ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Tillbehör, stötdämpare, däck osv »
  • Ämne: Rostskydd på din Quad/ATV
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Rostskydd på din Quad/ATV  (läst 5028 gånger)

Utloggad qvaddis

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 230
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
qvaddis
Rostskydd på din Quad/ATV
« skrivet: 18 mars 2005 kl. 23:59:45 »
Jag funderar på vad som är bäst i rostskyddsväg till fyrhjulingen. Det enda jag har hemma som jag använt flitigt är kedjesprej som skyddar och klibbar, men det måste finnas något bättre som skyddar men ändå inte kladdar och inte får smutsen att fastna?
Jag har redan märkt att ett parti crom håller på att få rosor (crom rost).

Kom med tips och förslag. Jag vill gärna slippa lacka o croma om min smc redan efter 4 månaders ägande *mutter*

I övrigt, ha det bäst denna fredag kväll (antagligen någon annan dag då ni läser detta) =)

/qvaddis
Anmäl till moderator   Loggat
Nybliven ägare av en vägreggad Arctic Cat 450 XC -12
fd. stolt SMC CBW-250 ägare. (SÅLD!)

Utloggad leifno

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
    • Visa profil
leifno
Rostskydd på din Quad/ATV
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2005 kl. 00:24:17 »
Det fins ett typ av vax som man använder i bilar vet ej vad det heter men det stelnar och klibbar inte bör finnas på typ mekonomen eller liknande
Anmäl till moderator   Loggat
MC CBW250
##Bättre snittfart än toppfart##

Utloggad bladhet

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 0
    • Visa profil
bladhet
Rostskydd på din Quad/ATV
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2005 kl. 01:24:34 »
Va fan.
Hur lätt rostar dom egentligen?
Kör du din i ett saltbad eller?
Börjar dom rosta bara dom ser vatten så ska jag fan sälja den.
Anmäl till moderator   Loggat
ombardier outlander 800-06

Utloggad Gustaf

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Gustaf
Re: Rostskydd på din Quad/ATV
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2005 kl. 10:40:57 »
Citat från: "qvaddis"
Jag funderar på vad som är bäst i rostskyddsväg till fyrhjulingen.


Ja, krom är riktigt bra.. om det nu är riktigt gjort dvs..

Ja det var som fan, -vilka kromdetaljer är det som har börjat korrodera? Att lämna in för omkromning innebär att de måste beta bort det kromskikt du har nu för att få en fin yta att arbeta med.
Taiwaneserna måste ha snålat in som fan på kromet om det börjar ge sig redan efter fyra månader. Jobbigt att man ska behöva uppleva sånt här på en ATV, jag menar köper man en bil så vet ju alla redan hur den kommer se ut om några år men en fyrhjuling förväntar man inte är lika snålt byggd och faktiskt nyttjar bra materialval. Jag lider med dig.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad EbbE

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 105
  • Total likes: 0
    • Visa profil
EbbE
Rostskydd på din Quad/ATV
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2005 kl. 15:08:13 »
på smc:s hemsida står det ju hur bra rostbeständiga dom är bla bla bla ...
eller hur..det du kan göra är väll att se till att hålla quaden ren regelbundet samt smörj/fetta in all leder till framvagnen samt länkage....
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Outlander

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 1417
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outlander
Rostskydd på din Quad/ATV
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2005 kl. 15:14:29 »
Rent spontant så tror jag att det är sämre skydd på Taiwan/Kina maskinerna än Japanhjulingarna.

Det man kan göra så här års är att tvätta ofta, salt och smuts binder fukt och saltet ökar korrosionen.

Ramen är nog ganska känslig också, de flesta är svetsade av chromemolyrör och här finns det nog skillnader på hållbarhet/kvalitet.

Risken finns att rosten kommer innifrån utan att man ser den, finns det några hål i ramen uppe och nere så kan man alltid spraya ML-olja (finns på välsorterad mack och är rostskyddsolja) in i ramen uppifrån så att det kan rinna nedåt och in i alla skrymseln, spraya i alla tillgängliga hål och vänd hojen så det rinner in.

På utsidan så föreslår jag om man vill vara riktigt duktig att plocka av lackade detaljer och lämna de för pulverlack som är mycket hållbarare än vanlig lack, tänker då på stag etc.

På en bil så lägger man ju även hålrumsvax och tjockflytande body, kanske inte applicerbart på en fyrhjuling s rådet blir att tvätta ofta.

Det man kan göra som inte skadar hojen är att spraya ramdelar, stag, kromade detaljer etc med WD-40 (finns också på macken) som är en mycket tunn olja. Skapar då ett skikt som smutsen hamnar på. WD-40 försvinner vid tvätt och man får spraya igen.

I alla fall ett billigt sätt att hålla rosten borta så gott det går.

När det gäller kromning så snålas det ofta här då processen är förhållandevis dyr för tillverkaren, har det kommit lite så får man hålla efter med Autosol (polerpasta för bla krom och finns på macken).

Glöm inte WD-40 efter autosolen så här års.

Hoppas tipsen kan komma till nytta, och ML-olje behandlingen kan man tex göra en ggr/år. Skadar aldrig och är samma olja som används för att rostskydda bilar i trånga utrymmen och utnyttjar kappliärverkan för att tex kunna tränga sig fram mellan två plåtar och skapa ett rostskydd.

I hate rust :!:
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander
Moderator

Utloggad steffo

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
    • Visa profil
steffo
Rostskydd på din Quad/ATV
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2005 kl. 20:07:56 »
Har en SMC-250 -04 och på den såg man redan efter ett par månader att det hade börjat krypa rost i svetsfogarna. Så det där med att dom skulle vara bra rostskyddade är bara BS. Ska man få till rostskyddet så ä det nog bara att riva isär hela maskin och blästra och lacka om.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad leifno

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
    • Visa profil
leifno
Rostskydd på din Quad/ATV
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2005 kl. 20:55:01 »
Jag skulle vilja avråda autosol det innehåller slipmedel.och det är nog tunn crom som det är annars så är wd40 mycket bra.
Jag har använt hålrumsvax för bilar innuti ramen jag borrade 2små extra hål där jag inte komme åt. Man ser glipor i vissa svetsar där rosten kommer krypande.  Jag fyllde med vax tils det komme ut ur gliporna. värm gärna vaxet något innan man börjar då blir det mindre trögflytande.
Anmäl till moderator   Loggat
MC CBW250
##Bättre snittfart än toppfart##

Utloggad Outlander

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 1417
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outlander
Rostskydd på din Quad/ATV
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2005 kl. 08:20:56 »
Är kromet så tunt att Autosol skulle vara för grovt, då finns det inget annat val än att lämna skiten för omkromning med högre kvalité.

Annars är Autosol det vanliga sättet att fräsha upp krom!

Dags för förtydligande:

Steg 1. Använd ML-olja i ramen, utnyttjar kappilärverkan för att tränga in i minsta skrymsle och vrå. Låt torka 2dgr.

Steg 2. Tunnflytande hålrumsvax lägger en fet film, går bra att lägga på ML-olja som torkat.

Gör man detta i fel ordning får ML-oljan ingen effekt!

Dvs, leifno drar ingen nytta av ML-oljans penetrerande effekt då alla porer och mellanrum redan är igentäppta av hålrumsvax.

Gör det i rätt ordning så blir effekten absolut bäst!
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander
Moderator

Utloggad leifno

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
    • Visa profil
leifno
Rostskydd på din Quad/ATV
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2005 kl. 17:47:55 »
det står på hålrumsvaxet att det har en krypefekt men det kanske inte funkar lika bra som ml-olja har aldrig annvänt ml olja.
Anmäl till moderator   Loggat
MC CBW250
##Bättre snittfart än toppfart##

Utloggad Outlander

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 1417
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outlander
Rostskydd på din Quad/ATV
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2005 kl. 18:12:26 »
ML-oljan är ungefär 10ggr tunnare än hålrumsvax. Har dock inget slitskydd, därför lägger man något ovanpå där vatten, smuts, sprut eller annat kan komma i kontakt med ML.

Ett enkelt test, tag två plåtbitar kanske 10x10cm. Lägg ihop dessa och sparya ena kanten med ML. Tag isär plåtarna efter en stund så ser man att ML har utnyttjat kappilärverkan för att sprida sig innåt mellan plåtarna.

Gör samma test med hålrumsvax så ser man att det knappt kommer någon vart.

Men tillsammans så är ML-olja och hålrumsvax suveräna rostskyddspreparat, tänk bara på att ML-oljan skall ha torkat innan vaxet kan appliceras annars blir effekten dålig och sörjan gör inte jobbet.
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander
Moderator

Utloggad qvaddis

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 230
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
qvaddis
Rostskydd på din Quad/ATV
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2005 kl. 14:39:03 »
Tack för bra tips. Jag hörde från min återförsäljare oxå att vaxbaserat rostskyddsmedel är bra så det stelnar, skyddar och kladdar inte.

Jag har fått rost på diverse skruvar och på någon enstaka ställe på ramen, typ bara ngn liten fläck.

Gällande kromet så har det blivit rostprickar (sådana som bara krom kan få) på typ "ventilkåpan". Antar att det är tunt lager krom och just där utsatt för kraftig värme.

/qvaddis
Anmäl till moderator   Loggat
Nybliven ägare av en vägreggad Arctic Cat 450 XC -12
fd. stolt SMC CBW-250 ägare. (SÅLD!)

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Tillbehör, stötdämpare, däck osv »
  • Ämne: Rostskydd på din Quad/ATV
 


Online just nu.

639 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Mats16
Flest online idag: 739. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info