Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Tack för denna tid!!  (läst 4874 gånger)

Utloggad *Anton*

Tack för denna tid!!
« skrivet: 12 maj 2012 kl. 17:11:23 »
Dåså, då var det min tur att säga bye bye!

Vet att jag inte var den mest seriösa i början av min tid på forumet, eller att jag kom med särskilt kreativa eller hjälpsamma svar.
Men det är inte många andra som gjort det heller den senaste tiden, förstår mig inte på detta, efter senaste ägarbytet av forumet så skärptes reglerna GROVT! Man kunde inte skriva eller knappt starta en tråd utan att få PM fyllda med kritik eller hot om att man skulle bli bannad, idag startas det rentav skittrådar som inte har något alls med fyrhjulingar o göra, visst... det är därför OT finns men ändå? Ska OT vara den mest populära sidan på forumet? Det är ju sjukt! gå med i Flashback eller skaffa er riktiga vänner för o snacka skit med.

Sitt för fan inte på forumet och gråt ut över så jävla larviga grejer "åh nej jag måste tvätta min fyrhjuling efter jag kört i leran en dag, den har fått gräs på drivaxlarna" Va trodde du liksom?  Sen gråter folk ut över på tok för personliga saker! detta är inte något psykologiforum, det är ett fyrhjulings (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrhjuling) forum!!

Nää jag har tröttnat rejält, forumet har tappat många värdefulla talanger, många värdefulla inlägg som aldrig fick bli gjorda då talangerna varit tvungna att gå...

Eftersom man inte heller får länka till andra forum eller så kommer ni finna mig på andra forum, en liten hint... jag är från Stockholm så resten kan ni räkna ut! Annars finns man på facebook för dom som vill hålla lite kontakt, jag vill inte släppa forumet helt men lägger det riktigt riktigt högt upp på hyllan för nu.

Peace out! 
Fan vilken status jag får när jag skriver min utrustning här!

*Kattlåda
*Bananskal
*Clone A Willy
*Bamseplåster

Utloggad Hydro

SV: Tack för denna tid!!
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2012 kl. 17:50:14 »
Inget forum är ju bättre än vad dess medlemmar gör det till...  :whip:

ATV-forum är i mångt och mycket ett nybörjarforum, här ställs frågor som för många är löjliga och här visas saker upp som för de garvade är trams...
Landet innehåller ju allt från mekaniker till sjuksköterskor, ingenjörer till kamrérer osv... så klart alla har olika förkunskaper och erfarenheter.
Men de som frågar om en kedja verkligen behöver smörjas eller var styrlåset sitter vill ju faktiskt få svar eftersom de ju bevisligen inte vet, och alla kan inte veta allt.
...även om man ibland kan tycka att sökfunktionen skulle kunnat provas innan trådstart... eller kanske rent av tex Google.
Mycket handlar om nyköp av maskiner, ofta av folk som aldrig grenslat en sadel eller hållt i ett styre... då blir det nivå därefter, och det är ju bla här som detta forum har sin nisch!

Men precis som du säger så har detta forum tappat många talanger, de med RIKTIG kunskap och erfarenhet, och detta är jättesynd.
Jag kommer ihåg Jocke72, GurraG och massa fler som hade kunskap, intelligens, humor och erfarenhet... både inom hjulingvärlden men även livet i övrigt... och välviljan att hjälpa andra.
Självklart finns många kvar, men de tystnar mer och mer.

Numera kommer ofta svar från folk som själva är nybörjare och då ofta med rena faktafel, detta har även jag börjat tröttna rätt rejält på... att tjafsa om skit i helt fel divisioner osv, osv...
...eller från folk som ser allt i livet som en tävling, och har sin hjuling som nån potens-/prestigegrej...
Det man själv har är inte ALLTID bäst, vilket många av "tonåringarna" här verkar tro sig veta.
Aja, många av veteranerna finns kvar, men är ofta skrämda till tystnad, pga massa tjafs och påhopp... tyvärr.
Polarisanhängarna är ju tex nästan utdöda, trots att det märket är ett av de tveklöst största här i landet... vilket ju ger en hint...

Psykologi-trådar finns det nog ja, men de kan man skita i... men precis som jag skrev i början så är folk olika.
Tex så inser jag ju att jag nog är rätt konstig (på masa sätt) då jag INTE har tex telefoner, I-pid-pud-pad-pods och andra tonårsleksaker som största intresse.
Sånt kan de utan motordrivna prylar pyssla med, men det är ju min egna åsikt, vilket gjort att tex tråden "Senast införskaffade pryl" generellt bojkottas då den numera bara handlar om blippeprylar för barn.
 
Gällande länkandet så vet jag att det var strikt innan, men numera ser man ofta tips och trix inlänkade från tex ATV-Stockholm... men det kanske passerat eftersom ingen anmält det?
 ;D

Aja, tråkigt att du lämnar... nu när du växt till dig lite och fått ekonomi att faktiskt köpa och köra och då kunna få ännu mer erfarenhet... men jag förstår dig till stor del.
  :headbang:
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Mudde

SV: Tack för denna tid!!
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2012 kl. 18:51:33 »
Vad gäller detta forum så känns det som om bäst före datumet är passerat. Precis som du skriver Hydro har de mer erfarna ATV arna blivit inaktiva och mycket troligt beroende på att nivån på användarna inte ger den feedback de söker. Men framför allt ser jag ju hur andra medier tar överhand såsom FB där man kan välja vilka man umgås virtuellt med.

Däremot är ju inte FB en lösning som motsvarar ett forum i funktion vilket gör att en kompromiss behövs.

Självklart blir inget forum bättr än dess användare men som du också noterar har set blivit för mycket dösnack.

Själv surfar jag mycket på amerikanska forum där inläggskvaliten är betydligt högre.

Vad jag saknar är ett ATV FAQ Fb forum där lärandet är högre prioriterat än tidsfördrivet och dösnacket :-)

Vad forumägaren och dess policys beträffar är det nog hög tid att inse att mångfald skapar bredd.... Och att han med sina policys snarare dödar än flödar sitt forum.

Det vore ju tex bättre stt låta användarna länka från detta forum där andra kan se de än att man skall länka från twitter och fb där de andra forumägarna inte ser allt intressant som vi länkar till och från, men INTE här då det inte är uppskattat.

Ouups blev nog lite rörigt det här men jag hoppas Ni förstår poängen.
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Rickard Marklund

SV: Tack för denna tid!!
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2012 kl. 20:49:48 »
När det gäller länkar till andra forum så har jag aldrig varit speciellt hård med att stoppa det.
Regelverket finns till bara för att de som driver (eller är trogna anhängare till) andra forum inte fritt skall kunna använda sig av inlägg i detta forum för att driva trafik till andra sajter på ett utstuderat sätt. (Vilket var vanligt innan och just efter att jag tog över detta forum).


Om någon är intresserad kan jag mer än gärna förklara bakgrunden till varför det växte upp ett antal nya forum innan jag tog över detta forum, och anledningen till de regler jag införde.
De som fanns med på den tiden vet nog i de flesta fall, men för nytillkomna kan det kanske vara av intresse, jag kommer dock inte att förklara detta om ingen efterfrågar denna information.


Min vision för detta forum är att de som avser köpa eller äger en Quad eller ATV skall kunna få bra hjälp i vilket ämne som helst där de behöver hjälp.
Inriktningen på forumet är inte tävling, eller storstad, eller landsbygd eller skogsbruk - utan både och - ett brett forum där alla skall kunna få svar på de frågor de ställer.


Jag har full förståelse för att det finns (t.ex.) Stockholmare som hellre hänger på ett lokalt forum och snackar med likasinnade Quadraceråkare, och har inga som helst problem med att vissa helt lämnar forumet.
Har man specifika intressen som diskuteras mer frekvent i andra mer nischade forum skall man nog satsa sin tid där för att få ut mesta möjliga av den tid man satsar på att vara aktiv i ett forum.


Att det finns folk som lämnar (eller flaggar för att lämna) forumet som i detta fall Anton, ser jag dessutom som rätt typiskt för ett forum som detta då det ofta är relativt unga killar som är intresserade av Quad och fyrhjulingar rent allmänt, och som i takt med att man mognar, eller får ett specialintresse, eller hamnar i ett mer lokalt gäng, eller bildar familj - helt enkelt  inte längre känner någon större samhörighet med majoriteten av medlemmarna i forumet.
Skulle tro att det finns liknande (men mer accentuerade) fall i forum som t.ex. "Mopedforum" där medelåldern rimligen är ännu lägre.


Jag har ingen specifik inriktning på detta forum med avseende på Quad vs ATV utan anser att båda "falangerna" helt klart kan rymmas i de diskussioner som förs i därför avsedda kategorier.


Om det finns folk som tycker det är "överförmynderi" eller dumt att lyfta fram eller ens diskutera problemen med nöjeskörning i nationalparker, eller busande i vattendrag så kan jag ha förståelse för att det kan kännas en aning "ovälkommet" att diskutera den typen av körningar i forumet.
Detta är inget som jag engagerat mig särskilt i, eller har några regler för, utan det är nog ett uttryck för att majoriteten av Quad/ATV/befolkningen i allmänhet inte anser att det är OK att för sitt eget höga nöjes skull köra sönder annans mark hur som helst.
Har man den typen av intressen är man definitivt inte bannlyst från forumet, och jag kommer inte med pekpinnar, men det är inte heller något som jag vill skall känneteckna forumet.


Att ha vettiga regelverk, och ett visst fokus på frågor som är viktiga och positiva för så många som möjligt är inriktningen för detta forum, jag har aldrig redigerat eller raderat några inlägg som visar lagvidriga aktiviteter (förutom rasism), men det är som säkert alla förstår inte heller något som jag medvetet kan eller vill framhålla som forumets viktigaste innehåll eller fokus.


Att Hydro kallar forumet för ett nybörjarforum tycker jag är bra, det är så jag vill att folk skall se på forumet, öppet för alla, nybörjare kan få hjälp av mer erfarna, och mer erfarna kan hjälpa nybörjare - det är exakt det som driver intresset för ett forum som detta.
Som nybörjare behöver man hjälp, och som mer erfaren vill man gärna hjälpa andra, så fungerar i alla fall jag, och så vill jag att andan i forumet skall vara.
Om man som erfaren får ett tack för hjälpen så vet man att man gjort något bra, och om man som nybörjare får hjälp är man tacksam för detta.


Det är som jag ser det den primära drivkraften för att få ett forum som detta populärt och välbesökt.


Men som sagt, det finns kategorier och utrymme för även högt specificerade och nischade diskussioner i forumet - för de som vill fokusera på sånt.
Finns det saker som inte fungerar bra i forumet så vill jag gärna att ni framför det till mig, jag gör alltid mitt bästa för att tillmötesgå de önskemål som framförs om förslagen inte är kontraproduktiva.
« Senast ändrad: 12 maj 2012 kl. 21:21:30 av Rickard Marklund »
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Tack för denna tid!!
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2012 kl. 21:36:41 »
Hejdå Anton vem bryr sig....  :hmmm:
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Evertsson

SV: Tack för denna tid!!
« Svar #5 skrivet: 13 maj 2012 kl. 09:17:03 »
Inget forum är ju bättre än vad dess medlemmar gör det till...  :whip:


Jag tycker också det finns en del trådar som är rena tramset, dom trådarna klickar jag inte på längre...enkelt!
Men! Majoriteten av forumets trådar är ju faktiskt vettiga och relevanta!

Väljer man att dramatiskt säga adjö och lämna forumet så slipper man ju förvisso tramset men går miste om mycket kunskap och intressant läsning!

Utloggad August

SV: Tack för denna tid!!
« Svar #6 skrivet: 13 maj 2012 kl. 12:17:27 »
Jag tycker också det finns en del trådar som är rena tramset, dom trådarna klickar jag inte på längre...enkelt!
Men! Majoriteten av forumets trådar är ju faktiskt vettiga och relevanta!

Väljer man att dramatiskt säga adjö och lämna forumet så slipper man ju förvisso tramset men går miste om mycket kunskap och intressant läsning!

 Jag kanske inte är den seriösaste forum medlemmen men som Evertsson säger så är de flesta trådar vettiga och relevanta. Och det är bra för oss nybörjare som kanske inte vet så mycket om de mekaniska grejerna, och om jag har ställt en fråga så har ja alltid fått ett seriöst svar.
Honda Trx250 -04

Utloggad Jpson67

SV: Tack för denna tid!!
« Svar #7 skrivet: 13 maj 2012 kl. 12:29:33 »
/Jimmy

Utloggad Thyrén

SV: Tack för denna tid!!
« Svar #8 skrivet: 13 maj 2012 kl. 12:53:04 »
Hejdå Anton vem bryr sig....  :hmmm:

Med tanke på att Anton om man ser tiden, näst efter Hydro varit forumets mest aktiva användare så kan du ju kanske förstå att han har tillfört rätt mycket på den tiden. Han kanske inte har varit så aktiv sedan du blev medlem här för någon månad sedan men före det har han varit en väldigt viktig del av forumet så det är ju en ganska viktig länk som nu försvinner tyvärr...
Tänk dig då om några fler av dessa  ``byggpelare´´ skulle försvinna från forumet, då tror jag personligen inte forumet skulle bli speciellt givande...
Sålda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV åkandet lagts på hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bästa maskin jag någonsin kört.

A thought

  • Gäst
A thought
SV: Tack för denna tid!!
« Svar #9 skrivet: 13 maj 2012 kl. 13:18:20 »
()p

Håller med, men det var väl ungefär ett sånt moget svar man kan förvänta sig av en del.

Utloggad Rickard Marklund

SV: Tack för denna tid!!
« Svar #10 skrivet: 13 maj 2012 kl. 13:43:44 »
Alla som lämnar forumet är ju ett misslyckande, men å andra sidan, om man tittar på de klagomål Anton framför:


Efter senaste ägarbytet av forumet så skärptes reglerna GROVT! Man kunde inte skriva eller knappt starta en tråd utan att få PM fyllda med kritik eller hot om att man skulle bli bannad, idag startas det rentav skittrådar som inte har något alls med fyrhjulingar o göra, visst... det är därför OT finns men ändå? Ska OT vara den mest populära sidan på forumet? Det är ju sjukt! gå med i Flashback eller skaffa er riktiga vänner för o snacka skit med.

Sitt för fan inte på forumet och gråt ut över så jävla larviga grejer "åh nej jag måste tvätta min fyrhjuling efter jag kört i leran en dag, den har fått gräs på drivaxlarna" Va trodde du liksom?  Sen gråter folk ut över på tok för personliga saker! detta är inte något psykologiforum, det är ett fyrhjulings (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrhjuling) forum!!

Nää jag har tröttnat rejält, forumet har tappat många värdefulla talanger, många värdefulla inlägg som aldrig fick bli gjorda då talangerna varit tvungna att gå...

Eftersom man inte heller får länka till andra forum eller så kommer ni finna mig på andra forum, en liten hint... jag är från Stockholm så resten kan ni räkna ut! Annars finns man på facebook för dom som vill hålla lite kontakt, jag vill inte släppa forumet helt men lägger det riktigt riktigt högt upp på hyllan för nu.


För det första vill jag bara påpeka att reglerna skärptes av en anledning, främst för att det var väldigt mycket oseriösa diskussioner och rent svammel (som bland annat Anton bidrog med), och jag ville göra forumet lite mer seriöst.
Anton tyckte då att det blev tråkigt, men nu tycker han att det är fär mycket svammel och efterfrågar hårdare regler?
Som alla säkert förstår är det svårt att göra alla nöjda, speciellt när folk ändrar sig i takt med att de mognar eller får andra intressen.


Som jag tolkar Antons inlägg så menar han att jag skall införa regler mot Off-topic inlägg, och diskussioner i allmänna frågor, vilket i sin tur skulle göra regelverket och antalet redigeringar, pekpinnar, raderingar och PM mångfalt fler än vad de är idag - och det tror jag allvarligt inte att många skulle uppskatta. (inte ens Anton själv)


Det finns inget förbud mot att länka till andra forum, men man får inte göra det för att medvetet och utstuderat driva trafik till andra sajter.
Just i fallet med Anton så gjorde han precis detta i början, han länkade alltså i "protest" mot mina regler medvetet och frekvent till atvstockholms forum.


För övrigt kan jag meddela att tavlan "Övriga frågor" är näst största tavlan på atvstockholm, precis som i detta forum.


Det skulle aldrig falla mig in att radera eller förbjuda folk att starta ämnen om annat än Quad eller ATV i detta forum, och jag tror inte heller att folk skulle uppskatta det, så om det är kravet som Anton har för att fortsätta vara så aktiv som han varit så kommer jag inte att kunna tillmötesgå honom.
Skulle jag börja stävja allt som Anton klagar på i sitt inlägg skulle jag få massiv kritik från väldigt många medlemmar, det är i alla fall vad jag tror.

ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Jpson67

SV: Tack för denna tid!!
« Svar #11 skrivet: 13 maj 2012 kl. 16:30:28 »
I alla forum jag vart inne på vad det än vart så finns det alltid duktigpettrar som ska tala om för andra hur dom ska uppföra sig och va, det är befogat om man beter sig illa men annars så är ju forum till för speciellt dom som kanske inte är världsmästare, och är man då grön så har man mycket frågor och inte alltid så genomtänkta men så är det. Sen tycker jag som vissa andra att vissa trådar inte har i detta forum att göra, och det är ALLA trådar som inte har med våra hjulingar att göra, dom kan man rensa bort. Men jag läser ju bara det som intresserar mig resten skiter jag i att läsa, men vissa här inne verkar läsa precis varenda tråd som om det vore en granskning, och också skriva i dom :) alla har vi olika sätt att ägna vår tid här, men att va hövlig och ha respekt för nybörjare och proffsen är viktigt för alla.
/Jimmy

 


Online just nu.

157 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, Mattismarkus, JanneVTR, Colemanrz,
Flest online idag: 200. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för på lördag är det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme