Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Få ner dB nivån.  (läst 11206 gånger)

Utloggad Pelle_jkpg

Få ner dB nivån.
« skrivet: 21 juli 2012 kl. 16:21:24 »
Hej på er alla gasglada!

Då samtliga i samhället Huskvarna fick gå hem och byta underkläder efter jag åkt en sväng så valde jag att dämpa om min slutburk.

Jag hade gjort ett tidigare försök med biltemas ljuddämpningsmatta. Men den va puts väck nu ca 20 mil senare....

Så jag hörde mig om lite och lät geniknölarna jobba. Så det slutade med en resa till biltema och ica maxi.

Där inhandlades tesil (eller va man använder dom till) och ull för spisrengöring ex.

Detta monterades enligt min fina bild som jag har illustrerat i paint.

Resultat.  (mätt med dB app på telefonen)
Före 84dB (stämmer inte ett skit men vill se skillnaden)
80 dB med bara tesil och ingen ull (samt att de vassa knallarna dämpades)
76db med ullen och sil. Och nu är det mer dovt muller än innan så det va närmare crossljud.

Det som jag däremot blev mycket förvånad över vid provkörning var att det var en klart märkbar effektökning! Tidigare låg varven på 7300-7400rpm vid fullt pådrag.  Nu ökade det till 7600 rpm som är optimalt för full acc på renegade med efi-box och slipon.

 
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Emil^

SV: Få ner dB nivån.
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2012 kl. 16:28:57 »
Hej på er alla gasglada!

Då samtliga i samhället Huskvarna fick gå hem och byta underkläder efter jag åkt en sväng så valde jag att dämpa om min slutburk.

Jag hade gjort ett tidigare försök med biltemas ljuddämpningsmatta. Men den va puts väck nu ca 20 mil senare....

Så jag hörde mig om lite och lät geniknölarna jobba. Så det slutade med en resa till biltema och ica maxi.

Där inhandlades tesil (eller va man använder dom till) och ull för spisrengöring ex.

Detta monterades enligt min fina bild som jag har illustrerat i paint.

Resultat.  (mätt med dB app på telefonen)
Före 84dB (stämmer inte ett skit men vill se skillnaden)
80 dB med bara tesil och ingen ull (samt att de vassa knallarna dämpades)
76db med ullen och sil. Och nu är det mer dovt muller än innan så det va närmare crossljud.

Det som jag däremot blev mycket förvånad över vid provkörning var att det var en klart märkbar effektökning! Tidigare låg varven på 7300-7400rpm vid fullt pådrag.  Nu ökade det till 7600 rpm som är optimalt för full acc på renegade med efi-box och slipon.

Orsaken till att den gick bättre efter det måste väl ha varit för att den andades alldeles för bra innan?  :)

Utloggad Gummiankan

  • If u have no balls u can not hurt them!
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 819
  • Totalt antal gillanden: 0
  • Kön: Man
  • följ mig på ( Outlander 800 max projekt )
    • Visa profil
SV: Få ner dB nivån.
« Svar #2 skrivet: 21 juli 2012 kl. 16:32:59 »
Jag skulle ha inredningen till en butik ritad, hjälper du  :)
Outlander 800r max Ltd -09
Lifan 250 St -05 street projekt såld
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=42329.msg379158#msg379158

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Få ner dB nivån.
« Svar #3 skrivet: 21 juli 2012 kl. 16:35:37 »
Jag skulle ha inredningen till en butik ritad, hjälper du  :)

Det vet du ;)  Fast jag tar fullt konsultpris. Sen skulle jag behöva paint pro också ;)  :lol:
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Nollander

SV: Få ner dB nivån.
« Svar #4 skrivet: 21 juli 2012 kl. 18:40:49 »
Har gjort liknande på min ltz. Fast bara te silen där bak, vart stor skillnad på tomgång och normal körning. Mycke tystare, men brölar på rejält vid fullgas..
Suzuki LTZ 400 -07

Utloggad Darkdog

SV: Få ner dB nivån.
« Svar #5 skrivet: 21 juli 2012 kl. 19:47:33 »
Man kan sätta in 2 st kryss i dämpen då får du ner "smatter" ljudet som låter högt men inte rytet.
Dinli 450 Street -12
BB 250 -08 Såld

Utloggad Rooz

SV: Få ner dB nivån.
« Svar #6 skrivet: 31 juli 2012 kl. 19:28:39 »
Man kan sätta in 2 st kryss i dämpen då får du ner "smatter" ljudet som låter högt men inte rytet.

jo det gjorde ju redan raggarna på 70 talet raka rör från v8 an med ett kryss i slutet för att ändra ljudet.
Kör: Suzuki GT 750K

Utloggad hell-man

SV: Få ner dB nivån.
« Svar #7 skrivet: 2 augusti 2012 kl. 17:08:01 »
En helt ny värld öppnar ju sig när man kan köpa fyrhj-tillbehör på ica-kortet. Då behöver man ju inte oroa sig över att hobbykontot ska belastas! ;)
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Få ner dB nivån.
« Svar #8 skrivet: 2 augusti 2012 kl. 18:04:53 »
En helt ny värld öppnar ju sig när man kan köpa fyrhj-tillbehör på ica-kortet. Då behöver man ju inte oroa sig över att hobbykontot ska belastas! ;)

Bra tanke! Problemet i mitt fall är att alla utgifter i hushållet går från mitt lönekonto  :-\
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad hell-man

SV: Få ner dB nivån.
« Svar #9 skrivet: 2 augusti 2012 kl. 22:37:43 »
Bra tanke! Problemet i mitt fall är att alla utgifter i hushållet går från mitt lönekonto  :-\
Jojo, men det blir ju inte så svart på vitt, när man smyger ner lite atv-tillbehör bland mjölkpaketen! Du har väl ingen som lusläser kvitton hemma?
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Britsmar

SV: Få ner dB nivån.
« Svar #10 skrivet: 2 augusti 2012 kl. 22:49:56 »
Jojo, men det blir ju inte så svart på vitt, när man smyger ner lite atv-tillbehör bland mjölkpaketen! Du har väl ingen som lusläser kvitton hemma?
Bäst är ju extraknegen som ger småskrammel i fickan, då blir det ingen kvitton :D (eller powermadd tillbehör som ger rabatt på mammas (svärmors?) raptor väskor!)  :whip:
braaaaaa braaaaaa braaap
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46744.0 - Världens snabbaste fyrhjuling

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44317.0 - Världens bästa raptor belysning

Utloggad hell-man

SV: Få ner dB nivån.
« Svar #11 skrivet: 2 augusti 2012 kl. 22:59:42 »
Bäst är ju extraknegen som ger småskrammel i fickan, då blir det ingen kvitton :D (eller powermadd tillbehör som ger rabatt på mammas (svärmors?) raptor väskor!)  :whip:
Fan vad rörigt det blev nu Britsmar?!? :banghead:  aha....du tänker så. Jag visste att det fanns en hake. Detta påminner mig om när jag lät en golvslipar"firma" med kopplingar till en hangaroundklubb till Red Devils, slipa ett golv. De ville inte heller ha pengar, de började prata om gentjänster osv... :-\


Väskor ja, hmm. Jag är ju rädd att lacken(plasten) blir repad vettu, så nu labbar jag med en väska på nerfbarsen för matdosan. Funkar skapligt. :hmmm:
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

 


Online just nu.

174 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
skogsbonne
Flest online idag: 201. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme