ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • E-TON (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Tips om hjullager
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Tips om hjullager  (läst 5170 gånger)

Utloggad Mogge

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mogge
Tips om hjullager
« skrivet: 5 september 2006 kl. 14:25:47 »
Ett litet tillägg till kunskapsbanken ATV Center:

Om ni behöver byta lagren i bakaxeln på er Vector (vilket jag hoppas att ni slipper) så är beteckningen "6007 2RS" (alt. "6007 LU"). Om ni anger den beteckningen till vilken kullageraffär som helst så kan ni spara åtskilliga hundra per lager :-)
Anmäl till moderator   Loggat
ogge - E-TON Vector 250 ST

Utloggad macke_d

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
macke_d
Tips om hjullager
« Svar #1 skrivet: 5 september 2006 kl. 14:38:47 »
Precis så gjorde jag med, blev väldigt mycket billigare. Va lätt att byta också :)
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha Raptor 700R SE -07

Utloggad Henke

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Henke
Tips om hjullager
« Svar #2 skrivet: 5 september 2006 kl. 19:57:12 »
Har ni byt båda två? hur många mil har ni kört? mycket vatten/Lera?
högtryckstvätt?

dum fråga!, vad händer när dom börjar ta slut? börjar dom låta, heller går det trögt,
Anmäl till moderator   Loggat
E-ton 250St -05, Silvermetallic

Utloggad Mogge

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mogge
Tips om hjullager
« Svar #3 skrivet: 5 september 2006 kl. 20:18:03 »
Jag tycker inte bytet var helt lätt. Det hade kommit in fukt i det högra lagret. Rost och elände runt lagret. Satt ganska hårt. Hela bakaxeln glappade så trasigt var lagret. Jag har kört ca 300 mil. 99% on-road, men en hel del saltslask i vintras. Har använt högtryckstvätt några ggr, men jag har svårt att se hur den skulle kunnat komma åt att trycka in fukt där  :? Felet ligger väl dock inte i själva lagret utan i tätningen.

Det är dessutom en lite dum konstruktion när man ska sätta dit lagren. Man kan inte trycka båda lagren in till "kanten" där det tar stopp. Om gör det med det högra så hamnar det vänstra för långt ut. (Det går ett distansrör emellan.) Och det är inte lätt att backa utan att skada lagret om man tryckt in det för långt.
Anmäl till moderator   Loggat
ogge - E-TON Vector 250 ST

Utloggad macke_d

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
macke_d
Tips om hjullager
« Svar #4 skrivet: 5 september 2006 kl. 22:54:39 »
Jag har kört drygt 1000 mil. Ena lagret va ok men det andra kände man att det inte rullade bra. Inge rost va det i allafall. Oljade in o fettade så mycket jag kunde innan ihop monteringen, så hoppas det håller lika länge.
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha Raptor 700R SE -07

Utloggad pange

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 301
  • Total likes: 0
    • Visa profil
pange
Tips om hjullager
« Svar #5 skrivet: 6 september 2006 kl. 11:51:09 »
Jag åkte oxå på lagerna i bakaxlen glapp + oljud, 400 mil det är alldeles för tidigt enligt min mening.

Va först inne på att beställa lagerna på typ mekonomen eller liknande
Men E-TON tog det på garantin så det var bara bra

Det var precis som föregående sa att packboxarna inte håller måttet
Jag har aldrig anv. högtryckstvätt kört lite verierad körning men mest vägåka.
Men det hade rostat o kommit in skit änndå

Har inte monterat ihop det ännu så jag kan komentera det, men är det inte läge att svarava ner distansen så den är exakt lika lång som det är mellan anläggningskanterna för lagren borde bli bäst fär att undvika att det kan röra sig.

Fetta in ska man väl igentligen inte behöva göra men det hållar kanske fukten borta lite om man gör det.

En annan fråga va det lika lätt att beställa packboxarna som själva lagerna så man vet till nästra gång.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Mogge

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mogge
Tips om hjullager
« Svar #6 skrivet: 6 september 2006 kl. 12:55:53 »
Den kullagerkrängare jag pratade med hade även packboxar för några tior. Dom är dock inte så dyra att köpa från E-TON heller.

Jag funderar på om det skulle vara läge att byta packboxarna lite då och då ifall det är så att dom blir dåliga fort. Det är ju både enklare och billigare att byta dom än lagren.

Jag är inte så säker på att det skulle funka att korta av distansen. (Spekulationsvarning:) Kanske skulle Drevet hamna längre till vänster då.
Anmäl till moderator   Loggat
ogge - E-TON Vector 250 ST

Utloggad pange

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 301
  • Total likes: 0
    • Visa profil
pange
Tips om hjullager
« Svar #7 skrivet: 6 september 2006 kl. 13:08:59 »
Men det beros väl oxå på vilken sida man trycker lagret i botten på i axelhuset.
asså om man presser den max på vä. eller hö. sida eller man ska kanske hitta ett mellan ting men det kan inte vara så lätt.
undrar igenligen va den gör för nytta den däringa distansen man kan ju aldrig pressa igenom lagret.
Där ska ju inte vara press den ska ju bra ligga till i princip
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Mogge

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mogge
Tips om hjullager
« Svar #8 skrivet: 6 september 2006 kl. 13:35:56 »
Jag tror att lagret ska vara i botten på vänster sida, men om det går att trycka in längre så (ny spekulation) kanske bromsskivan hamnar längre in.

Jag kan tänka mig att distansen kanske fördelar sidkrafterna lite mellan lagren. Den här typen av lager är ju egentligen inte gjorda för att ta några sidkrafter att tala om. Man skulle kunna sätta dit lager som är bättre lämpade för det, men de har sämre tätning :-(
Anmäl till moderator   Loggat
ogge - E-TON Vector 250 ST

Utloggad pange

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 301
  • Total likes: 0
    • Visa profil
pange
Tips om hjullager
« Svar #9 skrivet: 6 september 2006 kl. 15:15:01 »
Men är det många mm det skilljer på  
????

Men jag menar att anläggningsytan inne i huset hade väl tagit upp sidkrafterna lika bra
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Mogge

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mogge
Tips om hjullager
« Svar #10 skrivet: 6 september 2006 kl. 15:43:39 »
Jag har inte mätt, men uppskattningsvis några mm :-)

Sidkrafterna går via bakaxeln, inre delen av lagret, kulorna, yttre delen av lagret till anläggningsytan. D.v.s. kraften går genom lagret. Jag tänkte att distansen kanske kunde dela med sig av sidkrafterna mellan de två inre lagerdelarna. Det här är dock mekanik lite över min nivå. Om någon som faktiskt VET hur det ligger till kunde berätta så vore det ju bonus  :D
Anmäl till moderator   Loggat
ogge - E-TON Vector 250 ST

Utloggad pange

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 301
  • Total likes: 0
    • Visa profil
pange
Tips om hjullager
« Svar #11 skrivet: 6 september 2006 kl. 22:28:12 »
Nu har jag monterat, jag mätte upp så jag hade båda lagerna lika långt från ytterkant det va det med logiska tycker jag

Det verkade som det blev bra för den gick som en raket .
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • E-TON (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Tips om hjullager
 


Online just nu.

629 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 629. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info