Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Hjälp  (läst 1619 gånger)

Utloggad gastur

Hjälp
« skrivet: 27 maj 2012 kl. 09:54:41 »
Igår var jag ute och körde min allroad 300 i skogen... När jag var ganska nära hemma skulle jag bara ta mig förbi ett kalhygge och upp för en brant backe.. Det gick bra ända tills gaswiren gick och jag fick lagat den.. När väl wiren var på plats så var den något kort och motorn varvade när jag startade den. Helt plötsligt så var det som om något gick sönder, varvtalet sjunk nästan omedelbart och motorn dog. Jag försökte att starta den igen men startmotorn gick men den startade inte och svarade inte heller på gasrörelser... Gaswiren var hel denna gång.. Eftersom den står mitt i skogen och det var sent på kvällen så vågade jag inte skruva isär allt för mycket igår och idag så jobbar jag men på tisdag eller onsdag så blir det väl till att fortsätta meka.. Men som sagt den står inte på ett optimalt mekarställe...
Vad kan vara fel, jag misstänker att det kan vara drivremmen eller något sådant men jag har som sagt inte skruvat isär så mycket än.
Fyrhjulingen står i hindås (mellan gbg och borås)

Utloggad Hydro

SV: Hjälp
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2012 kl. 20:06:12 »
Börja med att fixa bärgning från platsen.
Meka kan man göra hemma, om man har maskin... men låter du den stå i skogen flera dagar så kanske den sen blir stulen.
Och då är det inte så säkert att försäkringsbolaget ens vill ersätta pga oaktsamhet.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Pv544

SV: Hjälp
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2012 kl. 01:08:54 »
Ja, ta hem den...

Körde du något när det hände?

Tänkte ifall det kunde vara kopplingen som gett upp?
Sitter ju en slungkoppling i den bakre variatorn, och om man varvar för mesigt (slirar)en längre stund så kan den värmenypa och fastna i trumman. Då blir det så att den driver hela tiden.
Men det borde du ha märkt.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad gastur

SV: Hjälp
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2012 kl. 17:14:32 »
Tack för svaren, jag försöker fortfarande hitta någon lösning för hur jag ska få hem den. problemet är att den är inte vide en väg så det går inte att hämta den med bil, det är rätt tuff terräng så putta den funkar inte heller, om jag ska få hem den utan att lyckas starta den så behövs antingen ett skogsfordon eller en annan atv med vinch.

Jag hoppas fortfarande kunna fixa den på plats och jag tror inte stöldrisken vid just det stället där den står är så stort problem. Däremot så är det inte det bästa stället att meka på.

På PVs fråga så körde jag när gasviren gick av men sedan så stod jag still, när jag fått fast gasviren på tumgasen igen och drog igång den så visade det sig att gasviren var för kort så den varvade... Inte extremt men det var absolut inte något tomgångsvarvtal, efter någon eller några sekunder på det varvtalet så sjönk varvtalet drastiskt och motorn dog. Därefter så startar inte hojen. Startmotorn går utan problem, men det händer inget när man gasar och motorn går inte igång.

Utloggad Tripod

SV: Hjälp
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2012 kl. 17:16:54 »
Bensinbrist???  ;D
Can-Am Outlander 570 PRO -18
Polaris Sportsman 500 H.O. Forest -11
Polaris Outlaw 500-07 - Såld
Linhai 300 2x4-06 - Såld

Utloggad gastur

SV: Hjälp
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2012 kl. 17:18:01 »
Jag önskar att det vore så enkelt.. Nej tanken är nästan full

Utloggad Pv544

SV: Hjälp
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2012 kl. 19:24:39 »
Du kan ju prova med startgas, så märker du om det är bränsle eller tändning som kanske strular. 

Men försök fixa rätt spel i gaswiren,  min dör gärna bara man rör gasen i början när den är kall.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

 


Online just nu.

161 gäster, 6 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, Cln, Slider, sjuntorparn, Diesel Nordlöf, PerGrein,
Flest online idag: 194. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme