Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: hej (nybörjar frågor)  (läst 1381 gånger)

Utloggad falkenbergarn

hej (nybörjar frågor)
« skrivet: 14 december 2012 kl. 20:27:05 »
hej nu är det så att jag har några frågor när det gäller yamaha raptor 700 och yamaha yfz 450. jo till mina frågor,
vad är skilnaden emellan deras service, timmar,mil??? är det någon skillnad på köregenskaperna. ska man vara rädd för att göra servisarna själv. och vilken av dom är den bästa att ha som en nybörjar maskin/ första quaden?

jag har en liten kunskap om motorer och maskiner (urskäkta min usla stavning)

Utloggad mille

SV: hej (nybörjar frågor)
« Svar #1 skrivet: 14 december 2012 kl. 20:29:08 »
med dom förutsättningarna ska du köpa 700:an utan tvekan ()p
entusiast me mycke funderingar

Utloggad falkenbergarn

SV: hej (nybörjar frågor)
« Svar #2 skrivet: 14 december 2012 kl. 20:34:42 »
men hur ofta behöver man t.ex. bytta olja på en sådan då?? och hur skiljer den sig ifrån t.ex. en smc wildcat re??
« Senast ändrad: 14 december 2012 kl. 20:36:58 av falkenbergarn »

Utloggad Pelle_jkpg

SV: hej (nybörjar frågor)
« Svar #3 skrivet: 14 december 2012 kl. 20:49:12 »
Yfz service var 5e timme (crossmotor med mkt vass karaktär)
700 var 30-50 timme ("mc" motor med mer vrid)

De skulle dra jämnt på asfalt och yfz skulle göra sig bättre på bana.

Smc är serviceintervall som 700 an ungefär.
Men det är en helt annan maskin vad det gäller balans och kvalitet!

Köp heldre en beg. raptor som håller värdet än en SMC du inte blir av med.

Provkör :)
Tänk även på att YFZ saknar back.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad mille

SV: hej (nybörjar frågor)
« Svar #4 skrivet: 14 december 2012 kl. 20:54:18 »
har ej koll på serviceintervallen men den e mycke längre än på 450:an
å kvaliteten är bättre än SMC
tycker jag
men Pelle han vet ()p
entusiast me mycke funderingar

Utloggad falkenbergarn

SV: hej (nybörjar frågor)
« Svar #5 skrivet: 14 december 2012 kl. 20:58:37 »
okej tack för dom snabba svaren och är det något mer man ska veta om en raptor???

Utloggad mille

SV: hej (nybörjar frågor)
« Svar #6 skrivet: 14 december 2012 kl. 21:01:10 »
den tycker om att man gasar... 8)
entusiast me mycke funderingar

Utloggad Pelle_jkpg

SV: hej (nybörjar frågor)
« Svar #7 skrivet: 14 december 2012 kl. 21:05:21 »
okej tack för dom snabba svaren och är det något mer man ska veta om en raptor???

Tror det är rätt välbeprövad maskin med få sjukdomar.
Så som vanligt på beg marknaden, försök få ett begrepp om hur ägaren skött maskinen. Tex fråga vilken olja han använt. (vet han inte så har han kanske inte ens bytt olja osv.)

Lyssna efter metalliska missljud, känn på växlarna,  kolla efter tråkiga glapp.
Svingen kan tydligen glappa efter några hundra mil.

Det finns mycket info om Raptor om du använder sökfunktionen ()p
Lycka till
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Fenrisulven

SV: hej (nybörjar frågor)
« Svar #8 skrivet: 14 december 2012 kl. 21:08:37 »
240 mil är servicen på Raptorn efter inkörning. Jag byter dock var 100:ade mil då det är så lätt och går på ca 300 spänn med olja + filter
Det enda du behöver tänka på är att inte dra åt oljepluggen för hårt.
Annars är den en fröjd att serva eftersom det inte behövs några specialverktyg.

Insexnyckel 14mm behövs till ventilkontroll som kanske inte var man har hemma.
Annars är det bara bladmått, insexnyckel och spärrskaft.
För olja + ventilkoll
1000R

Utloggad Lowest

SV: hej (nybörjar frågor)
« Svar #9 skrivet: 14 december 2012 kl. 21:20:23 »
Raptor 700 har 240 mil mellan oljebyterna och ventilkoll var 480 mil i mellan. Så var det på min Dresel -07 jag hade.

Förutom olja filter stift å däck så rullade min runt 1000 mil utan problem och man saknar den ibland.

Drivpaketet byttes vid ca 1000 mil och bakre bromsskivan blev vind vid ca 900 mil efter närkontakt med en sten.

Raptorn som jag hade servade jag själv hela tiden utom ventilkoll det kollade en verkstad för några hundringar men då plockade jag av plasten själv.
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad Tictic

SV: hej (nybörjar frågor)
« Svar #10 skrivet: 15 december 2012 kl. 02:15:37 »
service smc 503 re 30 100 300 500 700 900 1100 1300 mil det är service intervallen som står i min bok allafall.. för att garantin ska gälla då..
100 är ventilkontroll och genomgån av alla delar på maskinen.. ska snart göra 300 mils service på min om det blir någon åkning i vinter.. annars är det en rätt billig 500 som inte är ett år gammal. hör av dig på pm om intresse finns.
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

 


Online just nu.

174 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Cln, kickassford, akai, Diesel Nordlöf,
Flest online idag: 180. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme