Allvarligt talat, om inte markägaren anmäler skador, händer det att polisen själv driver sådana här mål? Eller är körningarna anmälda av fågelskådarsvenson? Om markägaren har gett sitt tillstånd, wtf ska polisen då säga om vanliga stubbarace?
Kommuner/ länsstyrelsen kan införa generella skoterförbud och sedan tillåta skoterkörning endast på särskilda leder/ utifrån behov.
Om kommunen och/eller länsstyrelsen beslutar om lokala begränsningar, regler eller föreskrifter så ska de registreras i Svensk trafikföreskriftssamling hos Transportstyrelsen. https://rdt.vv.se/rdt/AF06_Search.aspx?UseStfs=1 En källa som svävade lite på målet hävdade "att finns det inte inskrivet så gäller det inte" även om det har anslagits hos kommunen eller länsstyrelsen
Jovisst det gäller ju allt som beslutats om trafiken t ex hastighetsgränser.
Kommuner/ länsstyrelsen kan införa generella skoterförbud och sedan tillåta skoterkörning endast på särskilda leder/ utifrån behov. Snöskoter är då ett översnöfordon, ATV är det inte. Det går alltså inte att hävda att det generellt är ok att köra på annans mark, varken med skoter eller ATV.http://2008.pitea-tidningen.se/nyheter/snoskoterforbud-revideras-7314701-default.aspxhttp://www.borlange.se/templates/BlgSearch.aspx?id=3138&quicksearchquery=sn%C3%B6skoterInte heller om man får tillstånd från markägaren, marken upplåts, är det självklart att man rent juridiskt får åka på dennes jordbruksmark. Då kommer nämligen t ex Miljöbalken in i spel.Även ur andra perspektiv är det dumt att köra på annans mark - om du inte äger egen. I min by skulle vi markägare ganska snabbt dra in de freebees som villaägarna på avstyckade tomter har. T ex vägbommar på strategiska ställen, inget deltagande i kräftfiske, ingen hjälp av traktorer, inte utnyttja båtiläggningsrampen osv...
Det som min "källa" syftade på var att det måste skrivas in i Svensk trafikföreskriftssamling, det räcker inte med att det finns på kommunens eller länsstyrelsens hemsida.