ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Olja
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Olja  (läst 4257 gånger)

Utloggad berra_88

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Dinli 450cc -07
    • Visa profil
berra_88
Olja
« skrivet: 6 augusti 2012 kl. 22:00:52 »
Jag som då är ny på ämnet fyrhjulingar och allt sånt här undrar om man kan ha vanlig olja som man har i en bil. Tex 5-30 olja eller är det speciell olja för dessa racing maskiner :) Har en Dinli 450 -07!!

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pelle_jkpg

  • Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8570
  • Total likes: 107
    • Visa profil
Pelle_jkpg
SV: Olja
« Svar #1 skrivet: 6 augusti 2012 kl. 22:12:44 »
Citat från: berra_88 skrivet  6 augusti 2012 kl. 22:00:52
Jag som då är ny på ämnet fyrhjulingar och allt sånt här undrar om man kan ha vanlig olja som man har i en bil. Tex 5-30 olja eller är det speciell olja för dessa racing maskiner :) Har en Dinli 450 -07!!

Ja det är speciell olja. Annars kommer kopplingen snart börja slira eller bete sig allmänt konstigt.

Du ska ha en olja märkt med JASO dessa är gjorda för våtlamellkoppling. Kostar inte så mycket mer än vanlig olja. Men vill du ha det bästa (av min åsikt)  Castrol GPS 10w-40
Anmäl till moderator   Loggat
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
Onlyhenke
SV: Olja
« Svar #2 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 09:34:12 »
Måste bara få skriva att jag har aldrig kört annat än vanlig motorolja i min från ny och den har gått drygt 1000 mil och inte slirar då kopplingen. Däremot har jag vait noga  med att byta ofta mellan 100-130 mil, även oljefilter.
Så det jag menar är att det funkar även med vanlig motorolja men köp en bra dyr helsyntetisk motorolja så kan du känna dig tryggare. (kan funka med billiga också men då vet man inte lika lätt vad man får)
Jag kör på helsyntet från agrol som klarar hög komp och vrid (gjord för dieselmotorer)
Anmäl till moderator   Loggat
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

Utloggad Pelle_jkpg

  • Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8570
  • Total likes: 107
    • Visa profil
Pelle_jkpg
SV: Olja
« Svar #3 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 12:30:29 »
Jag skulle ändå inte rekommendera det. Visst vill man spara 50 kr så är det ju ett alternativ. Men jag slängde i vanlig olja i min LTZ och kopplingen släppte inte helt så det small i växlarna. tog 3-4 oljebyten innan det blev bra igen! 
Anmäl till moderator   Loggat
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Rapid1234

  • Skit i framhjul du har ju bakhjul
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 409
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Sparkonto i all ära, men vad gör det när du e död.
    • Visa profil
Rapid1234
SV: Olja
« Svar #4 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 12:54:29 »
Citat från: Onlyhenke skrivet  7 augusti 2012 kl. 09:34:12
Måste bara få skriva att jag har aldrig kört annat än vanlig motorolja i min från ny och den har gått drygt 1000 mil och inte slirar då kopplingen. Däremot har jag vait noga  med att byta ofta mellan 100-130 mil, även oljefilter.
Så det jag menar är att det funkar även med vanlig motorolja men köp en bra dyr helsyntetisk motorolja så kan du känna dig tryggare. (kan funka med billiga också men då vet man inte lika lätt vad man får)
Jag kör på helsyntet från agrol som klarar hög komp och vrid (gjord för dieselmotorer)
oj du har nog haft rejäl tur, det är VIKTIGT att det är en jaso märkt olja när du har våtlameller.
Citat från: berra_88 skrivet  6 augusti 2012 kl. 22:00:52
Jag som då är ny på ämnet fyrhjulingar och allt sånt här undrar om man kan ha vanlig olja som man har i en bil. Tex 5-30 olja eller är det speciell olja för dessa racing maskiner :) Har en Dinli 450 -07!!


vad du än gör så snåla inte med att köpa biltema olja, själv kör jag på valvoline olja och det blir ungefär 40kr dyrare vid varje byte och det kan man leva med när man vet att det är en RIKTIG olja du får.

Anmäl till moderator   Loggat
Raptor 700R (SE) US Bitch Edition -07
HMF Helsystem
PcV Fuel & Ignition
Högkompskolv 11:1
Hotcams steg 3
Pro Design Intake Kit
16/30 Drev
Mappad på Yamaha Center Hbg 63,3hk på hjulen

......................
Honda Trx 420fe -11 Mud edition ++ Såld
Raptor 660 -05a Såld
Smc 250 -05a Såld, Tur man blev av med kinamöget!!

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
Onlyhenke
SV: Olja
« Svar #5 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 14:39:57 »
Som sagt har andra jag känner som kör med vanlig bilolja i sin dinli (1000 mil) som heller inte har problem med att växlar smäller eller att den slirar så där håller jag  inte med, vad det är för skitlameller i en ltz vet jag inte men dem är väl känsliga eller nått.
Så jag skriver av egen erfarenhet och jag kör inte på någon billig olja så att jag sparar (jag kör på en olja jag tror på och som gett mig många timmar med min maskin utan problem)
Ska även tillägga att jag har även slirat och fiskört då jag plogat med maskinen och sånt sliter extra hårt  på lameller då motorn även går extra varmt då den inte får fartkylning.
Så det verkar då inte sitta skräp lameller i dinlin.
Olja är en hel vetenskap och tro mig att jag läste på när jag gjorde mina val av olja.
Jag kör även när det är -20 och då brukar inte mc olja vara lika bra (kallstarter)
 
Anmäl till moderator   Loggat
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

Utloggad Rapid1234

  • Skit i framhjul du har ju bakhjul
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 409
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Sparkonto i all ära, men vad gör det när du e död.
    • Visa profil
Rapid1234
SV: Olja
« Svar #6 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 14:48:48 »
Citat från: Onlyhenke skrivet  7 augusti 2012 kl. 14:39:57
Som sagt har andra jag känner som kör med vanlig bilolja i sin dinli (1000 mil) som heller inte har problem med att växlar smäller eller att den slirar så där håller jag  inte med, vad det är för skitlameller i en ltz vet jag inte men dem är väl känsliga eller nått.
Så jag skriver av egen erfarenhet och jag kör inte på någon billig olja så att jag sparar (jag kör på en olja jag tror på och som gett mig många timmar med min maskin utan problem)
Ska även tillägga att jag har även slirat och fiskört då jag plogat med maskinen och sånt sliter extra hårt  på lameller då motorn även går extra varmt då den inte får fartkylning.
Så det verkar då inte sitta skräp lameller i dinlin.
Olja är en hel vetenskap och tro mig att jag läste på när jag gjorde mina val av olja.
Jag kör även när det är -20 och då brukar inte mc olja vara lika bra (kallstarter)
du har som sagt haft tur, om du inte tror oss så får du väll ändå tro på dom som tillverkar din motor (subaru då i ditt fall) och dom säger att där ska vara en riktig jaso olja i den,
förr i tiden så hade man en form av torrkoppling på vissa motorcyklar och då körde man på vanlig motorolja.
ltz har definitivt inga sämre lameller än vad subaru motorn har.
och läst på har du ju absolut inte gjort om du nu tog en olja som tillverkaren absolut inte rekommenderar.
Anmäl till moderator   Loggat
Raptor 700R (SE) US Bitch Edition -07
HMF Helsystem
PcV Fuel & Ignition
Högkompskolv 11:1
Hotcams steg 3
Pro Design Intake Kit
16/30 Drev
Mappad på Yamaha Center Hbg 63,3hk på hjulen

......................
Honda Trx 420fe -11 Mud edition ++ Såld
Raptor 660 -05a Såld
Smc 250 -05a Såld, Tur man blev av med kinamöget!!

Wingman

  • Gäst
Wingman
SV: Olja
« Svar #7 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 15:09:23 »
I en bilmotor vill man ha så lite friktion (energiförlust) som möjligt, men en bilmotor  innehåller ej heller koppling och växellåda ihop. Det är det som MC-oljornas normer  reglerar så att inte kopplingar i oljebad börjar slira orsakade av tillsatser som ej är godkända för MC-motorer. Är dock ingen professor i det hela, men det är såvitt jag känner till iallafall =)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
Onlyhenke
SV: Olja
« Svar #8 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 21:37:01 »
Citat från: Rapid1234 skrivet  7 augusti 2012 kl. 14:48:48
du har som sagt haft tur, om du inte tror oss så får du väll ändå tro på dom som tillverkar din motor (subaru då i ditt fall) och dom säger att där ska vara en riktig jaso olja i den,
förr i tiden så hade man en form av torrkoppling på vissa motorcyklar och då körde man på vanlig motorolja.
ltz har definitivt inga sämre lameller än vad subaru motorn har.
och läst på har du ju absolut inte gjort om du nu tog en olja som tillverkaren absolut inte rekommenderar.
Jag vet inte riktigt varför du skriver att jag har haft tur då det är så alvarligt fel jag gjort och att det inte borde funka. (är ju inte ensam heller så då måste det vara tur att vi kör dinli)
O ja jag vet att det är skillnad mellan våtkopplingsolja och inte, men i detta fallet med dinlis lameller är det inte lika känsligt, och jag skrev att jag gör kallstarter ibland runt -15-20 grader. Det är däremot väldigt viktigt att göra korta intervaller på byte av olja när man inte kör jaso
När jag hade min smc 250 var det skillnad då den  inte ville ha vanlig olja. så skillnad på lameller är det ju tydligen  ;)
Tror ni mig inte så får ni väl komma å testa min maskin å se om den smäller i växlarna eller slirar på kopplingen.
Har även nu bytt motor till en som gått lite(fick tag i en billigt) och kör på samma olja i den och den mår då lika bra efter 300 mil. (bytte inte för att den förra var dålig mer än att jag skulle byta kamkedja på den)
Jag har däremot inte sagt att det är dåligt med jaso olja men sade att det inte var lika känsligt(gällande dinli), så ni kör vad ni vill.
Ska nog tillägga att det kan skilja mellan olika tillverkare av oljor och det kan avgöra hur bra det funkar, så åter igen testa och se, funkar det inte så byt till jaso olja som är ett tryggare  val(ingen tvekan om det och har aldrig påstått annat).
Bättre att byta olja en gång för mycket än en gång för lite
Hittade inte tidigare en 5-40 mcolja men ser nu att det finns så det passar bättre för kallstarter då jag prioriterade detta. Tidigare bytte jag vinter- och sommarolja nu kör jag vinterolja hela året.
Känns väl lite så där om jag skulle börja köra mcolja nu i maskinen då jag vet att den förra höll så bra, (även andras) och man vet inte vad man får ut från maskinen med annan olja. ;) 
ja vi får se och jag får väl återkomma om den börjar hugga eller slira eller nått, om jag byter.
 
 
Anmäl till moderator   Loggat
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

Utloggad tomas l

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
tomas l
SV: Olja
« Svar #9 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 23:57:06 »
att köra på bilölja är inte fel om maskinen är vattenkyld
men de ämnen som oljebolaget har tillsatt för att tillgodose att våtlamellen inte
tappar sin funktion har dom inte gjort för att det är kul att slabba i olika medel i oljan utan för att motortillverkaren begär det för att det krävs just den tillsattsen för att kopplingen skall fungera klanderfritt så att frångå detta krav är ej att rekomendera
om man gör det ändå så är det inte på grund av vishet utan av andra orsaker
men när problemet dyker upp så bör man ej bli förvånad.
sen skall tilläggas att det finns liknande tillsattser som kan ha så gott som samma verkan i motoroljan så det kan vara så att den olja som används i detta fall ej behöver vara skadlig för lamellen bara att den heter något annat.
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Olja
 


Online just nu.

672 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 715. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info