan vara pjutte små skiften 20m breda rimpor i naturen eller
relativt stora skiften. Kristina S verkar tro att den generella 4hjulings föraren har kunskap om 1. Vem som äger just den här skogen? 2. Vad anser den skogsägeren om att jag kör här? 3. Terrängkörningslagen är solklar, men vem bryr sig om den ?. 4hjulingsföraren kan passera 20-30 olika skogsägares marker under några timmars tur i terrängen. Hur skall föraren kunna veta vem som äger alla skiften? Det är en omöjlighet, så ingen bryr sig om att ta reda på det. Förutsättningarna är olika i olika delar av landet. Stadsfolk som inget vet om skog, har mycket begränsade möjligheter att "fråga skogsägaren" Folk på landet kan i bästa fall känna till vem som äger det o det skiftet men det ärvda skiftet som är 20m brett och ägs av någon okänd 08'a som ingen vet vem det är vad göra då? Kristina S verkar tro att endast de lokala 4hjulings pojkarna kör i hennes marker,, Kristina har det slagit dig att folk fraktar sina 4hjulingar på släpvagnar mil tals för att köra.
Eller att det ganska ofta körs sträckor på flera mil i terrängen och massor av olika markägares marker passeras. Kristina jag tror att du inte riktigt fattat problematiken.. Du berör ett samhälleligt problem som behöver lösas på ett riksplan. Gämför med snöskoter problematiken för 30 år sedan.
Kristina om jag kommer till din skog någon gång så kanske det står skyltar med dit namn på varje tall o gran ? Skall jag då ringa dig och fråga om du ger mig tillstånd att överida terrängskörningslagen?
Anmäl till moderator
Loggat
Kawasaki KVF 750efi
AtvNerd
ATV Guru
Kön:
AtvNerd
«
Svar #8 skrivet:
9 januari 2013 kl. 16:52:11 »
Och så att alla förstår så kan alltså inte en markägare ge tillstånd till laglig körning, om man ska överdriva så är det som om jag skulle säga att på min mark är det ok att röka hasch...
Lagen säger annat....
Anmäl till moderator
Loggat
Bullingen
ATV Entusiast
Antal inlägg: 148
Total likes: 3
Kön:
Bullingen
«
Svar #9 skrivet:
9 januari 2013 kl. 18:31:47 »
När jag läser kommentarerna så tolkar jag många av dessa som kritik mot Kristina som faktiskt föreslår en öppning. Observera att hon inte säger att "ni får bryta mot lagen hos mig". Hon nämner ju faktiskt att hon vill veta hur hon håller sig juridiskt säker. Och jag vet inte hur det ser ut i resten av sverige men här är 99% procent av dom som åker atv lokalbefolkning, eller utflyttade i första ledet... Så nog går de att prata med. Och kontentan, om jag fattat det rätt, var väl att Kristina vill skydda sin mark mot onödiga skador utan att lägga stor vikt vid om någon bryter mot TK. Sen finns ju undantag från TK en väg som av hävd finns är helt ok att köra på även om den börjat växa igen... Snötäckt mark osv... Måste vara bättre att få en dialog med markägaren på halsen än en markägare som ringer polisen när du kommer susande!
Anmäl till moderator
Loggat
AtvNerd
ATV Guru
Kön:
AtvNerd
«
Svar #10 skrivet:
9 januari 2013 kl. 18:35:08 »
Absolut ingen kritik, vi har liknande tänk här hemma vid, men faktum kvarstår att oavsett en markägares goda vilja så krävs tillstånd från länsstyrelsen.
Det krävs bara EN tvär och grinig svampplockare så kan man bli polisanmäld trots ok från markägaren.
Anmäl till moderator
Loggat
Oskar P
ATV Guru
Antal inlägg: 2125
Kön:
en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
Oskar P
«
Svar #11 skrivet:
9 januari 2013 kl. 19:18:02 »
alltså, tänk om fler markägare kunde tänka så öppet och förstående som Kristina!!! de allra flesta jag stött på ber en att dra åt helvete eller höttar med näven åt en, det finns undantag, har fått kontakt med en markägare som har en sund inställning, och där har jag fått tillåtelse att köra och anordna terrängkörningsträffar, på en redan befintlig 2.3 mil lång slinga, det är nog de flesta hjulingåkarnas våta dröm, jag och Miko har en lokal atv-klubb som vi anordnar körningarna igenom, och det har fungerat jättebra, inga klagomål alls, och det beror HELT OCH HÅLLET på att vi visar respekt tillbaka, och är ytterst rädda om skogen och markägarnas grusvägar, tyvärr är det ett stort samhällsproblem detta med ATV och övrig terrängkörning, som egentligen inte bottnar i själva fordonen i sig. varför? jo, för att det finns förare som bara tänker på att själva ha kul, och ger blanka fan i om de kör sönder mark, stör andra människor eller djur genom att köra med fel ljuddämpare, retar upp markägare genom att ge fingret direkt nån försöker stoppa dom för en dialog, winchar utan att använda stropp och skadar träden, retar upp vandrare/bärplockare genom att inte släppa på gasen och inte ens försöka vara artig och hälsa osv osv... så nej, det kommer inte komma nån bra lösning på detta "av sig själv"
det går inte ha den där storstadsliknande inställningen "jag kör väl var jag vill" och sen tro att alla som kritiserar det är surfittor..
det går att ha kul i terrängen utan att reta upp folk, det handlar bara om att själv vilja lösa problemet, inte gapa att nån annan får fixa så jag kan köra var jag vill när jag vill...
själv jobbar jag på att få till en laglig ATV-led i min hemkommun, har skickat ett E-förslag till kommunen som inom kort kommer upp på deras hemsida, då kommer det krävas minst 30 röster från allmänheten för att mitt förslag blir tvunget att tas upp i kommunstyrelsen för politisk behandling, jag hoppas att jag kan få med mig er som anser att det borde finnas fler ställen där man får köra, och även er som gapar att nån annan får fixa det, ni kan iallafall bemöda er att ge mig lite hjälp, när det trotsallt finns nån som orkar engagera sig...
sen tycker jag inte att bara för man fått en led så är det rena vilda västern och fritt fram att bara brôta på, visar man istället att man håller nere markskador på ett minimum och beter sig vettigt, så får man säkert motståndarna att inse att det inte var så farligt som dom trodde, och välviljan till att utöka leden kanske växer...
man får ha i åtanke att ATV för nöjeskörning är en ganska ny företeelse, som ses med onda ögon av MÅNGA, kan man visa sin goda sida så har man mycket att vinna, om man istället beter sig som det svin många tror att man är, ja då cementerar man bara den redan vedertagna inställningen.
mina 2 cent...
«
Senast ändrad: 9 januari 2013 kl. 19:19:34 av Oskar P
»
Anmäl till moderator
Loggat
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Alla
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Banor med mera
»
Ämne:
Online just nu.
1005 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Tomterna
,
Outlander450
,
Flest online idag:
1078
. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Traxter
:
Morgon på er. Finns det några häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
24 februari 2025 kl. 10:23:25
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
21 februari 2025 kl. 09:25:52
Oscar5
:
Någon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
4 februari 2025 kl. 19:20:50
Oscar5
:
44
4 februari 2025 kl. 19:15:36
Greger59
:
Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
15 januari 2025 kl. 23:49:44
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃÂ¥ mig pÃÂ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
4 januari 2025 kl. 00:28:39
kampersvik
:
schema vaccumssangar cf moto 500 2013
26 november 2024 kl. 17:48:35
trailboss
:
Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
3 oktober 2024 kl. 12:08:54
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
16 september 2024 kl. 11:29:29
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dåliga bromsar på den. Finns det bromsvåg på den?
11 september 2024 kl. 19:41:14
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
11 september 2024 kl. 19:40:02
Kalle33
:
Hej.
11 september 2024 kl. 19:39:40
Olkip
:
Vart hittar man en ny plast kåpa till goes access mortor 450SM?
1 juli 2024 kl. 11:59:20
Livgan20
:
Hej, har en barossa silverhawk 250. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda på vilka drev som sitter på (storlek och typ av drev) helst både fram och bak. Mvh
1 juli 2024 kl. 02:22:58
skarpsynt
:
Någon som vet mellan vilka år Honda Rancher såldes i FE (knappväxel) utförande? Min fråga gäller senaste modellen (2014-).
2 juni 2024 kl. 22:56:10
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
9 maj 2024 kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
9 maj 2024 kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Högdahl
:
🍻🍺
9 mars 2023 kl. 14:10:18
Jennil
:
Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
18 februari 2023 kl. 09:40:29
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info