Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Nybörjarfrågor  (läst 3420 gånger)

Utloggad Jerpa

Nybörjarfrågor
« skrivet: 19 oktober 2012 kl. 09:30:12 »
Fick hem en ny kvf650 -12 igår. För det första så var den större än vad jag trodde, bra eller dåligt vet jag inte.

Frågor.. Hur länge ska man köra på choken, efter ca 5min dör den om jag stänger av choken. Var runt 10 grader hela dan.

Om jag lägger i L och släpper "kopplingen" så börjar den rulla/köra i 3-5km/h, ska den göra det?

Kommer säkert fler frågor, har inte kört styrdrivet sen mopeden för ca 16 år sen.

Utloggad toyboy

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2012 kl. 09:54:23 »
Det där med choken är knepigt! Den ska ju inte behövas när motorn blir varm!! Är det en ny hoj så be dom titta på det som garantiärende!!
Dinli 450!

Utloggad asko

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2012 kl. 23:18:04 »
 :djump: Oh!! tänk om man fick uppleva sin första atv gång på gång !!! njut ,prova ,smek , kör ,! Grattis!

Utloggad Hydro

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2012 kl. 08:54:18 »
Vilken "koppling" du släpper vet jag inte, dock skall den inte röra sig när växel ligger i på tomgång.
Kopplingen du hittat kanske är en broms...?
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad rally nizze..

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2012 kl. 08:57:26 »
Kopplingen du hittat är bakbromsen samt hand bromsen. Tomgången kan du justera det sitter ett vred på den vänstra sidan vid dragstarten som du kan skruva på den höjer och sänker tomgången, lycka till
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo V70 2.4D 07
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Jerpa

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2012 kl. 14:10:19 »
Kopplingen du hittat är bakbromsen samt hand bromsen. Tomgången kan du justera det sitter ett vred på den vänstra sidan vid dragstarten som du kan skruva på den höjer och sänker tomgången, lycka till
Tack för alla svar.
Kopplingen kanske är väl ordval, men vänster handtag iaf.

Idag hade jag en skogsmulle som var och tittade på den, men vi blev inte så mycket klokare.
Däremot hittade vi den lilla svarta skruvreglaget som sitter på vänster sida, framför motorn. Sen ser ju ut att gå mot förgasarn och allt annat.
Motsols skulle höja tomgången, hände inte ett jota på 5 varv. Skruvade tillbaka 5 varv men ingen skillnad. Den tvärdör vid gassläpp.

Har jag lite gas konstant så är det som det ska.
Nu hade vi den igång i ca 10-15min, vi turades om att smågasa. ()p
Sen var jag och körde ca 5km. Då kunde jag iaf stänga av choken.
Men när jag skulle lägga i annan växel så dog den då jag inte hade en tredje hand. En på handtaget, en på gasen... och den tredje till att växla.
Så jag måste typ starta den varje gång jag byter mellan tex Hög och back. Kommer bli jobbigt när man ska ploga.
Tycker den även bluddrar när man kör sakta, både L/H. Kör jag i 30+ är det som vanligt men så fort jag släpper gasen börjar det bluddra och röka. Min vän tänkte sig att den fick för mycket soppa.

Lingvalls på Kryddstigen i Gävle tyckte det var konstigt att de inte har kört och kontrollerat maskinen innan leverans. De tyckte att jag skulle prova att köpa nån röd flaska (ca 260kr) och blanda en skopa/tank, för att rengöra systemet utifall den hade "dammat igen" om det bara har stått.

Min skogsmulle till vän, han som hittills i 5 år hjälpt mig i skogen, antog att det kanske tar tid att köra in den. Men att tomgången skulle gå ner mer senare och då dör den ju ännu tidigare...

Har ringt säljaren i Sundsvall (Northbike) men får inte tag på honom eller verkstaden, och i Umeå höll de bara på med tvåhjuiligt och vågade inte komma med förslag.

Så där är jag. Har ingen lust att åka till Sundsvall då jag bor i Gävle. Har inget släp heller...

Utloggad Pv544

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2012 kl. 22:10:38 »
Ta bild och lägg in om du är osäker på vad du menar eller om du inte vet om du är på rätt ställe och skruvar.

Tomgången borde ju gå upp om du skruvar in skruven.
Choken ska du bara behöva någon minut i början.

Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Hydro

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2012 kl. 22:31:43 »
...jag måste typ starta den varje gång jag byter mellan tex Hög och back. Kommer bli jobbigt när man ska ploga...

Jisses.........

Jag tycker inte du skall göra någonting mer än att lämna in den till en återförsäljare, kontakta dem för hur ni skall lösa saken.

Där får han fixa så den funkar, för denna verkar ju ha massa småfel och så skall det inte vara.
Man skall kunna växla utan problem, inget skall bluddra, den skall starta utan att ha choken aktiv i flera minuter osv.... det är ju bara oktober än!
I februari skulle du ju isf aldrig kunna stänga av choken....
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Jerpa

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2012 kl. 15:09:01 »
Hallå där igen. Idag gjorde jag ett nytt försök, med 8 grader i luften.
Vred vredet 1,5 varv åt höger och denna gång gick tomgången upp.
Kunde även dra ur choken tidigare idag. Efter att ha kört ca 6km och kom hem igen gick den på tomgång. Men då hade jag skruvat lite mer. Har även läst/provat mig fram till att fotpedalen på höger sida är samma sak på vänster handtag.

Däremot fortsätter den småbluddra/poffa när jag kör i runt 8-10km/h. De vita/ljusgrå avgaserna ser jag dock inte lika bra längre. Så det är väl till det bättre.
Skrev iaf till säljaren i går kväll/natt.
Men fortsätter det i den här takten så känns det som det mesta kommer jobba bort sig själv. Men känns ändå mysko på en ny maskin.

************************

En helt annan fråga, ang plogen.
Har frontmonterad och har fått i de två sprintarna som håller i själva ramen, men (var)/hur sätter jag fast kroken.

Drar jag ur sprinten så kan jag fälla upp en plastmojäng som jag ser att de har provat. Men än hur jag drar vinschen så får jag inte wiren att gå där.
Har även sett plogen monterad då Northbike la upp bilden på facebook. Dock snett framifrån så kroken såg jag aldrig. (Har bara lagt upp sprint-bygeln för att visa att den finns.) Hakade jag i sprinten så kunde jag föra plogen upp o ner, men vad har den där plastmojängen till? Wire:n ligger inte ens i den, utan muttern ligger på där.

Utloggad Jerpa

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2012 kl. 15:45:08 »
Bah, sitter själv på ett annat forum som moderator och ber dem söka på forumet.
"Warn plogfäste" och visa bilder på google löste ju det hela. Kom även tillbaka hit... http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31393.0

Utloggad Jerpa

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2012 kl. 08:46:15 »

Då har man kört lite mer och saker o ting börjar fungera som de ska.
Choken behövs nu bara ett tag. Var 2grader i går kväll.
Tomgången börjar inta sitt rätta läge. Sällan jag behöver vara på den nu.
Plogen har jag fått på plats två gånger (övar lite) och nu ligger plasttrissan rätt. Upplever inte att den går fort/sakta ner. Märks kanske bättre vid riktig plogning.

Nu är det bara fritid och snö/is som fattas.

Utloggad Näräventyr

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2012 kl. 12:09:10 »
Grattis till nya hjulingen!
Visst är det kul att lära sig nya saker och vad bra att det finns sådana här forum att få tips och hjälp från:)
Jag hade en Kawa tidigare och jag tyckte den var lite tjurig att starta, lite känslig på choken.
Ett litet tips jag kan bidra med trots min ringa erfarenhet av ATV är att om du ställer in den i garaget när den är blöt så kan du lyfta av dynan så slipper du kondens och fukt som står kvar där under.
I övrigt är det nog bara att köra och ha kul:)
Nu mer har jag en MC-regad J-Max som jag kan köra på gatorna med och det saknade jag med Kawan.
En sak till!
Jag fyllde på mer luft i framdäcken när jag plogade, de blev nästan helt platta av vikten annars.
//Micke
Stora pojkar Stora leksaker

 


Online just nu.

151 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Honda-Robban, qbtq,
Flest online idag: 173. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme