Jag har foto på mitt kort, betyder det att jag får köra ATV också? Jag tog mitt kort i vintras
Nej! Läs om läs rätt, skoterkort tagna före 1 okt 2009 gäller både atv och snöskoter. Men förnyas det inte till det nya kortet med foto innan den 31 dec 2012 så kommer det bara att gälla snöskoter där efter.Men är det ingen som tagit förarbeviset för Terränghjuling och kan berätta lite vad kursen innehåller?
Okej missade det förlåt...
Det var inte meningen att låta otrevlig Förstår att dessa regler är svåra att sätta sej in i och förstå när dom som skrivit dom knappt verkar förstå själva..
Jag har tagit båda.Det är i stort sätt samma sak. Bara lite andra frågor på hjuling kontra snöskoter.Uppkörningen där jag var bestod av att åka en bana några varv i skogen samt lite på grusväg. Sedan fick vi backa en liten bit. Jag har ju kört en del under ett antal år så det var ju inga problem så jag hjälpte läraren istället. Iom att jag tog med min egen hjuling så fick jag dessutom lite rabatt. Betalade 1800 för min dotter och 1500 för mig. Är det värt det? Nja, jo. Vi kör ju inte olovligt iallafall. Sedan kostar det 1800 i böter om du kör terrängreg på allmän väg. Men det får jag ta när det kommer. Kör mest på vår gård.
lite trög kanske men men.. det här förarbeviset ni pratar om till ATV? om jag tar det får jag alltså köra atv i skogen och det? alltså efter skoterleder och köra timmer medmera? Jag har skoterkort som jag tog 2011 men det gills ju inte till atv ,men är det 16 års åldersgränns till atv? om man kör med b-kort en vägreggad atv i skogen får man göra det?
Man får aldrig köra i skogen utan syfte.Terrängreg. används mest av markägare då man får åka på sin mark och imellan dem.Traktorreg får köras på väg i begränsad hastighet. (som en traktor)ok tackar då vet jag, då känns det onödigt att ta kortet för mig eftersom jag sällan jobbar med 4hjulingenVägreg får köras fritt på allmänna vägar precis som MC.