Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Hjälp! - Gasen blir trög/Fastnar när det är kallt ute!  (läst 1393 gånger)

Utloggad IA015

Hjälp! - Gasen blir trög/Fastnar när det är kallt ute!
« skrivet: 1 december 2012 kl. 18:57:25 »
Hej allihopa!

Jag har ett litet problem med min wildcat RE. Nu när det börjar frysa på och ligga runt 0:an, så blir gasen trög och där med vill den inte gå tillbaka helt när man släpper den. Det är uppenbarligen väldigt jobbigt när man ska växla/bromsa in.

Jag fick förslaget att smörja vajern lite med WD-40 eller något liknande. Så jag skruvade loss juster-skruven till gas spaken och försökte trycka ner lite smörjmedel... det gav inget större resultat, så jag smörjde även kopplingen mellan vajern och gas spaken.

Det funkade bra, till viss del... för den vill ibland ändå inte gå tillbaka helt. Så jag bestämde mig att skruva bort skyddet på det lilla locket där gas-vajern ansluter till förgasaren.

Och det var här jag upptäckte problemet - det var inte vajern, utan själva förgasaren som inte ville gå tillbaka riktigt.
Jag är inte så teknisk så jag vågade inte göra mera än att spreja lite WD-40 runt kopplingen till vajern. Och det gjorde ingen större skillnad heller. Så jag antar att det sitter djupare in i förgasaren?

Vad kan problemet vara och hur löser jag detta? Vågar man spraya på mera smörjmedel eller bör det fixas på annat sätt?

Utloggad Picpic

SV: Hjälp! - Gasen blir trög/Fastnar när det är kallt ute!
« Svar #1 skrivet: 1 december 2012 kl. 22:36:59 »
Läge att skruva isär och göra rent låter det som, något kärvar och du måste nog öppna och kolla vad det är.

Utloggad IA015

SV: Hjälp! - Gasen blir trög/Fastnar när det är kallt ute!
« Svar #2 skrivet: 2 december 2012 kl. 12:56:31 »
Läge att skruva isär och göra rent låter det som, något kärvar och du måste nog öppna och kolla vad det är.

Jag är inte så kunnig att mecka med maskiner tyvärr  :dntknow:. Men jag kan göra ett försök. Är det svårt att komma åt den delen i förgasaren? Jag använder hjulingen varje dag till jobbet så det är viktigt för mig att den är funktionsduglig!

Utloggad ATVeeler

SV: Hjälp! - Gasen blir trög/Fastnar när det är kallt ute!
« Svar #3 skrivet: 2 december 2012 kl. 13:45:55 »
Låter nog som is någonstans i vajern. Men prova på att köra in maskinen i ett varmt garage en tid så smälter de nog bort, om du el dina vänner saknar varmt garage så kör in på något uppvärmd P-hall. Gå in och handla och ta lång fika å när isen smält så sprutar du på ordentligt med wd-40 på alla platser vid gasen. Skulle tro att de borde hjälpa..
Loncin LX300ST ATVeeler BlackEdition

If you got everything under control, you´re not going fast enough

Utloggad IA015

SV: Hjälp! - Gasen blir trög/Fastnar när det är kallt ute!
« Svar #4 skrivet: 2 december 2012 kl. 18:11:55 »
Låter nog som is någonstans i vajern. Men prova på att köra in maskinen i ett varmt garage en tid så smälter de nog bort, om du el dina vänner saknar varmt garage så kör in på något uppvärmd P-hall. Gå in och handla och ta lång fika å när isen smält så sprutar du på ordentligt med wd-40 på alla platser vid gasen. Skulle tro att de borde hjälpa..

Tack för tipset! Jag ska prova detta när jobbets garage är ledigt.

Jag har kört ganska mycket wd-40 och 5-56 i både vajern och kopplingarna vid förgasaren och tum-gasen. Ibland upplever jag att det går trögare när motorn är igång än när man står stilla och provgasar. Det kanske kan vara en illusion med tanke på att man inte gasar lika mycket, svårt och säga.
Finns det något lättare sätt att smörja vajern på än att smörja vid änden? Det tar ganska lång tid för det att sjunka ner så hela vajern är smörjd känns det som!

Utloggad Emil^

SV: Hjälp! - Gasen blir trög/Fastnar när det är kallt ute!
« Svar #5 skrivet: 2 december 2012 kl. 18:25:22 »
En sak du skulle kunna prova spraya ner i vajerhöljet är CRC låsolja med ptfe. Vajern ville frysa på mina kinamaskin förra vintern och efter att jag provat med låsoljan så hade jag inte problem nå mer efter det resterande vintern.

Så prova med det  ()p

Utloggad IA015

SV: Hjälp! - Gasen blir trög/Fastnar när det är kallt ute!
« Svar #6 skrivet: 6 december 2012 kl. 21:13:29 »
En sak du skulle kunna prova spraya ner i vajerhöljet är CRC låsolja med ptfe. Vajern ville frysa på mina kinamaskin förra vintern och efter att jag provat med låsoljan så hade jag inte problem nå mer efter det resterande vintern.

Så prova med det  ()p

Tack för tipset! Har nu smörjt in hela vajern med smörjmedel som innehåller lite silikon samt smörjt in lite vid förgasaren. Hoppas på att det ska klara kylan nu!

Utloggad LAHA

SV: Hjälp! - Gasen blir trög/Fastnar när det är kallt ute!
« Svar #7 skrivet: 6 december 2012 kl. 22:57:45 »
Tack för tipset! Jag ska prova detta när jobbets garage är ledigt.

Jag har kört ganska mycket wd-40 och 5-56 i både vajern och kopplingarna vid förgasaren och tum-gasen. Ibland upplever jag att det går trögare när motorn är igång än när man står stilla och provgasar. Det kanske kan vara en illusion med tanke på att man inte gasar lika mycket, svårt och säga.
Finns det något lättare sätt att smörja vajern på än att smörja vid änden? Det tar ganska lång tid för det att sjunka ner så hela vajern är smörjd känns det som!

Jag brukar av eltejp "modell bred" göra som en liten tratt i vajerns övre del så man kunde fylla på rejält o låta stå över natten, funkar perfekt! Man måste så klart släppa vajern vid handtaget så man kan få den att stå rakt upp ;-)
Can Am Spyder RS

Utloggad IA015

SV: Hjälp! - Gasen blir trög/Fastnar när det är kallt ute!
« Svar #8 skrivet: 7 december 2012 kl. 19:38:23 »
Jag brukar av eltejp "modell bred" göra som en liten tratt i vajerns övre del så man kunde fylla på rejält o låta stå över natten, funkar perfekt! Man måste så klart släppa vajern vid handtaget så man kan få den att stå rakt upp ;-)

Jag har smörjt hela vajern och lite vid förgasaren men problemet kvarstår.. jag blir tokig på detta! Men jag har klarat mig hittills så jag får vara försiktig när den är kall helt enkelt!

En annan fråga.. det började läcka kylarvätska från en slang. Vad ska jag använda mig för glykol? Jag har inte fyllt på något innan så jag vet inte vad det är för typ mer än att den är grönfärgad! Ska det vara propylenglykol (också s.k. long-life glykol) eller inte? Tacksam för svar!

 


Online just nu.

140 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 177. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme