Laglig maximal hastighet står på skyltarna utmed vägarna.Toppfart beror på belastning och utväxling.
Laglig maxhastighet för just din maskin står i regbeviset, det kan skilja mellan vilka som registerat den.
I regbeviset står något som kallas konstruktiv maxhastighet och för fyrhjuliga vägregistrerade motorcyklar är denna siffra oftast under 100.När jag kollade upp saken för några år sedan så var det där inget att bry sig om sas det, följ skyltarna.Så därför är jag extra nyfiken på din fakta här, kan du utveckla?
Jo, allt du säger känns logiskt, men tråkigt, och det var därför jag kollade upp detta för några år sedan.Jag pratade med en kille/gubbe på dåvarande Vägverket i Borlänge, som jobbade med tekniska fordonsfrågor, och enligt honom så var det där att skita i, "kör enligt skyltarna" sa han.Jag har dock inget skriftligt på det, därav min nyfikenhet.Jag äger ingen vägreggad fyrhjuling nu, så kör ju olagligt oavsett hastighet på vägen med min, men andra kanske är nyfikna också.
Hej! Jag går i tankarna på att köpa en Yamaha yfz 450 något man bör känna till?Som sagt första gången jag ev bli ägare till en sådant fordon.Jag kommer nyttja maskin mesta dels på asfalt .Det jag vet om Yzf är att det är en underhålls krävande maskin.Men jag har motor erfarenhet så inga hinder där.Det jag undrar är det någon specific årsmodell man ska undvika?Har den back? Hur är det att köra med passagerare`? Hur fort går den? Samt vad är laglig hastighet för en sådan maskin.Tacksam för svar!/B
inget illa ment men vem bryr sig vad där står i reggbeviset, bara till att skita i eller så köper man en loncin 150cc om man e rädd att man har för mycket hk eller att den går för fort.