Kolla denna länk, sid 8 i tabellen, de tar inte upp snötäckt mark men verkar vara samma regler för MC-reggat på barmark i alla fallhttp://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf
Med bandsats är det ju en annan femma, Även om en del klubbar inte vill se såna på leden heller. Men hade jag haft bandsats så skulle då jag köra på leden endå.. Som det skrevs i en annan tråd: Dom som inte vill tillåta fyrhjuling med bandsats på leden är avundsjuka trångsynta bakåtsträvare Det gör ju knappast mer skada än en 100hk+ skoter med hk matta.Att dom inte vill ha hjulingar/crossar med däck på leden förstår jag, Blir fruktansvärt sönderkört.
däremot på en åker om det är tillräckligt med snö ser jag inga problem med att åka på. Man åker ju igentligen inte på åkern, vi åker på snön som har landat på åkern. Jag ser det lite som "luften är fri" och det anser poliserna också som jag har pratat med.
Dock så tar sig ju bandsatsen fram mycket bättre, samt att det blir garanterat mindre marksador eftersom däcken gräver ner sig i snön!
Det är nog något man får bedömma från fall till fall, En plöjd åker är lugnast för där ska endå marken bearbetas på våren. Men en del åkrar är ju tex sådd på hösten och andra växer det ju hö/gräs på. När man då kör på en snötäckt åker med fyrhjuling/snöskoter så packas ju snön som då ligger kvar längre på våren och då kan det bli sk tjälbränna.Det är lite det jag är inne på med, Det blir ju liksom lite svårt att köra på snötäckt mark med däck. Om det inte är riktigt hård skare.