Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Få ut metall spån ur växellåda?  (läst 2280 gånger)

Utloggad LiPoMannen

Få ut metall spån ur växellåda?
« skrivet: 4 november 2012 kl. 13:46:10 »
Tjena!

Jag håller på att fixa min motor på min Yamaha Raptor 660.  :djump:
Men det är så att det är en massa metallspån i oljan så jag undrar hur man får bort de på bästa sätt? Eller vilket medel som är bäst?
På motorn är svänghjul kåpan av och lite till.
Jag tänkte först använda något som löser upp oljan sen blåsa ut de med tryckluft.
Men vilket medel ska jag använda? T-röd, thinner, lacknafta? Mer tipps?
Vilket medel är mest skonsam mot packboxarna i motorn samtidigt som vätskan löser upp oljan?

// LiPoMannen :)

Utloggad Raecer

SV: Få ut metall spån ur växellåda?
« Svar #1 skrivet: 4 november 2012 kl. 14:25:47 »
Körde diesel i min när jag ville ha ut spånorna efter ha monterat helicoil till oljepluggen.
Raptor 700SE SÅLD

Utloggad toyboy

SV: Få ut metall spån ur växellåda?
« Svar #2 skrivet: 4 november 2012 kl. 17:03:52 »
Spån?? Vart då ifrån??
Dinli 450!

Utloggad hell-man

SV: Få ut metall spån ur växellåda?
« Svar #3 skrivet: 4 november 2012 kl. 18:08:39 »
Spetsen på oljestickan till skotern är en magnet. den brukar se ut som en igelkott när man drar ur den! ()p
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad LiPoMannen

SV: Få ut metall spån ur växellåda?
« Svar #4 skrivet: 5 november 2012 kl. 06:57:00 »
@raecer
Smart! diesel skulle va något! :)

@toyboy
motor haveri tyvärr. :( cam kedjan har gått av så den har slagit upp et hål i ventil kåpan. på motorn är det ett litet hål mellan där svänghjulet sitter och till växellådan så jag vill göra mig säker att det inte sitter någon skit i växellåda.

@hell-man
en sån bult skulle va något! sitter ingen på min motor.

 Vågar man limma dit en liten magnet på toppen av bulten? känns ju lite b

Utloggad hell-man

SV: Få ut metall spån ur växellåda?
« Svar #5 skrivet: 5 november 2012 kl. 07:29:38 »
nä. limma inget du. det var bara en reflektion från mig. :)
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad toyboy

SV: Få ut metall spån ur växellåda?
« Svar #6 skrivet: 5 november 2012 kl. 08:05:35 »
Om det är spån från ngn kåpa är väl denna säkert i ngn alu legering? Dessa spån är inte magnetiska ändå så skölja är nog det enda rätta!!

Dinli 450!

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Få ut metall spån ur växellåda?
« Svar #7 skrivet: 5 november 2012 kl. 08:17:57 »
@raecer
Smart! diesel skulle va något! :)

@toyboy
motor haveri tyvärr. :( cam kedjan har gått av så den har slagit upp et hål i ventil kåpan. på motorn är det ett litet hål mellan där svänghjulet sitter och till växellådan så jag vill göra mig säker att det inte sitter någon skit i växellåda.

@hell-man
en sån bult skulle va något! sitter ingen på min motor.

 Vågar man limma dit en liten magnet på toppen av bulten? känns ju lite b

Finns universalpluggar med magnet i :)

Men varför har du så mycket spån i oljan är ju det jag hade frågat mig?

Och isf gjort jämnare oljebyten. Spån är ju aldrig bra.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad hell-man

SV: Få ut metall spån ur växellåda?
« Svar #8 skrivet: 5 november 2012 kl. 08:35:16 »
Finns universalpluggar med magnet i :)

Men varför har du så mycket spån i oljan är ju det jag hade frågat mig?

Och isf gjort jämnare oljebyten. Spån är ju aldrig bra.
Jo, det kanske man borde göra! ()p
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad LiPoMannen

SV: Få ut metall spån ur växellåda?
« Svar #9 skrivet: 5 november 2012 kl. 10:25:02 »
@ toyboy
Klart det inte funkar med en magnet då, hela motorn är ju i aluminiumlegering som du sa. Bara dreven som är i annat än alu. och från dom har det inte kommit något spån ifrån.

För er som undrar hur spånen har kommit till växellådan så fixar jag en bild lite senare idag. :)

Vill köra den! inte kört den än :( Beställd delar igår ()p

Utloggad LiPoMannen

SV: Få ut metall spån ur växellåda?
« Svar #10 skrivet: 6 november 2012 kl. 20:19:46 »
Blev lite sent med bilden, men så här är hålet till växellådan. Från det hålet har det kommit ner spån vidare in i motorn.
https://www.dropbox.com/s/z22guiypwrz7hq0/20121105_154622.jpg?m

 


Online just nu.

163 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Tirill, ra,
Flest online idag: 171. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för på lördag är det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme