Låter ju så där. Men har du rätt att kräva tillbaka pengarna?Frånhttp://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892CiteraOm det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?Om det är något fel på din vara kan du: * kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad. * kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara. * kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet. * häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka. * hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.Jag är ingen jurist, men jag tolkar det som att köparen inte kan välja fritt vilken form av ersättning utan att säljaren i första hand ska skicka en ny produkt. Som jag förstod det är det just vad de gjort? Sen har de, dessutom, erbjudit dig att sälja maskinen för att du ska få ut pengarna. Något de ännu inte lyckats med iofs, men inget som krävs av dem enligt lagen.Trist att du har problem men jag tycker inte att fallet är solklart. Synpunkter kan man ha på den bristfälliga informationen, om vad som ska hända, du har fått. Men av vad jag läser verkar de ha följt de regler som gäller och lite till. Men jag kanske har missat något...Nu kanske det muttras om att jag är jävig för att Denada är en av mina sponsorer. Kanske är möjligt att jag är, men det förändrar inte de lagar som finns. Åter med reservation för feltolkning, då jag inte är jurist.Dock tycker jag man ska vänta med lynchningen tills man haft en chans att höra bägge sidor./Jocke
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?Om det är något fel på din vara kan du: * kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad. * kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara. * kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet. * häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka. * hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.