Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: När välter en ATV?  (läst 3085 gånger)

Utloggad loosegoose

När välter en ATV?
« skrivet: 3 januari 2013 kl. 23:16:01 »
Finns det några tester gjorda på atv motsvarande älgtest på bilar?
Vilken modell välter lättast respektive svårast? Har ju naturlugtvis att göra med tyngdpunkt och bredd. Vore intressant om det finns några siffror på det för olika modeller.
Cf Moto Terralander X5 -12 Lång
E-ton 300 Vector -08 Såld

Utloggad Pelle_jkpg

SV: När välter en ATV?
« Svar #1 skrivet: 3 januari 2013 kl. 23:19:51 »
Finns det några tester gjorda på atv motsvarande älgtest på bilar?
Vilken modell välter lättast respektive svårast? Har ju naturlugtvis att göra med tyngdpunkt och bredd. Vore intressant om det finns några siffror på det för olika modeller.

Det handlar så mycket om föraren så hade nog varit svårt att få fram ett rimligt resultat.

Sen finns det nog ingen som är så dum att göra dessa tester frivillgt pga. skaderisken  :lol:
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Thyrén

SV: När välter en ATV?
« Svar #2 skrivet: 3 januari 2013 kl. 23:22:07 »
Sen beror det mycket på hur dämparna är ställd, hårt/mjukt, däck/däcktryck, inte breddad osv...
Och som sagt, föraren ()p
Sålda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV åkandet lagts på hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bästa maskin jag någonsin kört.

Utloggad loosegoose

SV: När välter en ATV?
« Svar #3 skrivet: 3 januari 2013 kl. 23:38:14 »
Ok. :)

Skippa älgtest och förare då. Ställ hjulingen på ett tippande flak. När välter outlander och när välter x8 eller annan random atv (bashan badboy :lol: ) ? Nån mattematiker borde ju finnas här.
Cf Moto Terralander X5 -12 Lång
E-ton 300 Vector -08 Såld

Utloggad Tictic

SV: När välter en ATV?
« Svar #4 skrivet: 3 januari 2013 kl. 23:43:48 »
När det lutar för mycket.. ;)
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

Utloggad Hydro

SV: När välter en ATV?
« Svar #5 skrivet: 4 januari 2013 kl. 00:04:28 »
Varför undras detta och vad gör ett stillastående test för nytta???

Det är ju g-kraften som pressar ett fordon förbi sin egna tyngdpunkt när man kör, och DET borde vara intressant... inte när det välter utan förare och stillastående.
En ATV har dessutom ofta terrängdäck, och dessa är ofta så dåligt anpassade för asfalt att de lätt sladdar/glider istället för ge grepp nog för en volt.
...men självklart välter en fyrhjuling betydligt tidigare än en bil/mc.


Och för att svara på din fråga, EXAKT, så välter ett fordon när fordonets egna tyngdpunkt hamnar utanför de yttersta stödpunkterna, vanligtvis däckens anläggning mot underlaget.
Dvs ett stillastående fordon.
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Thornado

SV: När välter en ATV?
« Svar #6 skrivet: 4 januari 2013 kl. 00:08:34 »
Jag har skråat med min, så hjälmen skrapar i backen å inte lyckats tippa den åt sidan ändå .... Ganska imponerad över hur mycket man kan provocera maskinen (dvs i krypfart då). Dock så är det lättare att tippa bakåt har jag märkt  :D

Utloggad Rickard Marklund

SV: När välter en ATV?
« Svar #7 skrivet: 4 januari 2013 kl. 00:11:58 »
Tyvärr kan man väl säga att de välter rätt så lätt, speciellt när man kör kan man bli överraskad av hur ranka dom är.
Dessutom är det ju farligt, rätt många har dött liggande under en vält ATV.
Men rent generellt håller jag med föregående skribenter, det är så många olika faktorer som avgör när de välter att det är mer eller mindre omöjligt att testa, annat än som du föreslår, stillastående på ett allt mer lutande flak.
Om jag får gissa så är det nog inte så stor skillnad, men man får väl anta att det har mycket att göra med markfrigången, ju högre markfrigång, desto högre tyngdpunkt, och desto fortare välter maskinen.


Lufttryck i däcken gör även det stor skillnad, med lågt tryck kommer de däck som bär upp större del av maskinens vikt att sjunka ihop av vikten, och då också göra så att lutningen ökar än mer än den skulle om du har hårdpumpade däck.


När jag skall ut på långturer på asfalt pumpar jag alltid hårdare för att få lite bättre väghållning i kurvorna, eller om jag av någon anledning tvingas väja för något.
När jag behöver framkomlighet så släpper jag på lufttrycket.
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad AtvNerd

SV: När välter en ATV?
« Svar #8 skrivet: 4 januari 2013 kl. 10:11:54 »
Generellt sett så välter väl maskinen när maskin centrum passerar däckets centrum... Anläggningsytan...I teori.. Nä oftast välter den pga handhavande fel :)
Men också för att man gör en styr rörelse eller tillför ett rörelse moment...
Man kan ju faktiskt ställa den på sidan ganska brant innan den välter, dock utan förare och inget moment .

Utloggad loosegoose

SV: När välter en ATV?
« Svar #9 skrivet: 4 januari 2013 kl. 10:32:45 »
När det lutar för mycket.. ;)
No shit Sherlock :)

Varför undras detta och vad gör ett stillastående test för nytta???

Det är ju g-kraften som pressar ett fordon förbi sin egna tyngdpunkt när man kör, och DET borde vara intressant... inte när det välter utan förare och stillastående.
En ATV har dessutom ofta terrängdäck, och dessa är ofta så dåligt anpassade för asfalt att de lätt sladdar/glider istället för ge grepp nog för en volt.
...men självklart välter en fyrhjuling betydligt tidigare än en bil/mc.


Och för att svara på din fråga, EXAKT, så välter ett fordon när fordonets egna tyngdpunkt hamnar utanför de yttersta stödpunkterna, vanligtvis däckens anläggning mot underlaget.
Dvs ett stillastående fordon.
 

Jag kör mycket i terräng och kuperat i krypfart och där är g-kraften inte SÅ relevant. Jag var med på ett test där människor fick sätta sig i en maskin/bil som tippar runt, där man fick gissa vilken grad bilen skulle välta. 80% gissade att den skulle välta mycket tidigare inkl mig själv.
Likadant med min Atv har jag varit uti skogen vid flera tillfällen och varit osäker på vad den klarar.
Jag är inte ute efter exakta svar men eftersom det är ett diskussionsforum ville jag ta upp det till diskussion.

Tyvärr kan man väl säga att de välter rätt så lätt, speciellt när man kör kan man bli överraskad av hur ranka dom är.
Dessutom är det ju farligt, rätt många har dött liggande under en vält ATV.
Men rent generellt håller jag med föregående skribenter, det är så många olika faktorer som avgör när de välter att det är mer eller mindre omöjligt att testa, annat än som du föreslår, stillastående på ett allt mer lutande flak.
Om jag får gissa så är det nog inte så stor skillnad, men man får väl anta att det har mycket att göra med markfrigången, ju högre markfrigång, desto högre tyngdpunkt, och desto fortare välter maskinen.


Lufttryck i däcken gör även det stor skillnad, med lågt tryck kommer de däck som bär upp större del av maskinens vikt att sjunka ihop av vikten, och då också göra så att lutningen ökar än mer än den skulle om du har hårdpumpade däck.


När jag skall ut på långturer på asfalt pumpar jag alltid hårdare för att få lite bättre väghållning i kurvorna, eller om jag av någon anledning tvingas väja för något.
När jag behöver framkomlighet så släpper jag på lufttrycket.

Bra tips med däcken. Men gör det verkligen skillnad i skogen?
Cf Moto Terralander X5 -12 Lång
E-ton 300 Vector -08 Såld

Utloggad P-A78

SV: När välter en ATV?
« Svar #10 skrivet: 4 januari 2013 kl. 10:38:13 »
Hej

Apropå att välta någon som vet nåt störtbåge på atv har ju varit på tv om att dom skulle införa det men det blev tyst om det igen som hört något?.

M.V.H P-A78
Goes 520 Steel 2012 med flak och winch bak & egen byggt drag fäste med vridbart triplex drag.
Borttagen krängningshämmare (går som en dröm på ojämmna ytor
linhai 300 Cross Road 2x4 2005
Kellfri kombikärra Med grövre och längre dragstång.
jula´s lilla flakkärra
Ruffneck Plog
Goes 520 2011 med Alufälgar såld
Viarelli 550 Gtx 2012 såld
Linhai 300 4x4 2011 såld (En riktigt bra atv)
Bashan Badboy 200 2007 såld

Utloggad O_Jonsson

SV: När välter en ATV?
« Svar #11 skrivet: 4 januari 2013 kl. 10:43:29 »
Jag var med på ett test där människor fick sätta sig i en maskin/bil som tippar runt, där man fick gissa vilken grad bilen skulle välta. 80% gissade att den skulle välta mycket tidigare inkl mig själv

Det brukar vara så. När det känns som om det ska tippa så är det långt kvar. Beroende lite på fordon, kännslan förstärks ju högre upp man sitter :)
Kör Kymco MXU 500 -10

 


Online just nu.

162 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
PerGrein
Flest online idag: 190. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme