ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Uppgradera från 500 till 600 cc
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 9 [10] 11 ... 89   Gå ned

Författare Ämne: Uppgradera från 500 till 600 cc  (läst 210363 gånger)

Utloggad Rickard J

  • Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1087
  • Total likes: 52
  • Kön: Man
  • En motor utan turbo, suger...
    • Visa profil
Rickard J
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #108 skrivet: 21 december 2012 kl. 21:41:00 »
Om du är intresserad av att byta till 600cc så kan jag hjälpa dig. Det är inte svårt. Det som är jobbigt är att täta hålen i toppen. Resten är som att byta vilken kolv å cylinder som helst. Bara fråga så ska jag förklara hur man gör :)
Anmäl till moderator   Loggat
CF 500 BE - 11 TURBO INTERCOOLER
600 cc cylinder, Smidd kolv
Olje kyl (Vatten/olja)
Höjt oljetryck
Kopplingslös
Bussning i vevstaken
2" avgassystem
Programmerbar tändning och insprutning från Civinco
Intercooler
Portad topp
Moddad sekundär variator
Heltäckande hasplåt
Höjd 8 cm bak
Breddad 3 cm bak
Höjd 4 cm fram

Utloggad Rickard J

  • Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1087
  • Total likes: 52
  • Kön: Man
  • En motor utan turbo, suger...
    • Visa profil
Rickard J
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #109 skrivet: 26 december 2012 kl. 10:56:59 »
Har igår och idag varit ute å mappat maskinen. Det verkar som att jag har för hög kompression. Det spelar ingen roll hur mycket jag sänker ändningen. Den vill spika ändå. Bränslekurvan ser bra ut nu iallafall. Verkar som att jag får riva ner toppen igen å fräsa ett större förbränningsrum...  :-\
Anmäl till moderator   Loggat
CF 500 BE - 11 TURBO INTERCOOLER
600 cc cylinder, Smidd kolv
Olje kyl (Vatten/olja)
Höjt oljetryck
Kopplingslös
Bussning i vevstaken
2" avgassystem
Programmerbar tändning och insprutning från Civinco
Intercooler
Portad topp
Moddad sekundär variator
Heltäckande hasplåt
Höjd 8 cm bak
Breddad 3 cm bak
Höjd 4 cm fram

Utloggad Dr Mumin

  • Drömmer om en Monstra Ax 300 Kamelryttar edition med extra Bling
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 345
  • Total likes: 0
  • Tänker Sol i allt elände...
    • Visa profil
Dr Mumin
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #110 skrivet: 26 december 2012 kl. 13:33:05 »
Antar du redan gått upp från 95 till typ vpower soppa?
Anmäl till moderator   Loggat
Ja en klämmig signatur ska man ju ha....

Utloggad Rickard J

  • Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1087
  • Total likes: 52
  • Kön: Man
  • En motor utan turbo, suger...
    • Visa profil
Rickard J
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #111 skrivet: 26 december 2012 kl. 13:42:51 »
Citat från: Dr Mumin skrivet 26 december 2012 kl. 13:33:05
Antar du redan gått upp från 95 till typ vpower soppa?

Nej. Det har jag inte. Vill att maskinen skall kunna gå på 95. Men förbränningsrummet är ju mindre på 500:an än vad det är på 600:an. Jag tänkte först att det bidrar ju bara till högre kompression. Men det verkar ha blivit FÖR högt. Så jag ska ta bort lite av sqvish kanterna och göra förbränningsrumet större.
Den spikar annars :(
Anmäl till moderator   Loggat
CF 500 BE - 11 TURBO INTERCOOLER
600 cc cylinder, Smidd kolv
Olje kyl (Vatten/olja)
Höjt oljetryck
Kopplingslös
Bussning i vevstaken
2" avgassystem
Programmerbar tändning och insprutning från Civinco
Intercooler
Portad topp
Moddad sekundär variator
Heltäckande hasplåt
Höjd 8 cm bak
Breddad 3 cm bak
Höjd 4 cm fram

Utloggad Holtan

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 105
  • Total likes: 4
    • Visa profil
Holtan
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #112 skrivet: 26 december 2012 kl. 23:40:45 »
Alltid är det något, man får aldrig vara riktigt nöjd :banghead:. Men hur vet du hur mycket som skall tas bort, kör du på känsla??
Kan du inte bara sätta en extra toppblockspackning eller göra en egen som är tjockare än originalet?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Rickard J

  • Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1087
  • Total likes: 52
  • Kön: Man
  • En motor utan turbo, suger...
    • Visa profil
Rickard J
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #113 skrivet: 27 december 2012 kl. 00:10:32 »
Min kväll:

Kom hem kl. 8.
La sonen
Ut i garaget å rev ner en helt ihopsatt 4 hjuling
Bort med toppen
Porta förbränningsrummet
Sätt ihop allt igen
Starta

Motorn blev mer lättstartad och lugnare. Har inte provkört än. Är ensam med sonen, och kan inte lämna honom ensam...

Vitsen med portningen var dels att sänka kompressionen, och att få bort alla vassa kanter som kan ge spikningar.

Så här blev resultatet:

* Före.jpg (62.61 kB, 700x525 - visat 688 gånger.)

* Efter.jpg (56.69 kB, 700x525 - visat 684 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
CF 500 BE - 11 TURBO INTERCOOLER
600 cc cylinder, Smidd kolv
Olje kyl (Vatten/olja)
Höjt oljetryck
Kopplingslös
Bussning i vevstaken
2" avgassystem
Programmerbar tändning och insprutning från Civinco
Intercooler
Portad topp
Moddad sekundär variator
Heltäckande hasplåt
Höjd 8 cm bak
Breddad 3 cm bak
Höjd 4 cm fram

Utloggad Rickard J

  • Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1087
  • Total likes: 52
  • Kön: Man
  • En motor utan turbo, suger...
    • Visa profil
Rickard J
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #114 skrivet: 27 december 2012 kl. 00:14:16 »
Citat från: Holtan skrivet 26 december 2012 kl. 23:40:45
Alltid är det något, man får aldrig vara riktigt nöjd :banghead:. Men hur vet du hur mycket som skall tas bort, kör du på känsla??
Kan du inte bara sätta en extra toppblockspackning eller göra en egen som är tjockare än originalet?

Jag kör på känsla :)

Tjockare packning kan hjälpa lite. Men jag vill minska sqvish kanterna som kan ge spikningar.
Anmäl till moderator   Loggat
CF 500 BE - 11 TURBO INTERCOOLER
600 cc cylinder, Smidd kolv
Olje kyl (Vatten/olja)
Höjt oljetryck
Kopplingslös
Bussning i vevstaken
2" avgassystem
Programmerbar tändning och insprutning från Civinco
Intercooler
Portad topp
Moddad sekundär variator
Heltäckande hasplåt
Höjd 8 cm bak
Breddad 3 cm bak
Höjd 4 cm fram

Utloggad Rickard J

  • Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1087
  • Total likes: 52
  • Kön: Man
  • En motor utan turbo, suger...
    • Visa profil
Rickard J
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #115 skrivet: 27 december 2012 kl. 22:00:15 »
Första provturen med portat förbränningsrum avklarad. Man kan säga att jag har fått en ny maskin igen :)

Inga spikningar och motorn går rent å fint. Å med ett jävla drag. Å då har jag inte höjt tändningen än  :D

Ska ut på en mer ordentlig testkörning imon.

Fortsättning följer... ;)
Anmäl till moderator   Loggat
CF 500 BE - 11 TURBO INTERCOOLER
600 cc cylinder, Smidd kolv
Olje kyl (Vatten/olja)
Höjt oljetryck
Kopplingslös
Bussning i vevstaken
2" avgassystem
Programmerbar tändning och insprutning från Civinco
Intercooler
Portad topp
Moddad sekundär variator
Heltäckande hasplåt
Höjd 8 cm bak
Breddad 3 cm bak
Höjd 4 cm fram

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #116 skrivet: 27 december 2012 kl. 22:09:50 »
Bra jobbat!
Kul att det ser lovande ut!
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pelle_jkpg

  • Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8570
  • Total likes: 107
    • Visa profil
Pelle_jkpg
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #117 skrivet: 27 december 2012 kl. 23:31:10 »
Jättekul tråd att följa!
Hade jag haft resurser och plats hade jag försökt med liknade projekt :)
Men jag lever ut genom dig sålänge ;)

Keep up the work! ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Rickard J

  • Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1087
  • Total likes: 52
  • Kön: Man
  • En motor utan turbo, suger...
    • Visa profil
Rickard J
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #118 skrivet: 27 december 2012 kl. 23:32:43 »
 O0  Det bjuder jag på ;)
« Senast ändrad: 27 december 2012 kl. 23:34:16 av Rickard J »
Anmäl till moderator   Loggat
CF 500 BE - 11 TURBO INTERCOOLER
600 cc cylinder, Smidd kolv
Olje kyl (Vatten/olja)
Höjt oljetryck
Kopplingslös
Bussning i vevstaken
2" avgassystem
Programmerbar tändning och insprutning från Civinco
Intercooler
Portad topp
Moddad sekundär variator
Heltäckande hasplåt
Höjd 8 cm bak
Breddad 3 cm bak
Höjd 4 cm fram

Utloggad Rickard J

  • Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1087
  • Total likes: 52
  • Kön: Man
  • En motor utan turbo, suger...
    • Visa profil
Rickard J
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #119 skrivet: 28 december 2012 kl. 10:51:30 »
Då har man höjt tändningen nu. Från 25 grader max till 32 grader max. En skillnad på 7 grader som förvandlade maskinen till ett odjur :)
Tror att det skulle gå att höja lite till, men det är minus 6 grader ute nu. Så om jag höjer tändningen nu, så kanske den spikar när det blir varmare. Men F____N va den går nu :)

Ska ut på tur med ett par vänner i skogen å testa den mer "off road" nu. Får se om den går å köra med eller om den blivit för hetsig ;)
Anmäl till moderator   Loggat
CF 500 BE - 11 TURBO INTERCOOLER
600 cc cylinder, Smidd kolv
Olje kyl (Vatten/olja)
Höjt oljetryck
Kopplingslös
Bussning i vevstaken
2" avgassystem
Programmerbar tändning och insprutning från Civinco
Intercooler
Portad topp
Moddad sekundär variator
Heltäckande hasplåt
Höjd 8 cm bak
Breddad 3 cm bak
Höjd 4 cm fram

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 9 [10] 11 ... 89   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Uppgradera från 500 till 600 cc
 


Online just nu.

622 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 680. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info