Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Blinkar växelvis 4WD 2WD  (läst 2345 gånger)

Utloggad rally nizze..

Blinkar växelvis 4WD 2WD
« skrivet: 5 januari 2013 kl. 18:20:09 »
Var ute på en skogstur ikväll och plötsligt börjar det blinka växelvis på displayen 4WD 2WD samt att det är trögt att få ur växel back mot friläge och H-vxl mot friläge, är som att det bryter eller nåt samt att maskinen drar även på tomgång trots att jag sänkt tomgången till ingen nytta och lika trögt ändå att få ur vxl, kanske nån här har varit med om liknade på sin maskin Kawasaki brute force 750 07a. 4WD läget och 2 WD fungerar som det skall går i och ur utan problem men ändå blinkar displayen  :dntknow: :help:
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo V70 2.4D 07
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Decson

SV: Blinkar växelvis 4WD 2WD
« Svar #1 skrivet: 6 januari 2013 kl. 20:32:54 »
Tycks bero på hur fort det blinkar enligt vad jag hittade på ett jänkarforum, kopierar lite och avvaktar på ditt intervallspann

Actuator Control System Trouble Shooting,
When the actuator fails, the controller enters failure mode and the indicator light illuminates 2WD,4WD alternately.
1. If it alternates really fast at .5 seconds on 2wd and .5 seconds on 4wd then the problem is Selectable 2wd/4wd actuator.
2. If it alternates from 2wd/4wd at 1 second intervals, the problem is the Engine Brake Actuator.
3. If it alternates from 2wd/4wd at 2 second intervals, the problem is both the selectable 2wd/4wd actuator and Engine brake actuator.

googleöversatt
Ställdon Control System Felsökning,
När ställdonet misslyckas kommer styrenheten fel läge och indikatorn lyser 2WD, 4WD växelvis.
1. Om det växlar verkligen snabbt vid 0,5 sekunder på 2wd och 0,5 sekunder på 4wd då problemet Valbar 2WD/4WD ställdon.
2. Om det växlar från 2WD/4WD med 1 sekunds intervall, är problemet motorbromsen Ställdon.
3. Om det växlar från 2WD/4WD vid 2 sekunders intervall, är problemet både valbara 2WD/4WD ställdon och motor bromsmanövreringsorgan.
Mvh David
TGB Blade 550 -11

Utloggad Tictic

SV: Blinkar växelvis 4WD 2WD
« Svar #2 skrivet: 6 januari 2013 kl. 21:23:29 »
Han kikar nog på det när han kommer hem på fredag kväll.. då han rullar runt i norge nu..
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

Utloggad Lowest

SV: Blinkar växelvis 4WD 2WD
« Svar #3 skrivet: 6 januari 2013 kl. 21:34:24 »
Det är elmotorn till motorbromsen som sitter i variatorkåpan som håller remmen i fullt tryck och då går det tungt att växla då den driver hela tiden.

Testa att nolla allt först, tändning av och ta isär elkontakten till elmotorn vid variatorkåpen och ta isär kontakterna under sadeln (samma som när man släcker beltlampan) och ta ur elkontakterna ur boxarna under sadeln och låt dom vara ur ett tag och sätt sedan tillbaka dom och slå på tändningen,
Då ska beltlampan blinka snabbt sen ska den blinka sakta och då kan du slå av tändningen och sätta ihop alla kontakter igen och testa.

Blir det samma fel igen så är det 2 fel som det troligen är.
Ena boxen under sadeln är paj.
Mest vanliga felet är att elmotorn i variatorkåpan har tappat lägesposionen, Den ska vara sjusterbar har jag hört men inte kollat det själv.

Elmotorn är samma som för 4wd som sitter i framdiffen och dom är inte gratis strax under 3000:- har jag för mej.

Därför jag vet detta är att jag har/hade samma fel på min Kawa jag ägde.

Jag tog bara isär kontakten till elmotorn och körde utan elbroms i ca 900 mil det enda är att lampan blinkar mellan 2 och 4wd hela tiden och man får sämmre motorbroms men 2wd och 4wd funkar som det ska ändå.
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad Paran

SV: Blinkar växelvis 4WD 2WD
« Svar #4 skrivet: 8 januari 2013 kl. 19:36:19 »
Har ett liknade problem. Dock så lyser lampan för remmen. så det kanske har något med de att göra.. Har inte haft tid eller ork att kolla upp de. Jag brukar bara stänga av hjulingen den så den får "mäta" om remmen sen starta så är problemet löst. för en kort stund.
-=CF-Moto Z-Force 800 ex -14=-
-=Kawasaki Brute Force 750 EPS -12=- *såld*
-=Kawasaki Brute Force 650 -09=- *såld*
-=Linhai 550 EFI V-Twin -09=- *skräp*


Utloggad rally nizze..

SV: Blinkar växelvis 4WD 2WD
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2013 kl. 15:49:56 »
felet åtgärdade sig själv tror det var nån köldknäpp bara då jag tog isär som för att släcka belt lampan men det funkade inte så bra sen tog jag av batt pol ifall det skulle funka sen funkade det bara hux flux misstänker köldknäpp.
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo V70 2.4D 07
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Lowest

SV: Blinkar växelvis 4WD 2WD
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2013 kl. 22:11:22 »
felet åtgärdade sig själv tror det var nån köldknäpp bara då jag tog isär som för att släcka belt lampan men det funkade inte så bra sen tog jag av batt pol ifall det skulle funka sen funkade det bara hux flux misstänker köldknäpp.

Det var lika på min första gången jag fick felet så gick det några veckor sen blev det bara sämmre.
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

 


Online just nu.

173 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Honda-Robban, Jerpa, rogun, Morty,
Flest online idag: 204. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    Idag kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    Idag kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme