Jag vet att det finns en gammal tråd med olja och Tändstift Dinli 450 !Men skulle vara kul om någon har lust att göra en lite howto när det gäller Tändstifts byte på olika Dinli 450själv har jag en dinli 450 -10 som det är dags att börja skruva lite på!Jag har försökt att hitta alla skruvar som man ska ta bort för att komma åt men det sitter ändå fast, och ska man behöva ta bort tanken o styret för att komma åt tändstiftet ? Tack på förhand!
Det är lite pill med att byta stift, får ta bort skruvarna med nyckel 10. Är 10 st 5 st på var sida + 4 st för att lossa skärmstaget med storlek 12 på nyckeln. Sen är det 2 st för att lossa kåpan för hastighetsmätaren med nyckelstorlek 10.När detta är lossat så tar du och lossar dom 4:a insexskruvarna för styret. Märk med ett streck på överfallet och styret så du får styret lika vid montering.När detta är löst så tar du och viker kåpan och styret framåt, lossar tanklocket och drar kåpan rakt upp.Kolla bara så att vinklarna lossar smidigt mitt på vid tanken så inte plasten går sönder.När du har fått loss kåpan så kan du vinkla den snett fram åt höger eller vänster.Lossa tanken med nyckel 10/ 4 st skruv.Nu är det lätt att komma åt stiftet och detta tar ca 20-30 min att demontera.Gör omvänt för montering.
Äntligen!!! Jag orkade inte skriva detta, tack mogge
Stiftet byter man efter serviceshemat! Och jag bytte vid 150 mil samtidigt som jag kollade ventilspelet! Nästa byte gör jag vid 300 och då kollar jag ventilspel igen när allt ändå är bortplockat!!
ok men att byta var 150:e mil tycker jag nog är lite overkill om maskinen mår bra i övrigt... står i mitt schema att jag ska kontrollera. annars så verkar dom ju inte äta stift precis då mitt org stift höll 1000 mil minst, men ett byte var 500 mil är väl ingen nackdel. :-)