Tror jag läst varenda tråd om vinterdäck på forumet som handlar om vinterdäck. Dock verkar trådarna aldrig komma till någon riktig rekommendation utan dör efter bara några få inlägg.Jag pendlar 2,5 mil enkel väg till jobbet med en Dinli 450. Hälften längs med motorväg och hälften stadstrafik. På vintern kör jag med stornabbade däck (orginal) men dom är helt slut så dom ska bytas snarast. Jag har ingen aning om vad jag ska byta till men skulle gärna ha däck som är mer stabila riktningsmässigt och sen ska dom vara dubbnigsbara. visst är det kul att sladda runt på vägen men inte i 100 på motorväg med en massa annan trafik.Någon som har egen erfarenhet av landsvägskörning på vintern?EditJag vill åka med vanlig bildubb och inte skruvdubb då dessa är rätt kass på ren asfalt. Bildubb och dubbpistol har jag så det är inget problem att jag dubbar själv.
Skruvdubb är bildubb. Bestgrip är bäst enligt många. Jag har inte använt dem själv men vet några som gör det och de håller. Man kommer väldigt långt med vanliga däck, men visst om du måste tvärnita så kommer du ganska långt. Finns annars färdig dubbade Bighorn te.x
jag hade bildubbade crossdäck på min smc 500. funkade bra på vinterväg. tror det va biltemas jag hade...
Funderar på Biltemas däck men många har synpunkter på kvalitén ovala, slits ort etc. Annars verkar gummi blandningen vara hyfsad för vinterbruk. Kanske lite för "raka" i mönstret för att gå tyst eftersom klackarna ligger på linje. Helst vill man ha dessa förskjutna både i längsled och på tvären.
Så vad är frågan egentligen då?