ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

• Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Övertyga mig att behålla skiten...
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut

Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Övertyga mig att behålla skiten...  (läst 5240 gånger)

Utloggad Kent

• ATV Amatör
  • Antal inlägg: 18
  • Total likes: 0
  • Can-Am Outlander 1000 XT-P
    • Visa profil
Kent
Övertyga mig att behålla skiten...
« skrivet: 12 maj 2012 kl. 16:54:10 »
  • Citera
Hej, Köpte en ny "cf 500 ed" i Januari. Tröttnade efter endast 20 mil då det hela tiden var nåt som krånglade, bla. Elstarten, löst sittande belysning, löst sittande plast (skall tydligen vara så enligt ÅF), Rost efter 3 dagar på vissa detaljer, plog som man var tvungen att slå dit med slägga, löst sittande kablar som hängde lite sporadiskt överallt, ja som sagt jag kan fortsätta ett tag till.

Sagt och gjort så bytte jag upp mig till en "Terralander 600". Fick den levererad igår men glädjen blev mycket kort. Styret är snett, eller rättare sagt hjulinställningen? Man måste helatiden svänga höger för att köra rakt.
Sen så ska väl 4-hjulingen motorbromsa om man släpper gasen ända tills den stannar? Det gör inte denna... rullar/släpper på slutet.

Men värst av allt, tittar man på lacken så går den sönder... ja nästan, skulle torka av den med en handduk och den blev repig direkt, Tog fram en ny microfiberduk och ja, inte ens det tål den. Efter en tvätt är den förmodligen grå och inte svart.
Och ja, handduken och den NYA microfiberduken var RENA. Tål inte lite bensin stänk heller för den delen. blir gråa fläckar direkt.

Snälla övertyga mig, finns nog inget annat märke i prisklassen som lockar just nu.

Mvh Kent
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

• ATV Guru
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Övertyga mig att behålla skiten...
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2012 kl. 17:46:46 »
  • Citera
Tråkigt med allt krångel!

Ang att den drar snett, kolla luften i bakdäcken. Är det olika tryck så blir dom olika stora och den drar snett.
Jag hade fabrikationsfel på mina däck, så ett var större. Så där fick jag ha olika tryck för att den skulle gå rakt.
Går ju att mäta rätt lätt om man lyfter upp den och lägger ett band runt.

För övrigt så kanske en begagnad märkesmaskin kan vara nått.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad race

• ATV Pro
  • Antal inlägg: 487
  • Total likes: 1
    • Visa profil
    • http://www.garaget.org/race
race
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2012 kl. 18:04:00 »
  • Citera
Usch säg inte så nu när väl jag funderar över en CF   :tickedoff
Dinli 450 -08 (såld)
CF Moto Z6 -11 (såld)
Yamaha Raptor 700SE -08 (såld)
Dinli 450 -07 (såld)
SMC 250 -05 (såld)
Hi-bird 200 -06 (såld)

Utloggad Pv544

• ATV Guru
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
    • Visa profil
Pv544
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2012 kl. 18:10:53 »
  • Citera
Citat från: race skrivet 12 maj 2012 kl. 18:04:00
Usch säg inte så nu när väl jag funderar över en CF   :tickedoff

Dom flesta fungerar nog bättre än vad han råkat ut för. Men det är nog i vilket fall väldigt långt ifrån Yamahakvalitet.

Men priset är ju också lite lägre...
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad chrilled

• ATV Entusiast
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
chrilled
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2012 kl. 20:03:44 »
  • Citera
Citat från: Kent Mattsson skrivet 12 maj 2012 kl. 16:54:10

Sen så ska väl 4-hjulingen motorbromsa om man släpper gasen ända tills den stannar? Det gör inte denna... rullar/släpper på slutet.

Mvh Kent
Jag har precis börjat köra Goes 625 = Terralander 600 med annan plast. Det där med motorbromsen bråkar på min också. När den var inne på första service så sa jag till om det, det var tydligen något som hette override clutch som var fel på min, den byttes och idag har jag äntligen fått köra lite (barn tar tid ;)) för att tyvärr märka att problemet är kvar. Om än bättre än innan rep. Symptomet är: Jag kör försiktigt framåt, typ 20-30 kmh, som man gör på små vägar odyl, och när jag släpper på gasen så ibland greppar inte motorbromsen, man hör ett gnagande ljud från variatorkåpan tills dess att det smäller till och man känner hur det rycker till och då har man motorbroms igen. Är det så på din oxå? Anledningen till min fråga är om det kan vara något generellt på de nya CV-tech variatorerna som sitter på nya maskiner.

MVH
Chrille
Goes 625 LTD MAX -12

Utloggad chrilled

• ATV Entusiast
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
chrilled
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2012 kl. 20:51:23 »
  • Citera
Jusst det ja, behåll skiten  ;)
Lacken borde vara garanti, hjulinställning görs på första servicen om det nu inte bara är att pumpa däck. Kolla så du har lika tryck, det är viktigt.

MVH
Chrille
Goes 625 LTD MAX -12

Utloggad Kent

• ATV Amatör
    • Visa profil
Kent
« Svar #6 skrivet: 13 maj 2012 kl. 10:21:22 »
  • Citera
Halloj, Ja lacken är ju en garanti grej absolut. frågan är om man ska häva köpet, byta maskin eller få plasten utbytt? Känns ungefär som att det inte är någon klarlack alls.

Angående styret så är det snett, när hjulen pekar framåt så är styret vridet åt vänster. Gör man som åf inte någon fordonskontroll innan man släpper ifrån sig en maskin? Sen så står det ena hjulet rakt fram och det andra "toe in" (heter det så?) några cm. Kan väl inte va rätt det heller?

Angående variatorn så hörs det inga ljud, utan när man närmar sig krypkörning så slutar motorbromsningen och den fortsätter att rulla.

Måste säga att förtroendet är totalt borta för CF just nu. Men vi får väl se om det vänder. Polarens X8 va ju inte felfri den heller när han fick den. Tankmätare & hastighetsmätare fungerade ej.

ha de gött...

Utloggad Britsmar

• ATV Extreme
  • Antal inlägg: 1020
  • Total likes: 6
  • idiot
    • Visa profil
    • www.proffsimport.se
Britsmar
« Svar #7 skrivet: 13 maj 2012 kl. 10:34:44 »
  • Citera
Nu ska jag absolut inte dra alla över en kam, men generelt för budget maskins ÅF så kryllar de ju av lyckosökare. Jag tycker det är helt ok att missa nånting men det låter snarare som om din ÅF inte riktigt har koll på hur en atv ska ställas in. (just för hjulinställningen) sen att du anmärkte på lack/plaster kommer du ju inte ifrån, där har du ju bara 1 av många anledningar till att maskinen kostar hälften så mycket.
Men du har ju även rätt i att alla tillverkare har måndags ex.... Tråkigt men sant. Lycka till hur som helst hoppas det löser sig!
braaaaaa braaaaaa braaap
www.Proffsimport.se - Atv däck & Fälg

Utloggad Kent

• ATV Amatör
    • Visa profil
Kent
« Svar #8 skrivet: 13 maj 2012 kl. 10:44:32 »
  • Citera
Britsmar: Du har helt rätt. Självklart så är det flera saker som skiljer en dyrare maskin mot en billigare. Men det roliga i sammanhanget var att jag bytte upp mig mot en dyrare maskin just för att plasten inte var så bra på den billigare. Har ju sett och provkört andra "Terralander 600 / X7" som absolut inte har detta problem.

Utloggad Oskar P

• ATV Guru
  • Antal inlägg: 2125
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
    • ND-ATV
Oskar P
« Svar #9 skrivet: 13 maj 2012 kl. 23:38:42 »
  • Citera
Citat från: Kent Mattsson skrivet 13 maj 2012 kl. 10:21:22

Angående variatorn så hörs det inga ljud, utan när man närmar sig krypkörning så slutar motorbromsningen och den fortsätter att rulla.

sån är min arctic cat också, även den har variator från CVtech, den släpper helt enkelt tagt om remmen när motorn går ner på tomgångsvarv, det ska alltså vara så.
sprider dieselrök i dalslandsskogarna med min Arctic Cat 700 diesel -10 http://www.dieselpowermag.com/features/trucks/0708dp_700_diesel_atv_lombardini/index.html
Maxxis Bighorn 27" på MSA Trooper
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
främre och bakre Bull-bar
Kimpex Outback packväska
Medlem i ND-ATV  samt Svenska ATV Föreningen
http://www.norradalsatv.n.nu/
Sist men inte minst, Tread Lightly! http://treadlightly.org/about-us/our-principles/

Utloggad T

• ATV Guru
  • Antal inlägg: 1692
    • Visa profil
T
« Svar #10 skrivet: 14 maj 2012 kl. 08:50:58 »
  • Citera
Att den släpper motorbromsen beror på kopplingen.

Kopplingen är en slungkoppling och när varvet går ner så slutar den driva.
Det finns en så kallad override clutch som ska haka tag i kopplingen när varvet är lägre än farten men på CF sitter det ingen, iaf inte på dom jag öppnat hittills och det är några st.

Jag har dålig erfarenhet av dessa override clutch, dom håller inte så länge dom borde och går dom sönder så är det risk att du blir stående, så va glad om den inte sitter där.

Motorbroms får du lättast tillbaka om du gasar till lite.

Sen det här med fordonskoll, hur mycket stressade du din ÅF? Av egen erfarenhet så rycker kunderna maskinen upp på släpet medans man skruvar, nästan. Knappt så färgen torkat från fabrik... "vilken tid det tar, beställde ju i förrgår." :)

Mycket av grejerna tar man vid första service, allt upptäcks inte vid lev av olika anledningar. Jag själv fokuserar på att den är säker, kollar så hjulen sitter fast etc. Det är väl det viktigaste ?

Sen hjulvinklarna, den ska ju inte dra snett men så du vet så pekar hjulen utåt om du inte sitter på, det är så på dom. Ser lite sjukt ut om man tror att dom ska vara som på bilen.

Jag tycker ärligt talat inte att du har någon konstig maskin, möjligen lacken. Den blir bra efter första service och är styret omöjligt att köra med tills dess tar du första service lite tidigare!

Med vänlig hälsning, Benny

Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

Utloggad Kent

• ATV Amatör
    • Visa profil
Kent
« Svar #11 skrivet: 14 maj 2012 kl. 17:57:34 »
  • Citera
Kan förstå att en del ÅF kan känna av stress vid leveranser av maskiner till kunder.
I mitt fall: 2 telefonsamtal på 2 veckor. Borde man klara av tycker jag.

Håller inte riktigt med att vissa saker kan vänta tills första servicen.
Inte särskilt roligt att hela tiden svänga höger för att maskinen skall gå rakt fram.
Och då pratar vi inte (lite höger). Tycker inte det är godkänt. Jag väntar hellre 2 dagar till.

Har förstått att vinkeln på hjulen ser ut som ett "V", och att det är helt normalt. Men är det verkligen normalt att det ena hjulet är "toe in" och det andra rakt?

Pratade med åf idag och tydligen så är svarta & röda maskiner endast färgade i plasten? Alltså inte lackade? Skulle ta kort på plasten som skulle skickas in till
ATV-Sweden. Får väl se vart det leder. Byta plast eller lämna tillbaka maskinen är mina enda alternativ just nu.

Vad har ni för erfarenhet på Trech angående svarta plaster?
(alltså inte skärmkanterna) utan tanken, huven etc. Är de verkligen så känsliga?

Efter några månader av tankningar och avtorkningar osv borde ju maskinen bli riktigt ful.

mvh Kent

• Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Övertyga mig att behålla skiten...

Online just nu.

166 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 195. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Knasluva: Söker info om vad man ska ha för svänghjulsavdragare till en Loncin 70cc
    19 april 2021 kl. 21:38:06
  • kallekrut: Om jag köper en ny förgasare hur vet jag då ifall jag behöver byta cyldern
    15 april 2021 kl. 14:58:10
  • kallekrut: Någon här som är riktigt duktig på förgasare
    15 april 2021 kl. 14:46:21
  • kallekrut: Någon här som är riktigt duktig
    15 april 2021 kl. 14:46:01
  • Sigge1234567: Hej jag söker en atv 250 begangnad för runt 10k. Har någon ett bra tips?
    22 mars 2021 kl. 17:04:17
  • Quadguy123: Hej söker nämligen en vöggreggad fyrhjuling någon som har ?
    17 mars 2021 kl. 01:24:03
  • Atorp: Hej. Någon som vet var man köper reservdelar till en Bronco vinsch
    9 februari 2021 kl. 15:53:44
  • Iceoutlander: Slippa att vajer går av vid plogning
    3 februari 2021 kl. 08:30:32
  • Pioneer82: Finns inte SMC andra Atver?
    28 januari 2021 kl. 11:50:18
  • Lernbopeter: Vilket variatorkit passar bäst till en sportsman 1000xp 2019 med 27"  hjul! //peter
    31 december 2020 kl. 16:16:19
  • Blix: Nålen kan böka till det på vissa kinaförgasre. Kolla så flotören rör sig fritt.
    23 december 2020 kl. 16:58:35
  • EmilP: Hjälp!, jag vet inte vad som är fel på min kina atv. Jag har gnista, kompression och även nyrengjord förgasare. När jag startar den så går denpå tomgång men så fort jag gasar "även i neutral" så boggar den och ibland så börjar den att gå vanligt. Motorn går även väldigt ojämnt men timingen är korrekt. vad kan det vara? (Den gick klockrent kvällen innan och jag rörde den inte under natten.)
    22 december 2020 kl. 14:03:43
  • Jupiter: Är det oljetrycket hade jag varit lite orolig......
    15 november 2020 kl. 15:58:11
  • KnaZ: funderar vars man kan hitta växellådsolja?
    15 november 2020 kl. 15:24:39
  • KnaZ: varningslampa för olja blinkar å piper, kollat fram å bakdiff samt motorolja
    15 november 2020 kl. 15:23:49
  • KnaZ: nån som e haj på goes
    15 november 2020 kl. 15:22:50
  • KnaZ: halloj
    15 november 2020 kl. 15:22:07
  • Blix: Jupiter. Jag kör rätt ofta. Har en polare som kör bakhjulsdrivet som hänger med ibland.
    3 november 2020 kl. 17:51:03
  • Jupiter: Finns det nån bana eller spår i närheten av Karlskrona?
    1 november 2020 kl. 22:45:39
  • Blix: Är det någon körning kring karlskrona nu för tiden?
    1 november 2020 kl. 11:04:52
  • Jupiter: Här var det dött.......
    27 oktober 2020 kl. 08:17:02
  • Jupiter: Har vi någon aktiv körning i södra Sverige längre? Någon?
    23 oktober 2020 kl. 20:01:23
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vänster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
  • SMF 2.0.17 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2021, SimplePortal
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID