1) Stålvajern som var vikt omlott, var den inträdd genom ett hål? På min Warn låstes stålvajern av en liten rund stålpuck som satt inne i vecket på vajern och låste hålet som var vidare i ena änden. Jag satte tillbaka den lilla pucken och låste som den gamla var låst.
2) Byt linstyrning! Rullar som är slitna av vajer kan äta upp din nya lina!
3) Det är superenkelt att splitsa en nylonlina. Sök på youtube, "splitsa" eller "splice" och "spectra".
Har kikat lite, men ännu inte hittat något relevant där man använder ett kaus dessutom.
Ungefär så här gör man:Simple Splicing in Spectwelve Dyneema Core with Push FidsEnda skillnaden är att du lägger in kausen i öglan.Jag skulle nog använda ~50cm av linan för att få en riktigt hållbar ögla.Underlättar en hel del med spliceverktyg men det är inget måste, fungerar att sätta fast en blyertspenna/liknande längst fram (använd krympslang så blir det hyffsat enkelt).
Ser fint ut. Krympslang för att skydda linan? Inte risk att den stuper i plåten på slutet?
En fråga av mig, vilken grovlek är det på linan?
Sliter av mitt gråa snöre titt som tätt tycker jag, Alltid en bit efter kroken Wiren slet jag aldrig av.